• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5048 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۴ مهر

ايراني‌ها باز هم در خريد خانه در تركيه ركوردزني كردند

كاهش محدوديت‌هاي كرونايي در تركيه باعث شده تا تمايل اتباع خارجي براي خريد خانه در تركيه افزايش داشته باشد؛ به گونه‌اي كه طبق اعلام مركز آمار اين كشور، در ماه سپتامبر، ميزان خريد خانه توسط اتباع خارجي نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵.۸ درصد افزايش داشته و به ۶۶۳۰ واحد رسيده است. پس از كاهش ارزش پول ملي تركيه، جذابيت خريد خانه توسط خارجي‌ها بيشتر شده است. 
به گزارش ايسنا، از كل ۱۴۷ هزار و ۱۴۳ خانه فروخته شده، استانبول محبوب‌ترين شهر براي خريد خانه بوده و طي يك‌سال اخير ۲۸ هزار و ۲۲۹ مورد از كل معاملات مسكن صورت گرفته مربوط به اين شهر بوده است. پس از استانبول نيز شهرهاي آنكارا با ۱۴ هزار و ۲۱۸ مورد و ازمير با ۸۸۰۶ مورد، محبوب‌ترين شهرها براي خريد خانه در تركيه بوده‌اند. 
به گفته مركز آمار تركيه، در ماه سپتامبر اتباع ايراني با خريد ۱۳۲۳ واحد خانه، بزرگ‌ترين گروه بزرگ خريدار خارجي مسكن تركيه بوده‌اند و عراقي‌ها با خريد ۹۹۰ خانه در رده دوم اين ماه قرار گرفته‌اند. شهروندان روسي با خريد ۵۴۰ خانه در تركيه سومين گروه بزرگ خارجي خريدار مسكن بوده‌اند. محبوب‌ترين شهرها براي خريد خانه توسط اتباع خارجي در اين بازه زماني استانبول با ۲۹۹۵ خانه، آنتاليا با ۱۳۵۸ خانه و آنكارا با ۴۰۸ خانه بوده است. 
سال قبل در مجموع ۴۰ هزار و ۸۱۲ خانه در تركيه به خارجي‌ها فروخته شد كه اين رقم نسبت به سال قبل از آن، ۱۰.۳ درصد كاهش يافته است. 
طبق قوانين جديد، اتباع خارجي با خريد خانه‌اي به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و بالاتر مي‌توانند شهروندي و تابعيت تركيه را به دست آورند. از زمان تصويب اين قانون، خريد خانه توسط خارجي‌ها رونق زيادي گرفته است. تامر اوزرت، مدير گروه اوزيورتلار گفت: نوسانات بازار ارز روي بخش مسكن تركيه هم داراي پيامدهاي مثبت و هم منفي بوده اما كاهش ارزش پول ملي باعث ارزان‌تر شدن خانه پيش چشم خريداران خارجي شده است.
پيش از اين مجتبي يوسفي، عضو هيات رييسه مجلس از «خروج ۷ ميليارد دلار ارز از ايران براي خريد ملك در تركيه» طي سال‌هاي ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ خبر داده بود كه به گفته او با اين اقدام، شهروندان ايراني «تركيه را از ورشكستگي نجات دادند.» او در بخش ديگري از سخنان توييتري خود آورده بود: «از ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ ميليارد دلار ارز براي خريد ملك در تركيه از كشور خارج شده است. هزينه گستاخي‌هاي اخير را برخي ايرانيان پرداخت كرده‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون