• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5045 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۰ مهر

افزايش تنش و كشمكش در كابينه اسراييل

اختلافات ميان نفتالي‌بنت و بني‌گانتز دولت ائتلافي رژيم اسراييل را با خطر فروپاشي مواجه كرده است

ترجمه: آرمين منتظري

 

طي روزهاي اخير برخي نشانه‌هاي تحليلگران به اين نتيجه رسيده كه اختلافات در درون ائتلاف كابينه رژيم اسراييل بسيار شكننده است. اخيرا در جريان سخنراني نفتالي‌بنت، نخست‌وزير رژيم اسراييل در مراسم افتتاج دوره زمستانه كنست، رفتار و زبان بدن بني گانتز، وزير دفاع اسراييل نشان از تيرگي روابط درون كابينه‌اي داشت. 

به گزارش «المانيتور»، بنت در سخنراني خود فاش كرد كه موساد براي جمع‌آوري اطلاعات درباره ران آراد دريانورد اسراييلي كه 35 سال پيش در لبنان ناپديد شد، در چندين كشور خارجي فعال بوده است. حتي از پشت ماسك نيز مي‌شد دريافت كه بني‌گانتز، وزير دفاع كابينه بنت، نگاه كينه‌توزانه‌اي به بنت دوخته است. گانتز در كنار يائر لاپدي، وزير خارجه كابينه و گيدئون سار وزير دادگستري نشسته بود و هر دوي آنها چهره‌اي آرام و دوستانه داشتند. در واقع در نگاهي به آن جمع كه در يك رديف صندلي نشسته بودند، تفاوت رفتار بني‌گانتز كاملا مشخص بود. اما در اين مورد به خصوص آن چهره كينه‌توزانه گانتز حكايت از اتفاقات و تنش‌هايي بود كه بني‌گانتز و بنت درست قبل از برگزاري مراسم واقع شده بود. تنش‌هايي كه نشان از تنش‌هاي روزمره ميان اين دو دارد. اين نخستين‌بار بود كه بنت به وزير دفاع اطلاع داده كه قصد دارد درباره عملياتي كه گانتز ابتدا آنها را تاييد كرده بود، در يك جمع به صورت علني صحبت كند. اين در حالي است كه بنت قبلا لاپيد را از اين قصد خود مطلع كرده بود و به لاپيد گفته بود كه قصد دارد در كنست در اين باره سخن بگويد. 
از نظر گانتز اين اقدام بنت اشتباه بود اما در آن لحظه براي متوقف‌كردن بنت، هيچ كاري از دستش برنمي‌آمد. براي گانتز كاملا واضح بود كه ملاحظات بنت در علني كردن اين عمليات صرفا ملاحظات سياسي بوده و او اين اقدام را با هدف افزايش ميزان محبوبيتش در نظرسنجي‌ها صورت داده است. اما آنچه گانتز را عصباني‌تر مي‌كرد اين بود كه اين عمليات آن‌طوركه بنت تشريحش كرد هرگز نتيجه ملموسي در پي نداشته و در طول سال‌ها نتوانسته حتي سرنخي درباره سرنوشت رازآلود آرود راد به دست دهد. به نظر مي‌رسد كه بنت دريافت كه احتمالا گانتز تلاش خواهد كرد او را از بيان علني داستان اين عمليات منع كند. ظاهرا به همين دليل بود كه بنت تصميم گرفت كه گانتز را كنار بگذارد. 
به محض اينكه بنت سخنراني خود را به پايان رساند، رسانه‌ها پرسيدند كه اساسا چه لزومي داشت درباره عملياتي كه هيچ نتيجه مثبتي به همراه نداشته صحبت كند. روز بعد از آن، برخي رسانه‌هاي خارجي نوشتند كه موساد يك ژنرال ايراني را در چارچوب بخشي از تلاش‌هايش براي يافتن اطلاعات درباره آراد ربود. پس از انتشار اين اطلاعات، انتقادات از سوي مقامات عاليرتبه بالا گرفت. براساس آنچه رسانه‌هاي خارجي نوشتند، اين ژنرال ايراني ربوده‌شده به يكي از كشورهاي آفريقايي منتقل شد و در آنجا بازجويي شده و سپس آزاد شد. 
بلافاصله بعد از انتشار اين اطلاعات، يك منبع در وزارت دفاع اسراييل اعلام كرد كه اين عمليات شكست خورده است. براساس گزارشي كه روزنامه اسراييلي هاآرتص منتشر كرده، اين منبع مي‌گويد كه اين عمليات نتايج مورد نظر را به همراه نداشت و اطلاعاتي كه تل‌آويو اميدوار بود به دست آورد را فراهم نكرد. كانال خبري 12 اسراييل نيز گزارش كرد كه ديويد بارنه‌ِئا از اين عمليات به عنوان عملياتي شكست‌خورده ياد كرده است. ظاهرا او به افرادش در موساد گفته كه اين عمليات جسورانه و پيچيده بود اما موفقيتي به همراه نداشته و شكست خورده است.  اما يك منبع ناشناس در دفتر نخست‌وزيري اسراييل در واكنش به اين انتقادات اعلام كرد كه اين عمليات موفق بوده اما به پيشرفت و دستاورد قابل‌توجهي نرسيده است. اين منبع گفته تصميم بنت براي علني كردن اين عمليات كاملا در هماهنگي با سازمان موساد اتخاذ شده است. او گفت: «رييس موساد پيامي خطاب به اعضاي اين سازمان ارسال كرده و در آن تاكيد كرده اين عمليات موفق و با اهميت بوده است.»
فارغ از اينكه اين عمليات مهم بوده يا نه به نظر مي‌رسد كه بنت نتوانسته اعتباري از آن كسب كند. علاوه بر اين اين اقدام بنت در افشاي اين عمليات موجب شد راه براي تنش‌هاي بيشتر ميان او و بني‌‌گانتز باز شود. نزديكان نفتالي‌بنت، نخست‌وزير اسراييل كاملا متقاعد شده‌اند كه بني‌گانتز وزير دفاع، پشت همه اظهارات منتسب به مقامات دفاعي است كه عليه بنت بيان مي‌شوند و سعي مي‌كنند چهره بدي از او تصوير كنند. با توجه به اين اتفاقات ديگر نمي‌توان رابطه پرتنش و مبهم ميان گانتز و بنت را پنهان كرد. اما سوال اساسي اين است كه اين رابطه پرتنش چه تاثيري بر ائتلاف شكننده اين دو در كابينه اسراييل مي‌گذارد. 
ممكن است گانتز ستون اصلي اين ائتلاف باشد اما بسياري همچنان او را مشكل‌ساز مي‌دانند. از زمان تشكيل كابينه جديد رژيم اسراييل، گانتز هيچ تلاشي براي پنهان كردن نارضايتي خود صورت نداده است. او مي‌داند كه اگر پيشنهاد بنيامين نتانياهو را مي‌پذيرفت حالا نخست‌وزير بود. در واقع گانتز و حزب آبي و سفيد او هنوز هم پيشنهاداتي از طرف حزب ليكود دريافت مي‌كنند و از آنها خواسته مي‌شود كه كابينه فعلي را به انحلال بكشانند. اگر گانتز دست به چنين كاري بزند احتمالا بلافاصله نخست‌وزير خواهد شد. اگرچه گانتز اين پيشنهادات را رد كرده است اما از زمان شكل گرفتن ائتلاف با بنت طوري رفتار مي‌كند كه انگار از شنيدن اين پيشنهادات لذت مي‌برد. اگرچه گانت نشان داده كه هنوز قصدي براي انحلال كابينه ندارد اما اينكه او اين شمشير داموكلس را همچنان بالاي سر كابينه بنت نگه مي‌دارد، به خودي خود ايجاد تنش و دلهره مي‌كند. يك نخست‌وزير نبايد آن‌قدر از وزير دفاعش بترسد كه تصميم بگيرد اطلاعات مهم را از او مخفي كند. اين روند اگر ادامه مي‌يابد مي‌تواند به بحراني عظيم ختم شود. 
در ماه آگوست فاش شد كه مشاور ديپلماتيك بنت به نام شيمريت معير، بدون اطلاع بني‌گانتز وزير دفاع، با يكي از فرماندهان ارشد ارتش اسراييل ديدار كرده است. اخيرا فاش شده كه حتي پس از اينكه گانتز خشم خود را از اين اقدام نشان داد، ديدار ميان دو طرف ادامه يافت و اين ديدار با تاييد آويو كوخاوي، رييس ستاد مشترك ارتش اسراييل انجام شد. گانتز از اينكه كوخاوي به بنت اجازه داده به او از پشت خنجر بزند و ارتباط مستقيم ميان دفتر نخست‌وزيري و فرماندهان نظامي را تسهيل كرده، بسيار ناراحت شد. اين رخدادها نشان مي‌دهد كه تنش‌ها ميان نخست‌وزير اسراييل و وزير دفاعش وخيم‌تر شده و ممكن است كار به جاهاي باريك كشيده شود. يكي از مقامات ارشد اسراييل كه به گانتز نزديك است به المانيتور گفته است از نظر او بنت به خاطر هدايت انتقادات رسانه‌اي به سمت گانتز مقصر است. بنت دست به اين كار زده است تا فهرست طولاني شكست‌هاي خودش مورد توجه رسانه‌ها قرار نگيرد و يكي از بزرگ‌ترين اشتباهات بنت فاش كردن عمليات موساد بوده است. اين مقام اسراييلي به المانيتور گفته دليل اقدام بنت عليه گانتز اين است كه او اخيرا در نظرسنجي‌ها محبوبيت خوبي به دست آورده و در حال حاضر محبوب‌ترين وزير كابينه محسوب مي‌شود به همين دليل است كه بنت و ديگر رهبران ائتلاف به گانتز حمله مي‌كنند. آنها سعي مي‌كنند گانتز را تضعيف كنند. او را متهم مي‌كنند كه قصد دارد دولت را سرنگون كند و در عوض با نتانياهو ائتلاف كند. اما اين اتهامات نادرست است. گانتز تصميم خودش را گرفته و وارد اتئلاف شده اما اجازه نخواهد داد كسي در ائتلاف او را تضعيف كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون