• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5051 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر

وزير راه و شهرسازي اظهارات قبلي خود را تفسير كرد

قرار نيست سالي يك ميليون مسكن بسازيم

وزير راه و شهرسازي از تامين زمين در 800 شهر در قالب طرح ساخت چهار ميليون واحد مسكوني خبر داد. او در بخش ديگري از سخنانش به اين نكته نيز اشاره كرد كه قرار نيست سالانه يك ميليون مسكن ساخته شود چرا كه براي ساخت خانه حداقل يك سال و نيم زمان لازم است. طبق گفته‌هاي قاسمي قرار است ميزان تسهيلاتي كه بانك‌ها به طرح جهش توليد مي‌دهند متناسب با تورم نيز افزايش يابد كه اين امر مي‌تواند نگران‌كننده باشد چرا كه ممكن است در برخي سال‌ها رقم 360 هزار ميليارد تومان حتي به 500 هزار ميليارد تومان برسد. برخي كارشناسان عقيده دارند كه بانك‌ها توان پرداخت 360 هزار ميليارد تومان را ندارند و اگر قرار باشد رقم تسهيلات همراستا با تورم افزايش يابد در اين صورت چاپ پول حتمي است. 
رستم قاسمي در راستاي طرح وزارتخانه متبوعش براي طرح جهش مسكن، رقم وام براي ساخت مسكن در مراكز استان‌ها را 400 ميليون تومان و براي روستاها نيز ۲۵۰ ميليون تومان اعلام كرد.
قاسمي درباره چگونگي جزييات ساخت چهار ميليون واحد مسكن، افزود: «ساخت چهار ميليون واحد مسكوني در دولت سيزدهم به اين معني نيست كه هر سال يك ميليون واحد ساخته خواهد شد؛ همه مي‌دانيم ساخت مسكن حدود يك سال و نيم زمان مي‌برد. در وهله نخست اعلام كرديم كه تا حدود دو ميليون واحد مسكوني را شروع مي‌كنيم و هم‌اكنون عمليات اجرايي آن نيز در مرحله آغاز شدن است. زمين براي اجراي اين پروژه تامين شده است و مهم‌ترين اقدام ايجاد «بانك زمين» در وزارت راه و شهرسازي است كه تا سه ماه ديگر بايد اقدامات آن را انجام دهيم و اطلاعات زمين‌هاي هر استان را در بانك زمين ثبت كنيم.» قاسمي با بيان اينكه اكنون براي آغاز ساخت ۲ ميليون واحد مسكوني در بسياري از شهرها، زمين آماده شده است، ادامه داد: «۲۰ درصد از تسهيلات بانكي تا سقف ۳۶۰ هزار ميليارد تومان به اين پروژه اختصاص پيدا مي‌كند و اين قانون به بانك مركزي ابلاغ شده است و متناسب با تورم افزايش پيدا مي‌كند. وزير راه و شهرسازي ادامه داد: «همزمان با شروع ساخت مجتمع مسكوني ساخت خدمات هم شروع مي‌شود و به عنوان كمك دولت، ساخت خدمات رايگان خواهد بود. مسكن را بخش خصوصي مي‌سازد اما توزيع مديريت ساخت را بين دستگاه‌هاي سازنده تقسيم كرديم. همزمان به دنبال تحول در نظام ساخت‌وساز و با برخي كشورهاي خارجي در حال مذاكره هستيم تا دانش نوين ساخت‌وساز وارد كشور شود. با برخي از كشورها براي صنعتي‌سازي اين چهار ميليون واحد مسكوني وارد مذاكره شديم كه روش همكاري با آنها از طريق تهاتر با نفت فاينانس يا پرداخت خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون