• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5054 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲ آبان

خبر

۳۰ ميليون نفر در كشور زير خط فقر مطلق هستند 

معاونت رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، در گزارشي اعلام كرد كه تا سال ۹۹، ۲۶ ميليون نفر از جمعيت كشور در فقر مطلق زندگي مي‌كردند. به گزارش ايلنا، بر پايه اين گزارش، با توجه به اينكه خط فقر در سال ۹۹ با افزايش ۳۸ درصدي به يك ميليون و ۲۵۴ هزار تومان رسيده بود انتظار مي‌رفت تا پايان اين سال و با توجه به شيوع گسترده كرونا در كشور و خروج حدود دو ميليون نفر از بازار كار، تعداد افرادي كه در فقر مطلق زندگي مي‌كردند از ۲۶ ميليون نفر به حدود ۳۰ ميليون نفر برسد. بر اين اساس اگر ميانگين ۳.۲۴ براي هر بعد خانوار در نظر گرفته شود (همان رقم اعلام شده در گزارش وزارت كار) برآورد مي‌شود حدود ۱۰ ميليون خانوار زير خط فقر زندگي مي‌كنند.


سازمان انتقال خون: ذخاير خون كشور كاهش يافته است 

سخنگوي سازمان انتقال خون ضمن اعلام كاهش ذخاير خوني، از مردم دعوت كرد در مراكز اهداي خون حضور پيدا كنند. بشير حاجي‌بيگي افزود: رشد تخت‌هاي بيمارستاني در كلان‌شهرها به خصوص در تهران، مشهد، شيراز و اصفهان و احداث بيمارستان‌هاي جديد در كلان‌شهرها و گسترش فضاي بيمارستاني و بالا بودن استانداردهاي بهداشتي درماني در بخش‌هاي دولتي و خصوصي باعث افزايش نياز به خون و فرآورده‌هاي آن شده است، به‌طوري كه در كلان‌شهر تهران بيش از ۱۶۰ بيمارستان و مركز درماني وجود دارد و بيش از ۲۵درصد از خون و فرآورده‌هاي اهدايي مردم در كشور، در كلان‌شهر تهران مصرف مي‌شود و اين در حالي است كه فقط ۱۶درصد از خون اهدايي مردم در استان تهران اهدا مي‌شود. همچنين گسترش روزافزون اعمال جراحي تخصصي و فوق تخصصي و پيوند اعضا و گسترش مراكز خون و انكولوژي در سراسر كشور، باعث افزايش روز افزون مصرف خون و فرآورده‌هاي آن شده است، فقط در انتقال خون استان تهران روزانه نزديك به ۳ هزار واحد خون و فرآورده‌هاي آن نظير پلاكت و پلاسما از طرف بيمارستان‌ها و مراكز درماني شهر تهران درخواست مي‌شود و در هر عمل جراحي بزرگ نظير پيوند كبد نزديك به ۶۰ واحد خون و فرآورده‌هاي آن نظير گلبول قرمز فشرده شده، پلاكت و پلاسما نياز است. به علت كوتاه بودن طول عمر عناصر خون همچون پلاكت كه در خارج از بدن انسان و در محيط فقط تا ۳ روز قابل نگهداري هستند، اين موضوع اهميت نياز به اهداي خون و فرآورده‌هاي آن به صورت روزانه و مستمر توسط مردم را پر رنگ‌تر مي‌كند و بايد جوابگوي بيمارستان‌ها از نظر تامين خون و فرآورده‌هاي آن جهت بيماران خاص باشيم.» به گفته حاجي‌بيگي، طبق آمار سازمان جهاني بهداشت به ‌طور متوسط ۲۰ الي ۳۰درصد از ذخاير خوني كشورها در دوران پاندمي كرونا كاسته شده كه اين ميزان در برخي از كشورهاي منطقه مديترانه شرقي تا ۵۰درصد گزارش شده و در ايران هم سازمان انتقال خون ايران، كاهشي در حدود ۸درصد نسبت به سال قبل از همه‌گيري كرونا را تجربه كرد.


۱۶۵ فوتي جديد كرونا در كشور
بنابر اعلام روابط عمومي وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 29 تا 30 مهر ۱۱ هزار و ۶۴ بيمار جديد كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شدند و متاسفانه ۱۶۵ تن نيز به دليل ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست دادند. مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۵ ميليون و ۸۴۴ هزار و ۵۸۹ نفر و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۱۲۴ هزار و ۹۲۸ نفر رسيد. تاكنون ۵ ميليون و ۳۸۸ هزار و ۴۹۶ نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند و در حال حاضر ۴۴۲۲ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۹ شهر كشور در وضعيت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعيت نارنجي، ۲۲۸ شهر در وضعيت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعيت آبي قرار دارند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، مجموع واكسن‌هاي كرونا تزريق شده در كشور به ۷۷ ميليون و ۶۴۱ هزار و ۳۵۰ دوز رسيد در حالي كه تاكنون ۵۰ ميليون و ۳۶ هزار و ۴۱۶ نفر دوز اول واكسن كرونا و ۲۷ ميليون و ۶۰۴ هزار و ۹۳۴ نفر دوز دوم را تزريق كرده‌اند. طبق آخرين اعلام هم پنجشنبه محموله جديد واكسن اسپوتنيك وي، حاوي ۷۰۰ هزار دوز از اين واكسن، وارد كشور شد. اين هفتاد و سومين محموله واكسن وارداتي به كشور است و آمار واكسن‌هاي وارد شده به كشور از ۱۲۰ ميليون دوز گذشت.


آيا مي‌توان واكسن كرونا و ساير واكسن‌ها را همزمان تزريق كرد؟
رييس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت درباره فاصله زماني ميان تزريق واكسن كرونا و آنفلوآنزا توضيح داد و درباره فاصله زماني تزريق واكسن‌هاي روتين و واكسن آنفلوآنزا با واكسن كوويد۱۹، گفت: «درباره واكسن‌هاي ويروسي زنده ضعيف‌شده، گفته شده يا همزمان تزريق شوند يا اگر به فاصله تزريق مي‌شوند و از انواع مختلفي هستند، يك فاصله يك ماهه در آنها گذاشته شود تا در پاسخ ايمني يكديگر مداخله نكنند. به عنوان مثال مانند واكسن تب زرد با واكسن سرخك. درباره واكسن‌هاي كوويد، بايد توجه كرد كه هيچ يك از واكسن‌هاي مختلفي كه براي كوويد داريم، ويروس زنده ضعيف شده نيست؛ در نتيجه با واكسن آنفلوآنزا كه آن هم در كشور ما واكسن غيرفعال و غير زنده است، هيچ تداخلي ندارند و مي‌توانند همزمان تزريق شوند. البته برخي مي‌گويند براي اينكه از جهت عوارض احتمالي كه ممكن است هر واكسني در پي داشته باشد، شايد بهتر باشد كه دو هفته فاصله بين تزريق آن دو بگذاريم، اما ضرورتي براي اينكه حتما اين فاصله را لحاظ كنيم، وجود ندارد، اما دو هفته فاصله گذاشتن به دليلي كه گفتم، مي‌تواند فاصله مناسبي باشد. هيچ منعي هم براي تزريق همزمان واكسن كرونا و واكسن آنفلوآنزا نيست. به عنوان مثال وقتي مشمولان نظام وظيفه مي‌خواهند براي سربازي اعزام شوند، بايد واكسن توام براي ديفتري و كزاز واكسن مننژيت را دريافت كنند. حال اگر اين گروه سني بخواهد همزمان در يك روز واكسن سوم را هم دريافت كند، منعي ندارد و مي‌تواند دريافت كند و اگر هم نخواست مي‌تواند به فاصله دو هفته آن را دريافت كند.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون