• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5046 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۱ مهر

بازي بزرگ آسيا برنده نداشت

کره با کمک فدراسیون و تیر دروازه یک امتیاز از تهران برد

گروه ورزش

تيم ملي فوتبال ايران در چهارمين بازي از دور مقدماتي جام جهاني در گروه اول عصر ديروز در ورزشگاه خالي از تماشاچي آزادي به مصاف كره‌جنوبي رفت و درنهايت با نتيجه يك‌- يك متوقف شد. 

ديدار سنتي فوتبال آسيا بين دو قدرت قاره كهن از ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه با سوت احمد الكاف آغاز شد. تيم ايران در شرايطي وارد اين رقابت شد كه در سه بازي اول خود به پيروزي دست پيدا كرده بود و از سوي ديگر در سال‌هاي گذشته چهار برد پياپي مقابل كره‌اي‌ها در كارنامه به ثبت رسانده بود. اين وضعيت خوب به همراه 10 برد پياپي تيم ملي به همراه دراگان اسكوچيچ در 10 مسابقه‌اي كه اين مربي كروات روي نيمكت ايران نشسته بود اين نويد را به هواداران فوتبال كشورمان مي‌داد كه بتوانيم با برد مقابل كره‌جنوبي تقريبا تكليف صعود به جام جهاني را مشخص كنيم. با اين حال كره‌جنوبي تيمي قدرتمند نشان داد كه براي شكست طلسم باخت مقابل ايران وارد زمين شد و درنهايت به هدف خود دست پيدا كرد؛ هر چند شانس هم در اين مسير به آنها ياري رساند. 
بازي در نيمه نخست پاياپاي دنبال شد و دو تيم موقعيت‌هاي نصفه و نيمه‌اي روي دروازه يكديگر ايجاد كردند. در دقايق پاياني نيمه نخست روي حمله همه‌جانبه شاگردان اسكوچيچ سه بار پياپي دروازه كره تهديد شد اما دروازه اين تيم فرو نريخت. در ابتداي نيمه دوم روي يك ضد حمله فرار سون هيون مينگ ستاره تاتنهام و تيم ملي كره اين بازيكن را در موقعيت تك به تك با بيرانوند قرار داد و او دروازه ايران را باز كرد. اين نخستين گل كره‌ بعد از چهار بازي پياپي مقابل ايران بود. گل كره‌جنوبي مشابه صحنه‌اي بود كه در بازي با امارات رخ داد و منجر به اخراج شجاع خليل‌زاده شد اما VAR به كمك ما آمد. 
بعد از گل كره‌جنوبي تغييراتي در چينش نفرات تيم ملي رخ داد. اميد نورافكن به سمت چپ خط دفاعي اضافه شد و وحيد اميري به خط جلو رفت. به همين ترتيب جهانبخش كه در سمت چپ بازي مي‌كرد به سمت راست رفت و جاي قلي‌زاده را گرفت. اين تغيير، آهنگ حركت تيم ملي را عوض كرد و يوزهاي ايراني سوار بر بازي شدند و موقعيت‌هاي زيادي روي دروازه حريف ايجاد كردند. سعيد عزت‌اللهي در يكي از اين حملات با شوتي تماشايي تيرك دروازه كره را به لرزه درآورد. در ادامه فشار حملات تيم ايران ادامه پيدا كرد تا در نهايت روي فرار آزمون و سانتر او روي دروازه، جهانبخش موفق شد با ضربه سر در دقيقه ۷۶ تير خلاص را به كره‌اي‌ها شليك كند. جهانبخش با اين گل تعداد گل‌هاي خود در مقدماتي جام جهاني را به عدد ۳ رساند و در صدر جدول گلزنان منطقه آسيا ايستاد. 
بعد از گل فشار ايران ادامه پيدا كرد و در يك موقعيت مشابه با ضربه عزت‌اللهي، ضربه مهدي طارمي باز هم به تيرك دروازه كره‌جنوبي برخورد كرد تا ثابت شود در اين بازي شانس اصلا با ملي‌پوشان كشورمان همراه نيست. در 10 دقيقه پاياني بازي تيم ايران برخلاف انتظار عقب نشست و كره صاحب توپ و ميدان شد. نبود تماشاچيان در اين دقايق كاملا احساس مي‌شد. همچنين اصرار اسكوچيچ بر حفظ نفرات داخل زمين و عدم تعويض هم باعث شد ريتم بازي تغيير نكند. اسكوچيچ تعويض‌هايش را گذاشت براي دقيقه ۹۰ بازي كه عملا كمكي به تيم ملي نكرد. 
در دقيقه ۹۳ روي يك اشتباه در دفع توپ مهاجم كره صاحب يك فرصت استثنايي شد و مي‌رفت تمام رشته‌هاي تيم ملي را پاره كند كه بيرانوند با واكنشي تماشايي مانع از گلزني حريف شد تا حداقل يك امتياز بازي در تهران بماند. بعد از اين ضربه با سوت داور بازي به اتمام رسيد. ركورد شكست‌ناپذيري ايران مقابل كره محفوظ ماند و از سمت ديگر ركورد شكست خوردن كره مقابل ايران هم پاره شد. دو تيم با كسب يك امتياز در همان رده‌هاي اول و دوم جدول رده‌بندي باقي ماندند؛ ايران با ۱۰ و كره‌جنوبي با ۸ امتياز. 
با وجود كسب نتيجه قابل قبول تيم ملي مقابل رقيب اصلي‌اش در تهران نبايد از كمكي كه فدراسيون فوتبال به كره‌جنوبي كرد تا به اين يك امتياز برسد چشم پوشيد. برگزاري اين مسابقه بدون حضور تماشاچي عملا يك امتياز مثبت را از تيم ملي ايران سلب و به كره‌جنوبي اهدا كرد. اگر تماشاچيان در بازي حضور داشتند بدون شك بعد از گل مي‌توانستند با فشار رواني كره‌جنوبي را اسير كنند. همچنين نبود كمك‌داور ويديويي هم به نوعي به نفع كره‌جنوبي تمام شد. در اواسط نيمه نخست يك صحنه مشكوك در محوطه جريمه كره‌جنوبي روي طارمي رخ داد كه داور پنالتي نگرفت اما اگر VAR بود و صحنه بازبيني مي‌شد احتمال داشت پنالتي به سود ايران اعلام شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون