• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5045 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۰ مهر

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

در حوزه همكاري‌هاي اقتصادي با سوريه دچار عقب‌ماندگي‌ هستيم

در حال بررسي دعوت روسيه هستيم

گروه ديپلماسي

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري روز گذشته با رسانه‌هاي داخلي و خارجي به پرسش‌هاي متعدد درباره افغانستان، فرجام برجام و ديگر موضوعات روز سياست خارجي پاسخ داد. خبرنگار اعتماد از سخنگوي وزارت خارجه درباره رايزني‌هاي ايران و روسيه پيرامون افغانستان و جزييات رايزني‌هاي حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه با بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه سوال كرد. 

    گفته شده كه روسيه، ميزبان نشست دوره‌اي درباره افغانستان با حضور چين، پاكستان و ايالات متحده است. آيا از ايران براي شركت در اين نشست دعوت شده است؟ پاسخ ايران چيست؟ همزمان ايران هم از برگزاري نشست همسايگان افغانستان در تهران خبر داده است. جزيياتي درباره زمان و محتواي اين نشست ارايه مي‌كنيد؟
در حال بررسي دعوت روسيه از ايران براي شركت در نشست مسكو پيرامون تحولات افغانستان هستيم و به زودي پاسخ اين دعوت را خواهيم داد. يك جلسه به صورت برخط ميان‌ وزراي خارجه كشورهاي همسايه افغانستان برگزار شد. در اين جلسه توافق شد كه نشست بعدي وزراي خارجه در تهران برگزار شود. اين‌ منوط به مهيا شدن شرايط و مقدمات است. نشست همسايگان كه شما اشاره كرديد، همان تواففي است كه جلسه اول به آن دست يافتيم.در حال پيگيري هستيم و نمي‌دانيم‌ نشست حضوري بعدي چه زماني خواهد بود اما در همان نشست توافق شد روسيه به اين‌ جمع اضافه شود.به پيشنهاد ايران، روسيه نيز در آن فرمت حاضر خواهد بود.
    از فحواي كلام وزير خارجه ايران در نشست خبري با همتاي سوريه اين استنباط شد كه محور اصلي رايزني‌هاي ايشان در سوريه، اقتصادي و تلاش ايران براي مشاركت در پروژه‌هاي مربوط به بازسازي سوريه بوده است. جزييات بيشتري از مذاكرات اقتصادي ايشان با بشاراسد و حوزه‌هاي مورد علاقه ايران را با ما به اشتراك مي‌گذاريد؟
روابط ايران و سوريه سال‌هاست كه وارد يك فاز ممتاز راهبردي در ابعاد مختلف شده است. البته شايد برخي ريشه اين روابط را سال‌هاي ابتدايي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي بدانند، اما آنچه اتفاق افتاد، اين است كه وقتي عده‌اي خواستند تروريسم‌ را بر جغرافياي شامات حاكم‌ كنند، جمهوري اسلامي ايران نقش بسيار موثري داشت و اجازه نداد كه بهشت تروريست‌ها در اين منطقه جغرافيايي تشكيل شود. روابط ايران و سوريه ابعاد مختلفي دارد. الزام روابط راهبردي نيز اين است كه هم در ابعاد اقتصادي و هم در ابعاد سياسي، فرهنگي و نظامي وجوه خاص خود را داشته باشد.ما در حوزه همكاري‌هاي اقتصادي با سوريه دچار يك عقب‌ماندگي‌هايي هستيم كه با دستور كار جديد دولت نيز همخواني دارد. در نتيجه بخش عمده‌اي از سفر وزير خارجه به سوريه به صحبت درباره پروژه‌هاي قبلا توافق شده و پروژه‌هايي كه علاقه‌مندي بخش خصوصي ماست، اختصاص يافت.بخش خصوصي ما يك نمايشگاه بسيار بزرگي را برگزار كرد و حضور پررنگي داشت. امروز بخش خصوصي ما اين‌ مطالبه را دارد كه روابط خود را با طرف‌هاي سوري در حوزه‌هاي مختلف نظير آي‌تي، فناوري، سرمايه‌گذاري، حوزه پولي بانكي و حوزه معادن تقويت كند.ماموريت ويژه‌اي در اين خصوص به سفير داده شده و اين سفر نيز اولويتش همين موضوعات بود.
رابطه مستقل از طرف ثالث با لبنان 
 خطيب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا درباره سفر اميرعبداللهيان به لبنان و آمادگي ايران براي كمك به لبنان و اينكه آيا درخواستي از جانب دولت لبنان براي دريافت كمك از سوي ايران مطرح شده است يا خير، گفت: ايران و لبنان روابط‌شان را بر اساس خواست طرف ثالث تنظيم نكرده‌اند و روابط‌مان تاب‌آورانه نسبت به تحريم‌هاست. در اين سفر هم گفت‌وگو در همين فضا بود كه چگونه مي‌توان گفت‌وگوهاي فيمابين را بدون تحريم و فشار طرف ثالث تنظيم كرد. اراده دو پايتخت بر گسترش روابط بوده و اين روابط در حال گسترش است.البته همواره مضايق و محدوديت‌هايي بوده است ولي اراده دو پايتخت بر اين است كه گفت‌وگوها گسترش پيدا كند .
تاكيد دوباره بر تشكيل دولت فراگير در افغانستان
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار الجزيره درباره سطح رابطه ايران با طالبان در سايه سفر استاندار خراسان به افغانستان گفت: ما با افغانستان روابط مردمي و تجاري بسياري خوبي داريم و يكي از ويژگي‌هاي روابط تجاري ايران و افغانستان مردمي بودن و بخش خصوصي بودن اين روابط است. سفر استاندار خراسان براي اطمينان از ادامه مراوادتي بود كه بسياري خواست مردم افغانستان است. با همه طرف‌ها در افغانستان به شمول طالبان در تماس هستيم و زود است درباره دولت فراگير افغانستان اظهارنظر كنيم و همواره تاكيد ما اين بود كه بايد دولت فراگير در افغانستان تشكيل شود كه بازتاب‌دهنده تركيب قوميتي، جمعيتي و خواسته مردم افغانستان باشد.
منطقه قفقاز به آرامش احتياج دارد
خطيب‌زاده درباره رزمايش جمهوري آذربايجان در درياي خزر گفت: منطقه ما منطقه بسيار حساسي است و برخي تحولات در اين منطقه فضا را حساس‌تر كرده است. البته با تمامي طرف‌هايي كه اين رزمايش‌ها را برگزار مي‌كنند روابط كاملا نزديكي داريم و هيچ‌ وقت جاي نگراني خاصي نبوده است.مهم رعايت شرايط موقعيتي منطقه و اصول و توافقات قبلي در حوزه خزر است و اين تنها موردي است كه همه طرف‌ها بايد به آن توجه كنند. طي يك ماه گذشته نزديك به هفت الي هشت رزمايش انجام شده كه براساس گزارش‌هايي كه از جهات نظامي خود دريافت كرده‌ايم، برخي رزمايش‌ها كاملا نمايشي بوده است و اينها ارزيابي خوبي نيست. منطقه احتياج به آرامش دارد و همه طرف‌ها به اين مساله توجه دارند. زماني كه مي‌خواستيم رزمايش خود را برگزار كنيم به همه كشورهاي مرتبط و از جمله جمهوري آذربايجان اطلاع داده و گفته بوديم رزمايش عادي و روتين ماست و اينها بديهيات همسايگي است و اگر كسي رعايت نكند، نشان مي‌دهد با فضاي بلوغ در روابط بين‌الملل كمي فاصله دارد.
برلين، تماشاچي منفعل بود 
خطيب‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري فارس درباره اظهارات مركل صدراعظم آلمان و اينكه خواستار بازگشت فوري ايران به مذاكرات شده است، گفت: اميدوارم صدراعظم آلمان و كشورهاي اروپايي توجه داشته باشند كه اگر بي‌عملي اروپا نبود، جسارت ترامپ نمي‌توانست اتفاق بيفتد كه ترامپ از تمامي توافقات خارج شود و برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض كند و تمامي پايتخت‌هاي اروپايي به شمول برلين يك تماشاچي منفعل باشند. انتظار ما اين است كه تمامي طرف‌ها وقتي به وين مي‌آيند اين‌بار با اين درك از واقعيت بيايند كه راه فراري جز اجراي تعهدات‌شان ذيل برجام ندارند، بايد اطمينان كامل به جمهوري اسلامي ايران بدهند كه هيچ طرفي نقض برجام را نخواهد كرد، هيچ طرفي به بهانه‌هاي واهي از جنس تحريم‌هاي فراسرزميني يك كشور ثالث تعهدات قطعي دوجانبه خودشان را زير پا نمي‌گذارند.آلمان بسياري از توافقاتي كه در دوره برجام با جمهوري اسلامي ايران داشت را انجام نداد. مطمئن هستم صدراعظم آلمان از همه جزييات خبر دارد و اگر نيست مطمئنم همكارانم در وزارت امور خارجه آلمان هم به ايشان اطلاع خواهند داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون