• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5052 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۸ مهر

ليگ بيست‌ويكم در ادامه ليگ‌هاي قبل

اينجا خبري از قرتي بازي نيست!

گروه ورزش

فصل جديد ليگ برتر فوتبال عصر ديروز با برگزاري ديدار دو تيم نساجي مازنداران و تيم تازه ليگ برتري شده فجر سپاسي آغاز شد؛ ليگ جديدي كه مطلقا هيچ نشانه‌اي از جديد بودن نداشت. انگار انتهاي فصل بيستم دكمه pause را زدند و حالا قرار است ادامه كار را از همان جا ببينيم. 

سال گذشته هنگام شروع فصل بيستم در همين روزنامه اعتماد نوشتيم كه فصل جديد بالاترين فصل فوتبال باشگاهي ايران هيچ تفاوتي با فصل قبل و حتي فصول قبلي ندارد. امسال هم ماجرا به همين منوال است. در حالي كه در ليگ‌هاي معتبر و حتي معمولي فوتبال روز دنيا شروع ليگ همراه با آيين‌هاي مختلف جذاب و رونمايي از دستاوردهاي جديد فوتبالي در حوزه‌هاي مختلف همراه است، اينجا خبري از اين قرتي بازي‌ها نيست. هيچ كس اهميت نمي‌دهد كه مي‌توان با چند كار كوچك لااقل از لحاظ بصري به جذابيت مسابقات بيفزايد. 
اين سومين سال پياپي است كه مسابقات با يك نوع توپ برگزار مي‌شود و خبري از توپ‌هاي جديد نيست. توپ‌هايي كه همان سال اول ورود به ايران هم از لحاظ كيفيت و هم از لحاظ شكل ظاهري انتقادات را برانگيخت و امروز قطعا همان كيفيت ابتدايي را هم ندارد. البته اين مشكلي است كه احتمالا مربوط به تحريم‌ها مي‌شود. دوشنبه شب رييس فدراسيون فوتبال در برنامه فوتبال برتر گفت شركت آل‌اشپورت كه وظيفه تامين البسه تيم ملي را برعهده دارد هم نمي‌تواند به ما توپ بدهد. با اين حال هيچ تلاشي از سوي مسوولان سازمان ليگ براي اينكه بتوانند تغييري در اين زمينه ايجاد كنند هم ديده نشد. به هر حال احتمالا راه‌هايي وجود داشت كه ليگ بيست‌ويكم بتواند با توپ‌هاي جذاب‌تر و باكيفيت‌تر برگزار شود. 
زمين‌هاي بي‌كيفيت هم باقدرت سرجاي خودشان هستند. تيم‌هاي باشگاهي فوتبال ايران كه همگي درگير مشكلات مالي شديد هستند و بدهي‌هاي فراواني دارند به همراه مديران اماكن ورزشي در اين مدت تعطيلي مسابقات هيچ كاري براي بالا بردن كيفيت زمين‌هاي مسابقات نكردند. تنها تغييري كه در اين زمينه رخ داده اجبار نساجي به كوچ از ورزشگاه وطني قائم‌شهر به ورزشگاه ساري براي خلاصي تيم‌ها از شر چمن مصنوعي است. با اين حال چمن ورزشگاه جديد نساجي اگر از آن چمن مصنوعي بدتر نباشد بهتر هم نيست. 
صداوسيما نيز در اين مدت فكري به حال كيفيت تصاوير نكرده و هنوز به نظر مي‌رسد بازي‌هاي شهرستان با گوشي‌هاي نوكياي قديمي فيلمبرداري مي‌شود. جوري كه بيننده احساس مي‌كند مشغول تماشاي بازي فيفا ۹۸ در پلي‌استيشن است. معلوم نيست صداوسيما كه اين همه پول از قبل فوتبال به دست مي‌آورد و حق فوتبال را هم نمي‌دهد، چرا لااقل چند تا دوربين خوب و اچ‌دي به ورزشگاه‌ها نمي‌برد تا بازيكنان و زمين چمن شطرنجي به نظر نرسند. 
به اين سياهه مي‌توان نبود VAR را هم اضافه كرد. در حالي كه چند ماه گذشته فدراسيون جديد سروصداي زيادي در مورد آوردن تكنولوژي كمك‌داور ويدئويي به فوتبال به راه انداخت و با كلي افتخار اعلام كرد VAR از نيم‌فصل دوم ليگ بيست‌ويكم مورد استفاده قرار مي‌گيرد، روز دوشنبه خدادا افشاريان عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال گفت امسال هم خبري از اين تكنولوژي نيست. اين يعني احتمالا با بالا گرفتن اعتراضات داوري در ميانه فصل شاهد رسمي شدن وي‌اي‌آر وطني يا همان بازبيني صحنه توسط داوران روي موبايل خواهيم بود. اتفاقي كه سال گذشته چندين بار رخ داد اما كميته داوران به هيچ‌وجه زير بار نرفت كه چنين چيزي وجود دارد. 
نبود تماشاچيان در ورزشگاه هم گرچه سابقه‌اي كوتاه‌مدت و تقريبا سه ساله دارد اما بايد به اين فهرست اضافه شود. هنوز هم هيچ كس نمي‌داند چرا وقتي بسياري از تجمعات آزاد شده و واكسيناسيون در حد متوسطي صورت گرفته، نمي‌توان فضاي باز استاديوم را بين حداكثر چند هزار نفر تقسيم كرد تا لااقل بازگشت تماشاچيان بتواند جان تازه‌اي به فوتبال باشگاهي بدهد. ادامه اين روند قطعا به اين معناست كه عده‌اي مي‌خواهند كلا از شر تماشاچيان فوتبال راحت شوند. 
به هر حال ليگ بيست‌ويكم فوتبال ايران در حالي كه ليگ‌هاي معتبر فوتبال دنيا و حتي ليگ‌هاي كشورهاي حوزه خليج فارس در اواسط نيم‌فصل اول هستند، عصر ديروز آغاز شد. در روزي كه نساجي با فجر بازي كرد، پيكان به مصاف نفت مسجدسليمان رفت، پديده از آلومينيوم پذيرايي كرد و سپاهان از مس رفسنجان. نخستين گل فصل هم  توسط كريم اسلامي مهاجم نساجي به ثمر رسيد. گلي كه بايد ديد در ادامه به يك ليگ جذاب و پويا منجر خواهد شد يا خير. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون