• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5046 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۱ مهر

خبر

شناسايي ۱۳۳۹۱ بيمار جديد و فوت ۲۱۳ مبتلاي كرونا در يك روز 

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 19 تا 20 مهر، ۲۱۳ بيمار كوويد ۱۹ در كشور جان خود را از دست دادند و ۱۳ هزار و ۳۹۱ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه يك‌هزار و ۸۶۹ نفر از آنها بستري شدند. مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۵ ميليون و ۷۲۹ هزار و ۷۸۵ نفر و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به ۱۲۳ هزار و ۸۱ نفر رسيد. در حال حاضر ۷ شهر كشور در وضعيت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعيت نارنجي، ۲۴۸ شهر در وضعيت زرد و ۸۵ شهر در وضعيت آبي قرار دارند. ديروز، نادر توكلي؛ معاون درمان ستاد كروناي استان تهران در تشريح آخرين وضعيت بيماري كرونا در پايتخت گفت: «بر اساس آخرين آمار تقريبا روزانه نزديك ۱۰۰۰ بستري كرونايي جديد در بيمارستان‌ها داريم و آمار تجميعي كلي بستري در تهران حدود ۵۰۰۰ نفر است كه نسبت به موقعيت پيك آمار، حدود ۷۰ درصد كاهش داشته است. تعداد فوتي‌هاي روزانه ناشي از كرونا در تهران نيز حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر است. در بخش‌هاي بستري ويژه نيز حدود ۱۴۰۰ نفر بستري هستند و در واقع، ۲۵ تا ۳۰ درصد از موارد بستري در بخش‌هاي مراقبت ويژه هستند. بيماري روند رو به كاهش دارد و تهران در شيب نزولي پيك پنجم است، البته هنوز با ميزان كاهشي مدنظرمان فاصله داريم اما خوشبختانه روند واكسيناسيون گسترش خوبي داشته است و اميدوارمان كرده ضمن آنكه تاكنون هيچ ردي از سويه‌هاي جديد لامبدا و مو در تهران شناسايي نشده است.»


گزارش ديوان محاسبات نشان داد 

پرداخت ۲۳۵ ميليون يورو اضافه به ۱۲ شركت دارويي

جريان واردات دارو در سال گذشته، بيانگر پرداخت‌هاي مازاد بر قيمت واقعي به شركت‌هاي دارويي با ارز ۴۲۰۰ توماني است.
به گزارش ايسنا، گزارشي كه ديوان محاسبات در رابطه با جريان تامين ارز دارو در قالب گزارش تفريغ بودجه منتشر كرده نشان‌دهنده انحرافاتي در تامين ارز و البته ترخيص كالاهاي دارويي و فاسد شدن آنهاست.
بر اساس اين گزارش، در سال ۱۳۹۹ از حدود ۲.۳ ميليارد دلار ارز دولتي تخصيص يافته براي واردات دارو، ۱.۶۲ ميليارد دلار يعني حدود ۷۰ درصد توسط بانك مركزي تامين و پرداخت شده است.
از طرفي به لحاظ عدم اعمال فرآيند رقابتي در صدور مجوز واردات و تعيين ميزان ارزبري داروهاي وارداتي، به‌رغم محدوديت‌هاي منابع ارزي، ديوان محاسبات اعلام كرده كه صرفه و صلاح دولت در تعيين قيمت‌هاي ارزي داروهاي وارداتي رعايت نشده است.
بر اساس اين گزارش، بررسي واردات ۳۱ قلم دارو حكايت از اختصاص ۲۳۵ ميليون و ۲۱۶ هزار و ۶۸۶ يورو مازاد بر قيمت واقعي داروها به ۱۲ شركت واردكننده دارد. همچنين ارزش بازار داروهاي وارداتي در سال گذشته در مجموع ۵.۱ هزار ميليارد تومان بوده كه از اين ميزان بيش از ۱۰۰۰ ميليارد تومان برخلاف تكليف مقرر در قانون احكام دايمي برنامه‌هاي توسعه در سامانه سازمان غذا و دارو شناسه‌گذاري نشده است.
بخش ديگري از اين گزارش نشان مي‌دهد كه در سال گذشته سازمان انتقال خون ايران بابت خريد ۷۵۰ هزار عدد كيسه خون فيلتردار چهارتايي، يك ميليون و ۵۳۷ هزار و ۱۰۰ يورو اضافه بر ارزش واقعي كالاي وارداتي به يكي از شركت‌هاي طرف قرارداد سازمان پرداخت كرده است. اين در حالي است كه سازمان انتقال خون طي قراردادهايي اقدام به خريد كيت‌هايي براي غربالگري ويروسي خون‌هاي اهدايي سازمان خون با اختصاص ارز دولتي كرده اما به دليل ضعف كنترل‌هاي داخلي و نبود توجه به اعتبار تاريخ مصرف اين كيت‌ها، مهلت مصرف عمدتا بسيار پايين بوده و در برخي موارد كمتر از يك ماه بوده است. بنابراين طبق بررسي‌ها، تاريخ بخشي از كيت‌هاي غربالگري منقضي شده است.
ديوان محاسبات در اين گزارش، ضعف نظام كنترل داخلي دستگاه‌هاي ذي‌ربط از جمله سازمان غذا و دارو و گمرك ايران را در اين خصوص محرز دانسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون