• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5054 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲ آبان

خبر

گمانه‌زني‌ها در مورد سلامت و آينده سلطنت ملكه بريتانيا

 كاخ سلطنتي باكينگهام پس از يك روز تاخير اعلام كرد كه اليزابت دوم ملكه انگليس چهارشنبه شب گذشته در بيمارستان بستري بوده و اين مساله بار ديگر گمانه‌زني‌ها درباره كناره‌گيري او از قدرت و واگذاري تاج و تخت به وليعهد را تقويت كرده است. به گزارش روز جمعه ايرنا، طبق اعلام كاخ سلطنتي انگليس اليزابت ظهر پنجشنبه از بيمارستان خصوصي ادوارد هفتم در مركز لندن ترخيص شد و حال عمومي وي خوب است. اين درحالي است كه او طبق توصيه پزشكي برنامه سفرش به ايرلند شمالي را لغو كرد تا چند روزي را پس از ملاقات‌ها و برنامه‌هاي شلوغ كاري استراحت كند. ملكه انگليس آخرين بار در سال ۲۰۱۳ به دليل ابتلا به بيماري التهاب معده‌اي و روده‌اي در بيمارستان بستري شد. او در سال ۲۰۱۸ عمل آب‌مرواريد چشم و در سال ۲۰۰۳ هم عمل زانو انجام داده است. سال آينده هفتاد سال از زمان تاج‌گذاري اليزابت مي‌گذرد. هرچند او به وظايف رسمي خود ادامه مي‌دهد اما بخش زيادي از امور سلطنتي را به وليعهد سپرده است. چند هفته پيش ملكه انگليس براي نخستين‌بار از عصا براي راه رفتن مقابل انظار عمومي استفاده كرد، اما گفته مي‌شود كه او از پذيرش جايزه‌اي كه به وي لقب پيرترين چهره سال داده مي‌شد، استنكاف كرد. با اين حال اتفاق اخير گمانه‌زني‌ها درباره سرنوشت تاج و تخت در انگليس را افزايش داده است. اليزابت پيش‌تر گفت كه اگر تا ۹۵ سالگي زنده ماند، تاج و تخت را به وليعهد واگذار مي‌كند. او اينك ۹۵ سال و ۶ ماه دارد. رسانه‌هاي انگليس مي‌گويند كه هرچند اوضاع سلامتي ملكه مي‌تواند خبر جذابي باشد اما نمي‌توان انتظار داشت كه كاخ سلطنتي داوطلبانه اطلاعات بيشتري را در اين باره ارايه كند. اسكاي‌نيوز گزارش داد: هرچه باشد ملكه انگليس يك خانم است كه تمايل ندارد اطلاعات درباره سلامتي‌اش فاش شود. به نظر مي‌رسد كه اختلاف‌هاي گسترده خانواده سلطنتي در سال‌هاي اخير و فوت پرنس فيليپ فشار روحي سنگيني را به اليزابت وارد كرده و بعيد نيست به زودي از وظايف سلطنتي كناره‌گيري و تاج‌وتخت را به پسرش واگذار كند. همسرش هم پاييز سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) به دليل كهولت سن از وظايف سلطنتي كناره‌گيري كرد. 

بايدن و ابهام در مورد استراتژي امريكا در مورد تايوان

رييس‌جمهور امريكا اظهار كرد كه امريكا در قبال تايوان تعهد دارد و قرار است از اين جزيره در برابر چين حمايت و دفاع كند. به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا در مصاحبه با شبكه سي.ان.ا‌ن در پاسخ به اين سوال كه آيا امريكا از تايوان كه تحت فشار سياسي و نظامي پكن براي پذيرش حاكميت چين است، حمايت مي‌كند، پاسخ داد: بله ما نسبت به اين مساله و حمايت از تايوان متعهد هستيم. استفاده از عبارت «تعهد به دفاع» باعث گمانه‌زني در مورد تغيير استراتژي امريكا در خصوص به رسميت شناختن ساختار يك كشور دو حكومت در مورد تايوان شد و سخنگوي كاخ سفيد مجبور به ارايه توضيح در مورد اظهارات رييس‌جمهور امريكا شد. سخنگوي كاخ سفيد گفت كه «بايدن هيچ گونه تغييري در سياست‌هاي امريكا اعلام نكرده است و همچنين تغييري در سياست‌هاي ما وجود ندارد»؛ اما در پاسخ به اين سوال كه آيا بايدن به اشتباه چنين حرفي زده است، اظهارنظر نكرد. وي در ادامه افزود: روابط دفاعي امريكا با تايوان براساس «قانون روابط تايوان» هدايت مي‌شود. ما به تعهدات خود براساس اين قوانين پايبند خواهيم بود. ما همچنين به حمايت از تايوان ادامه خواهيم داد و با هرگونه تغيير يك‌جانبه در وضع موجود مخالف خواهيم بود. در حالي كه واشنگتن طبق قانون موظف است كه شرايط و تجهيزات دفاعي را در اختيار تايوان قرار دهد تا از خود دفاع كند؛ اما مدت‌هاست كه سياست «ابهام استراتژيك» مبني بر اينكه آيا در صورت حمله چين به تايوان، امريكا براي محافظ از تايوان مداخله نظامي خواهد كرد يا خير، دنبال شده است. در ماه آگوست، يكي از مقامات دولت بايدن گفت كه سياست امريكا در قبال تايوان درخصوص اينكه بايدن، رييس‌جمهوري امريكا پيش‌تر اعلام كرده بود كه در صورت حمله چين، به تايوان كمك خواهد كرد، تغييري  نكرده است.

 روسيه: عادي‌سازي روابط با ناتو غيرممكن شده است 

 معاون وزير امور خارجه روسيه گفت: با توجه به اقدامات خصمانه اعضاي ناتو عليه مسكو، عادي‌سازي روابط با آنها غيرممكن شده است. به گزارش فارس، «الكساندر گروشكو»، معاون وزير امور خارجه روسيه روز جمعه گفت: با توجه به اقدامات خصمانه اعضاي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) عليه مسكو، داشتن روابط عادي با آنها غيرممكن شده است. به نوشته خبرگزاري «اسپوتنيك»، گروشكو در نشستي خبري گفت: در حال حاضر هيچ نكته مثبتي ميان ناتو و روسيه وجود ندارد كه بتوان درباره آن صحبت كرد. اين ديپلمات روس افزود: افزايش تحركات ناتو در اطراف مرزهاي روسيه از جمله استقرار تسليحات راهبردي حاكي از اين است كه متحدان اين پيمان نظامي به سرعت در حال «حركت به سمت رويه‌هاي جنگ سرد» هستند كه «مستقيما بر روابط با روسيه تاثير مي‌گذارند.» گروشكو با طرح پيشنهاد يك كشور به عنوان نماينده ديپلماتيك ناتو در مسكو تاكيد كرد كه روسيه به حمايت از تعاملات عادي با ناتو درباره امنيت اروپا ادامه خواهد داد. پيش از اين «آندره رودنكو» معاون وزير امور خارجه روسيه روز پنجشنبه گفت كه مسكو به ناتو هشدار داده هرگونه اقدامي براي عضويت اوكراين در اين بلوك نظامي عواقبي به دنبال خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون