• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5050 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۶ مهر

وزير صمت:

سال آينده قرعه ‌كشي خودرو نخواهيم داشت

سيدرضا فاطمي امين، وزير صنعت، معدن و تجارت روز گذشته از طرح جديد اين وزارتخانه براي مديريت بازار خودرو خبر داد.
فاطمي امين درخصوص برنامه‌هاي پيش روي بازار خودرو گفت: سال آينده قطعا قرعه‌كشي نخواهيم داشت و برنامه جديدي براي صنعت خودرو طراحي كرده‌ايم. 
البته وزير صمت به اين «برنامه جديد» اشاره‌اي نكرده اما پيش از اين نيز بارها از روند قرعه‌كشي براي تزريق خودرو به بازار انتقاد كرده بود.
او درخصوص خارج كردن قيمت‌گذاري كالاها براساس دلار، گفت: يكي از مسائل قيمت‌گذاري اين است كه اكنون براساس دلار قيمت‌گذاري مي‌شوند برخلاف اينكه در كشور ما ريال پايه و اساس است؛ يكي از سياست‌گذاري‌ها اين است كه قيمت‌گذاري دلاري را بايد حذف كرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت پيش از اين نيز در جمع خبرنگاران گفته بود: سال آينده با مجموع توليد يك ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاه عرضه و تقاضا برابر و قرعه‌كشي حذف مي‌شود. وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده بود: امسال با صد هزار دستگاه افزايش، توليد خودرو به ميزان يك ميليون دستگاه خودرو خواهد رسيد، ضمن اينكه سال آينده يك ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در كشور توليد مي‌شود به اين ترتيب بحث قرعه‌كشي خودرو حذف مي‌شود.
براساس اين گزارش، با توجه به اظهارات وزير صمت پيش‌بيني مي‌شود كه قرعه‌كشي خودرو در ماه‌هاي باقي‌مانده از سال ۱۴۰۰ از دستور كار خودروسازان خارج شود. اين در حالي است كه رضا شيوا كه از ابتداي دولت روحاني به عنوان رييس شوراي رقابت منصوب شده، روزهاي پاياني حضور خود در اين سمت را پشت سر مي‌گذارد. با معرفي دو اقتصاددان از سوي وزير اقتصاد بايد يكي از آنها به عنوان رييس جديد اين شورا منصوب شده و كار خود را آغاز كند. اين در حالي است كه با وجود گذشت حدود دو ماه از آغاز به كار دولت جديد، هيچ حكمي از سوي دولت براي اعضاي تازه نهايي نشده و كار به جايي رسيده كه به دليل به حدنصاب نرسيدن اعضا، برگزاري جلسات اين شورا عملا متوقف شده است. 
با رسيدن به روزهاي پاياني مهر ماه، شوراي رقابت بايد قيمت فصلي جديد خودرو را اعلام مي‌كرد اما 
نه مسوول جديدي براي اين كار معرفي شده و نه تيم قبلي مسووليت اعلام نرخ‌هاي جديد را مي‌پذيرند. در كنار قيمت‌هاي تازه، در روزهاي گذشته صحبت‌هاي زيادي از احتمال لغو طرح قرعه‌كشي خودرو نيز مطرح شده بود، موضوعي كه واكنش تند رضا شيوا را برانگيخت. در همين رابطه رييس شوراي رقابت چند روز پيش گفته بود: اينها اغلب جوسازي‌هايي است كه سايت‌هاي خودروسازي و خودرويي آن را راه انداخته‌اند اما هيچ‌گونه تصميمي در اين زمينه اخذ نشده و قيمت‌گذاري همچنان به روش فعلي و با قرعه‌كشي انجام مي‌شود. اصلا به خودروسازها ربطي ندارد و دليلي ندارد بخواهند از اين روش راضي باشند يا نباشند، اين تصميم كارشناسي شورا است، به هر صورت هر جايي كه منافذ و محل‌هاي سوءاستفاده را بگيريم يك تعدادي مي‌توانند ناراضي باشند اما در اين روش ميزان توليد دقيقا برابر با قرعه‌كشي بود يعني هر آنچه خودروسازها توليد مي‌كنند بايد در قرعه‌كشي عرضه مي‌شد. رضا شيوا اين را هم گفته كه اگر كسي مي‌گويد قرعه‌كشي روش مناسبي نيست، بلافاصله بايد از او سوال كرد كه چه روش بهتري را درنظر دارد؟ اين گفته شيوا در حالي است كه وزير صمت يكي از مخالفان قرعه‌كشي خودرو بوده است و بايد منتظر ماند و ديد چه روشي به عنوان جايگزين مدنظر قرار دارد. اظهارات دو طرف نشان مي‌دهد هماهنگي لازم بين شوراي رقابت و وزارت صمت در مساله قرعه‌كشي طرح‌هاي فروش خودرو و البته قيمت وجود نداشته است.
اين تاكيد چند باره بر لزوم تداوم شيوه قبلي در حالي انجام شده كه حتي اعضاي شورا نيز نمي‌توانند از موفقيت‌آميز بودن قرعه‌كشي صحبت كنند و حال وزير صمت اعلام كرده كه از سال آينده قرعه‌كشي خودرو نخواهيم داشت و حذف قرعه‌كشي خودرو رسما در دستور كار وزارت صمت قرار گرفته است و برخي اخبار غيررسمي از وزارت صمت حاكي از آن است كه مسوولان صنعتي در كنار بررسي مسيرهاي پيشنهادي براي جايگزيني قرعه‌كشي، طرح آزادسازي همزمان قيمت و واردات را به صورت كارشناسي در دستور كار دارند.
گفتني است در ۶ ماهه نخست سال جاري حدود ۳۵ ميليون نفر در قرعه‌كشي دو خودروساز بزرگ كشور شركت كردند كه از اين تعداد بيش از ۳۰ ميليون نفر در فروش فوري و پنج ميليون نفر ديگر در پيش‌فروش‌ها شركت كردند. طبق اين بررسي در خرداد تا دي ماه سال گذشته نيز ۳۴ ميليون نفر در قرعه‌كشي ايران‌خودرو و سايپا شركت داشتند كه ظرفيت ارايه شده از سوي خودروسازان تنها ۵۷۶ هزار دستگاه خودرو بوده است. آمار بالاي شركت‌كنندگان در قرعه‌كشي خودرو به ويژه براي فروش فوق‌العاده، نشان از اوج‌گيري تقاضاي كاذب در بازار خودرو پس از اجراي اين طرح در سال ۹۹ داشت. بر اين اساس برخي قرعه‌كشي خودرو را «لاتاري ملي» مي‌خواندند، روشي كه وزارت صمت براي توزيع رانت خودرو در سال گذشته باب كرد و با گذشت اين سال‌ها باعث نارضايتي عمومي شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون