• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5045 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۰ مهر

خبر

۲۷۶ فوتي و ۱۳۵۰۴ ابتلاي جديد كرونا در كشور
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز 18 تا 19 مهر، ۱۳ هزار و ۵۰۴ بيمار جديد كرونا در كشور شناسايي شدند و ۲۷۶ بيمار نيز جان خود را از دست دادند.تا روز گذشته مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۵ ميليون و ۷۱۶ هزار و ۳۹۴ نفر و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به ۱۲۲ هزار و ۸۶۸ نفر رسيد.در حال حاضر ۵ هزار و ۲۱۸ نفر از مبتلايان در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.طي دو روز آغاز اين هفته و بعد از گذشت بيش از 80 روز، تعداد فوتي‌هاي روزانه كرونا در كشور به كمتر از 200 و تعداد موارد ابتلاي جديد روزانه هم به كمتر از 10 هزار نفر رسيد كه پيش‌بيني مي‌شد با افزايش سرعت واكسيناسيون، اين روند كاهشي تداوم داشته و به‌زودي به آمار فوتي دو رقمي و ابتلاي سه رقمي برسيم كه متاسفانه، هنجارشكني‌ها و زير پا گذاشتن پروتكل‌هاي بهداشتي نتايج تلخ ديگري نشان داد. ديروز سردار سيدكمال هاديانفر رييس پليس راهور ناجا خبر داد كه در تعطيلات 4 روزه هفته‌اي كه گذشت، ترددهاي جاده‌اي در كشور ۳۵ تا ۴۰درصد افزايش يافت و در جاده چالوس ۱۱۱درصد افزايش تردد نسبت به سال ۹۹ اتفاق افتاد. اين افزايش سفرهاي تفريحي در كشور در حالي است كه با وجود خارج شدن تعداد زيادي از شهرها از وضعيت قرمز، خطر شيوع موج جديد ويروس كرونا با قدرت سرايت‌پذيري بالاتر از چند روز آينده و ابتداي آبان ماه تشديد مي‌شود و البته اين خطر، همزمان است با شيوع موج آنفلوآنزا كه تركيب دو ويروس مرگبار عفوني، آن هم در حالي كه هنوز كمتر از 30درصد جمعيت كشور به ‌طور كامل واكسينه شده و حدود 70درصد هنوز در مقابل بيماري مصونيتي ندارند، مي‌تواند احتمال بازگشت به دوران تلخ مرگ‌هاي روزانه بيش از 600 نفر را پررنگ كند.


گراني ۵ برابري واكسن آنفلوآنزا و استقبال كم براي خريد اين واكسن
نايب‌رييس انجمن داروسازان ايران از توزيع واكسن چهار ظرفيتي آنفلوآنزا در داروخانه‌ها خبر داد و گفت: قيمت واكسن آنفلوآنزاي چهار ظرفيتي نسبت به سال گذشته تقريبا پنج برابر شده به‌ طوري كه در سال گذشته قيمت اين واكسن ۴۰ هزار تومان بود، اما اكنون بيش از ۲۰۰ هزار تومان است. همين موضوع هم باعث شده كه مردم كمتر از سال‌هاي قبل از اين واكسن استقبال كرده‌اند.  علي فاطمي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: «در حال حاضر وضعيت توزيع واكسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها نسبت به هفته‌هاي گذشته بهتر شده است، به ‌طوري كه علاوه بر واكسن سه ظرفيتي، توزيع واكسن چهار ظرفيتي آنفلوآنزا نيز از اين هفته آغاز شده است. البته همچنان توزيع واكسن آنفلوآنزا به صورت سهميه‌اي است و تقريبا فعلا به داروخانه‌هاي روزانه ۴۰ عدد و به داروخانه‌هاي شبانه‌روزي ۸۰ عدد واكسن چهار ظرفيتي آنفلوآنزا تعلق مي‌گيرد. قيمت واكسن چهار ظرفيتي آنفلوآنزا در داروخانه‌ها ۲۰۶ هزار تومان است و به دليل گراني واكسن آنفلوآنزا، تقاضاي زيادي هم براي آن وجود ندارد. البته ما خودمان هم از واقعي بودن قيمت دارو حمايت مي‌كنيم اما بايد سازمان‌هاي بيمه‌گر كمك كنند تا مردم بتوانند اين واكسن را با قيمت مناسب‌تري دريافت كنند. زماني كه قيمت دارويي طي يك سال پنج برابر مي‌شود، طبيعتا بسياري از افراد كه ممكن است نياز هم داشته باشند و در گروه‌هاي پرريسك هم باشند، به دليل افزايش قيمت صرف‌نظر مي‌كنند. پارسال با وجود توزيع ديرهنگام واكسن آنفلوآنزا، به دليل رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي مانند استفاده از ماسك، فاصله اجتماعي و... مشكلي در زمينه شيوع آنفلوآنزا نداشتيم ولي امسال، قيمت واكسن يك عامل بازدارنده براي تهيه اين واكسن از سوي مصرف‌كنندگان است.»
در حالي كه طي روزهاي گذشته سازمان غذا و دارو وعده داد كه به زودي واكسن آنفلوآنزاي ايراني وارد بازار مي‌شود، فاطمي به ايسنا مي‌گويد كه هرچه اكنون در بازار موجود است، واكسن وارداتي از هلند است و هنوز هيچ شركتي براي توزيع واكسن آنفلوآنزاي توليد داخل سفارش نگرفته است. نامعلوم بودن تحقق وعده سازمان غذا و دارو درباره ورود واكسن ايراني در حالي است كه دوره طلايي تزريق واكسن آنفلوآنزا بسيار كوتاه و حداكثر تا نيمه آبان ماه و شيوه موج اول بيماري است و در صورتي كه اين دوره رد شود، واكسن ديگر براي مصون‌سازي افراد در معرض خطر هيچ كارايي نخواهد داشت. با اين حال ديروز مديركل دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو از فروش واكسن آنفلوآنزاي ايراني از اواخر هفته در داروخانه‌ها خبر داد.سيدحيدر محمدي گفت: واكسن آنفلوآنزا امسال دو تامين‌كننده خارجي داشته كه وارد بازار و توزيع شده است. دو توليد‌كننده داخلي هم واكسن‌هاي‌شان تا آخر هفته جاري وارد بازار مي‌شود و مردم مي‌توانند واكسن را از داروخانه تهيه كنند. نوع توليد داخل و وارداتي با يكديگر تفاوتي ندارند چون استانداردهاي ما براي توليد داخل و وارداتي در يك سطح است، قطعا نمونه‌هاي توليد داخل هم نسبت به نمونه خارجي نقصاني ندارد و ما اين اطمينان را مي‌دهيم كه واكسن آنفلوآنزاي داخلي از نظر اثربخشي همان اثربخشي نمونه وارداتي را داشته باشد.  به گفته محمدي هنوز قيمت نوع داخلي واكسن ابلاغ نشده اما قيمت پايين‌تري از نوع وارداتي خواهد داشت‌.گراني قيمت واكسن وارداتي و نامعلوم بودن ورود واكسن ايراني ارزان‌تر به بازار، در حالي است كه مدير آژانس امنيت بهداشت انگليس در هشدار اخير خود گفته: «افرادي كه زمستان امسال همزمان به كوويد۱۹ و آنفلوآنزا مبتلا مي‌شوند، دو برابر بيشتر در معرض خطر مرگ بر اثر اين دو بيماري هستند و دو برابر بيشتر از افرادي كه فقط به كرونا مبتلا هستند، احتمال دارد جان خود را از دست بدهند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون