• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5046 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۱ مهر

خبر

نشست سران اردن و قطر  با محوريت موضوعات منطقه‌اي

رسانه‌هاي اردن گزارش دادند كه «عبدالله دوم» شاه اين كشور عازم دوحه شد. بنابر گزارش خبرگزاري «عمون» اردن، عبدالله دوم در اين سفر با «تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر ديدار خواهد كرد. شاه اردن و امير قطر در نشستي به بررسي روابط دوجانبه، تحولات منطقه و تبادل ديدگاه درباره پرونده‌هاي مهم خواهند پرداخت. روزنامه «القدس العربي» در اين خصوص به نقل از برخي منابع نوشت كه پرونده فلسطين در راس اولويت نشست سران اردن و قطر قرار دارد. «زيد مفلح اللوزي» سفير اردن در قطر نيز در مصاحبه با القدس العربي گفت كه سفر عبدالله دوم به دوحه در راستاي تكميل روند همكاري مشترك دو كشور است. وي با اشاره به روابط مستحكم بين قطر و اردن گفت كه دو كشور تاكنون چند توافقنامه امضا كرده‌اند كه آخرين مورد آن نيز امضاي چهار توافقنامه و يادداشت همكاري بود. وي درباره اهميت سفر عبدالله دوم به دوحه نيز تصريح كرد كه سفر شاه اردن به دوحه فرصتي براي بررسي مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي است. اللوزي افزود كه دو كشور درباره تعدادي از موضوعات از جمله مساله فلسطين اتفاق‌نظر دارند و هر دو طرف براي تحقق راه‌حل دو دولتي و تشكيل دولت فلسطين در مرزهاي ژوئن ۱۹۶۷ و دستيابي ملت فلسطين به تمامي حقوق خود تلاش مي‌كنند.


سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه: 

حضور نظامي امريكا در آسياي مركزي غيرقابل قبول است

معاون وزارت خارجه روسيه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با «ويكتوريا نولاند»، معاون وزير خارجه امريكا، به غيرقابل قبول بودن حضور نظامي امريكا در آسياي مركزي اشاره كرد. «سرگئي ريابكوف» معاون وزارت خارجه روسيه در گفت‌وگو با خبرگزاري «تاس» در زمينه ملاقات خود با اين مقام ارشد امريكايي گفت: «ما بر غير قابل قبول بودن حضور نظامي امريكا در كشورهاي آسياي مركزي به هر شكلي كه باشد تاكيد كرديم.» روزنامه امريكايي «وال استريت ژورنال» پيش‌تر نوشته بود كه روسيه و ايالات متحده درباره احتمال استفاده ارتش امريكا از پايگاه‌هاي روسي در آسياي مركزي گفت‌وگو كرده بودند. اين در حالي است كه وزيران خارجه سازمان پيمان امنيت جمعي نيز به تازگي در بيانيه مشتركي درباره وضعيت افغانستان اعلام كردند كه با استقرار تاسيسات امريكا و ناتو كه از افغانستان خارج شده‌اند، در خاك خود مخالف هستند. در اين بيانيه آمده است: «كشورهاي عضو سازمان پيمان امنيت جمعي با استقرار زيرساخت‌هاي نظامي ايالات متحده و ساير كشورهاي ناتو كه از افغانستان خارج شده‌اند و همچنين ميزباني اتباع افغان كه با ماموريت‌هاي نظامي خارجي همكاري كرده‌اند، در قلمرو خود مخالف هستند، مگر در مواردي كه به تصميمات فوري براي اهداف بشردوستانه نياز است.» پيش‌تر مقام‌هاي مختلف روسيه از جمله «سرگئي شويگو» وزير دفاع روسيه درباره تلاش امريكا براي ايجاد تاسيسات لجستيكي به منظور استقرار پايگاه‌هاي نظامي خود در كشورهاي آسياي مركزي هشدار داده و آن را تهديدي براي ثبات منطقه‌اي خوانده بودند. وزير دفاع روسيه پيش از تكميل برنامه خروج امريكا از افغانستان گفته بود مسكو از اين طرح‌ها كه نتيجه خوبي نخواهد داشت و بلكه تنها به افزايش حضور سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در منطقه كمك خواهد كرد، آگاهي دارد.


احمد مسعود: 

تا رسيدن به اهداف مشروع مردم افغانستان دست از مبارزه برنمي‌داريم

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملي» افغانستان گفته است كه انتظار دارد «سياست عدم شناخت طالبان از سوي جامعه بين‌المللي با قاطعيت ادامه يابد» و آن را نتيجه «ايستادگي و اعتراضات گسترده مردمي در داخل و خارج افغانستان» خوانده است. به گزارش ايسنا وبه نقل از بي‌بي‌سي، مسعود در بيانيه‌اي كه تازه منتشر كرده، گفته: ما از موضع‌گيري‌هاي منطقي و مناسب كشورهاي جهان در قبال رسميت ندادن به اداره طالباني و تاكيد روي تشكيل حكومت فراگير در افغانستان استقبال مي‌كنيم. مسعود در اين بيانيه گفته كه نيروهاي طالبان «در ولايت‌هاي قندهار، بلخ، دايكندي و اندراب‌ها و پنجشير مرتكب اعمالي شده‌اند كه همه مصداق‌هاي روشن از جرايم جنگي، نسل‌كشي، پاك‌سازي قومي و جنايت عليه بشريت است.» بيشتر از يك ماه پيش نيروهاي طالبان به ولايت پنجشير در شمال كابل و منطقه اندراب‌ها در بغلان هجوم بردند و پس از نبردهاي شديد با نيروهاي «جبهه مقاومت ملي» اين ولايت را به تصرف در آوردند. مسعود در اين بيانيه گفته كه «تا هنگام رسيدن به اهداف مشروع و برحق مردم خويش، دست از مبارزه و مقاومت برنخواهيم داشت.»

ديدار طالبان افغانستان  با هيات آلماني در دوحه

نماينده ويژه آلمان و سفير اين كشور در افغانستان در ديدار با سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان، گفت كه اين گروه يك واقعيت در افغانستان بوده و آلمان به روابط خود با طالبان ادامه مي‌دهد. به گزارش خبرگزاري فارس، آلمان اعلام كرد طالبان يك واقعيت در افغانستان است، اما اين كشور قصد روابط خود را با اين گروه حفظ كند. اين اظهارات را «ماركوس پوتزل» نماينده ويژه آلمان و سفير اين كشور در افغانستان در ديدار با امير خان متقي سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان بيان كرد. نماينده آلمان در اين ديدار گفت كه به كمك‌هاي بشردوستانه خود به افغانستان ادامه مي‌دهد و تماس‌‌هاي خود با طالبان را حفظ مي‌كند. متقي نيز در اين ديدار با قدرداني از ادامه كمك‌هاي بشردوستانه آلمان، گفت كه افغانستان در امور ديگر كشورها دخالت نمي‌كند و اجازه نمي‌دهد هيچ‌كس در افغانستان دخالت كند. علاوه بر اين، طالبان متعهد شد كه امنيت ديپلمات‌ها و خارجي‌ها را در افغانستان تامين كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون