• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5054 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲ آبان

اقتصادبين‌الملل

زلزله FATF  در  بازار  رمزارزها!

كارگروه ويژه اقدام مالي به زودي راهنماي بازبيني شده خود در مورد ارزهاي ديجيتالي را منتشر خواهد كرد. كارگروه ويژه اقدام مالي به زودي راهنماي بازبيني شده خود در مورد ارزهاي ديجيتالي را منتشر خواهد كرد. ماركوس پلير، رييس اين كارگروه با بيان اينكه در آخرين نشست FATF بخش بزرگي از گفت‌وگوها به ارزهاي ديجيتالي اختصاص يافت، افزود: اين راهنما مبتني بر سنجش ريسك دارايي‌هاي مجازي و سرمايه‌گذاري در آنها خواهد بود و هفته آينده منتشر مي‌شود. كارگروه FATF از سال‌ها پيش وظيفه نظارت و قانونگذاري در حوزه مقابله با پولشويي و ريسك مالي را دارد و از دو سال پيش به‌طور جدي مطالعه روي فناوري‌هاي نوين مالي نظير ديفاي و ان‌اف‌تي را آغاز كرده بود. به گفته پلير، دستورالعمل آتي حاوي توضيحاتي در مورد اعمال استانداردهاي اين كارگروه روي ارزهاي ديجيتالي با ارزش ثابت (استيبل كوين‌ها) نيز خواهد بود. او گفت كه از تمامي كشورها انتظار دارد هر چه سريع‌تر استانداردهاي FATF روي تراكنش‌هاي مرتبط با رمزارزها را روي سيستم داخلي خود اعمال كنند. در پي انتشار اين خبر بازار رمزارزها دچار ريزش شديدي شده است، چراكه انتظار مي‌رود دولت‌ها و نهاهاي بانكي به تدريج به سمت نظارت بيشتر روي معاملات اين دسته از دارايي‌ها   حركت  كنند.


سقوط آزاد لير  ادامه  دارد

ارزش لير بار ديگر به كمترين سطح تاريخي خود رسيد. تصميم بانك مركزي تركيه در كاهش مجدد نرخ بهره با واكنش شديد بازار ارز در اين كشور مواجه شد. اين بانك در آخرين جلسه خود تصميم گرفت نرخ بهره با كاهش دو درصدي را به ۱۶ درصد برساند. بسياري از اقتصاددانان و نهاد‌هاي بين‌المللي از جمله صندوق بين‌المللي پول بار‌ها و بار‌ها نسبت به تبعات تورمي سنگين چنين تصميمي به مقامات ترك هشدار داده‌اند. لير كه هفته پيش به پايين‌ترين سطح چند سال اخير خود رسيده بود، بار ديگر روند نزولي را تجربه كرد و به پايين‌ترين نرخ برابري خود مقابل دلار در طول تاريخ معاصر خود رسيد تا جايي كه نرخ برابري دلار در كانال ۹.۵ تثبيت شد. در آخرين دور از معاملات ارزي استانبول، هر دلار با ۳.۶۸ درصد افزايش به ۹.۵۲۵ لير  رسيد.

بيت‌كوين  صعودي  شد

بيت‌كوين در حالي به بالاترين رقم خود رسيد كه اولين صندوق قابل معامله (ETF) رمزارز علاقه سرمايه‌گذاران را به ارزهاي ديجيتال جلب كرده است.بر اساس داده‌هاي شركت CoinMarketCap، برترين ارز ديجيتال جهان يعني بيت‌كوين روز چهارشنبه از مرز 66700 دلار عبور كرد و تا ساعت 48: 14 به وقت گرينويچ بيش از 7 درصد نسبت به روز گذشته افزايش يافت.صندوق قابل معامله استراتژي بيت‌كوين ProShares كه معاملات خود را از روز سه‌شنبه آغاز كرد، به سرمايه‌گذاران اين امكان را مي‌دهد كه بيت‌كوين را از طريق قراردادهاي آتي خريد و فروش كنند نه اينكه به‌طور كامل آن را داشته باشند. معاملات آتي اين صندوق قابل معامله بيت‌كوين اولين مورد از نوع خود محسوب مي‌شود كه پيش از عرضه اوليه در ايالات متحده تاييديه نظارتي را به دست آورد.بر اساس گزارش بلومبرگ، صندوق ProShares در عرضه اوليه خود شاهد معامله بيش از 24 ميليون سهم بود كه آن را به دومين عرضه اوليه صندوق سرمايه‌گذاري در تمام دوران تبديل و بيش از يك ميليارد دلار گردش مالي ايجاد كرد.

احتمال  تعطيلي  كسب‌ وكارها  در  اروپا 

رييس كميسيون اروپا هشدار داد: افزايش قيمت گاز در اتحاديه اروپا خطر تعطيلي براي كسب‌وكارهاي اين منطقه را افزايش داده است.قيمت گاز در ماه نوامبر در پايانه‌هاي هلند تا 1155 دلار در هر هزار مترمكعب افزايش داشته است كه معادل 96 يورو در هر مگاوات ساعت براي مصارف خانگي مي‌شود.قيمت گاز در اروپا در روز سه‌شنبه بيش‌از 20 درصد افزايش داشت و اين قاره همچنان براي تامين نياز فزاينده به گاز در آستانه فصل زمستان مشكل دارد. سطح ذخاير گاز در اين قاره پايين آمده است. در اين‌ بين، خط لوله نورد استريم دوي روسيه كه مي‌تواند گاز اضافي به اروپا صادر كرده و مشكل اين قاره را برطرف كند، همچنان با موانع اداري در بروكسل مواجه است.رييس كميسيون اروپا گفت: «درحالي كه شركت گازپروم به تعهدات بلندمدت خود پايبند است، ولي پاسخگوي نياز بالاتر ما به گاز نيست. بنابراين اروپا در حال حاضر شديدا وابسته به گاز است.» وي هشدار داد: قيمت فعلي گاز هزينه برق را در سراسر اتحاديه اروپا بالا برده است و بسياري از خانواده‌ها توان پرداخت آن را ندارند، درحالي كه شركت‌ها هم در خطر تعطيلي  قرار  گرفته‌اند.

 تورم اروپا  در  بالاترين رقم  ۱۳  سال گذشته 

اداره آمار اروپا (يورواستات) اعلام كرد: نرخ تورم سالانه در اين منطقه در ماه سپتامبر به بالاترين رقم طي 13 سال گذشته رسيده‌ و قيمت‌ها براي مصرف‌كننده 4/3 درصد افزايش‌يافته است. بالا رفتن 17.6 ‌درصدي هزينه انرژي دليل اصلي افزايش تورم در اروپا بوده است. تورم در مناطق ديگر هم‌ بالا رفته است. طبق اطلاعات اداره آمار كانادا، نرخ تورم در اين كشور در ماه سپتامبر برابر با 4/4 درصد بوده است يعني بالاترين رقم از فوريه 2003. دليل افزايش تورم در اين كشور را مي‌توان اختلال در زنجيره‌هاي عرضه دانست. هزينه حمل‌ونقل در كانادا 1/9 درصد به‌ خاطر افزايش 8/32 درصدي قيمت بنزين در سپتامبر بالا رفته است. اطلاعات اداره آمار آفريقاي جنوبي نشان مي‌دهد نرخ تورم سالانه در اين كشور در ماه سپتامبر تا 5 درصد افزايش ‌يافته است. اين رقم در ماه قبل ‌از آن برابر با 9/4 درصد بود. قيمت‌هاي مصرف‌كننده در اين كشور 2/0 درصد افزايش ماهيانه  داشته  است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون