• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5055 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳ آبان

انتخابات فرمانداري‌ها؛ توصيه باراك اوباما به هواداران حزب دموكرات در ويرجينيا و نيوجرسي

«هو نكنيد، راي بدهيد»

محمدحسين لطف‌الهي

«هو نكنيد، راي بدهيد»؛ اين جمله‌اي بود كه در سخنراني روز شنبه باراك اوباما رييس‌جمهور پيشين امريكا آن را به‌كار برد و از دموكرات‌هاي ويرجينيا خواست به جاي «هو كردن» رقيب پاي صندوق‌هاي راي آمده و حرف خود را آنجا بگويند.

باراك اوباما همزمان با برگزاري كارزاري در حمايت‌ تري مك‌اوليف كانديداي دموكرات فرمانداري ايالت ويرجينيا مي‌كوشد تا از اين كارزار به عنوان فرصتي مناسب براي
 به زير سوال بردن سياست‌هاي جمهوري‌خواهان در بسياري از حوزه‌ها بهره برده و راهبردهاي حزب جمهوري‌خواه براي پيروزي در انتخابات‌هاي مهم پيش‌رو نظير انتخابات فرمانداري‌ها، انتخابات كنگره و انتخابات رياست‌جمهوري را به چالش بكشد. او كه در جمع 2 هزار نفري از دانشجويان دانشگاه رفاه عمومي ويرجينيا صحبت مي‌كرد، گفت كه اين روزها يك نقطه عطف براي ايالات متحده و ديگر كشورهاي جهان است. به گفته او، دنيا امروز در معرض تفكراتي خطرناك نظير قبيله‌گرايي، تفرقه‌افكني و بدبيني به ديگران قرار دارد اما انسان‌ها مي‌توانند مسير ديگري را انتخاب كنند كه در آن مي‌توان با يكديگر كنار آمد و مشكلات را حل كرد.
در حالي كه تنها 9 روز تا زمان برگزاري انتخابات ويرجينيا باقي مانده، نظرسنجي‌ها از رقابتي تنگاتنگ ميان ‌تري مك‌اوليف و گلن يانگ‌كين كه از حمايت دونالد ترامپ بهره مي‌برد، خبر مي‌دهند. در اين انتخابات يانگ‌كين با اتخاذ يك سياست هوشمندانه از حضور در كارزارهاي انتخاباتي همراه با ترامپ خودداري كرده و تلاش دارد علاوه بر جمهوري‌خواهان، راي گروه‌هاي سياسي ديگر را كه در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 با حمايت از جو بايدن، زمينه‌ساز پيروزي او در ايالت ويرجينيا با اختلاف 10درصد نسبت به دونالد ترامپ را فراهم آوردند، از آن خود كند. او با اينكه از قرار گرفتن در كنار شخص ترامپ مي‌پرهيزد، همزمان از راهبردهاي او در انتخابات گذشته استفاده مي‌كند. يانگ‌كين مدعي است احتمال زيادي وجود دارد كه دموكرات‌ها بخواهند در انتخابات تقلب كنند و بر همين اساس با راه‌اندازي يك «گروه ويژه سلامت انتخابات» پا جاي پاي رييس‌جمهور پيشين امريكا گذاشته است.
باراك اوباما كه اين روزها فعالانه از كانديداهاي دموكرات در انتخابات فرمانداري دو ايالت ويرجينيا و نيوجرسي حمايت مي‌كند، دقيقا از همين نقطه به گلن يانگ‌كين و ديگر جمهوري‌خواهان كه حاضر نيستند از ترامپ و طرفدارانش فاصله بگيرند، حمله كرد: «شما نمي‌توانيد در تبليغات انتخاباتي خود را مردي قديمي نشان دهيد كه بازي‌هاي قديمي را انجام مي‌دهد، ظرف مي‌شويد و لباس پشمي مي‌پوشد اما در عمل، بي‌صدا به دنبال جلب حمايت كساني باشيد كه مي‌خواهند دموكراسي ما را نابود كنند.» رييس‌جمهور سابق ايالات متحده همچنين افزود كه يانگ‌كين دقيقا به همان «تئوري‌هاي توطئه‌اي» معتقد است كه سبب رقم خوردن فاجعه ششم ژانويه شد يا اينكه ترجيح مي‌دهد نشان دهد به آنها باور دارد تا بتواند در انتخابات برنده شود: «تا جايي كه مي‌دانم، پيام اصلي رقيب ‌تري مك‌اوليف اين است كه او فردي معمولي است و مدارس را به شست‌وشوي مغزي كودكان متهم مي‌كند. او همچنين گفته مي‌خواهد دستگاه‌هاي راي‌گيري مورد استفاده در انتخابات قبلي را بررسي كند... آيا براي ما قابل باور است كه او از دموكراسي ما دفاع مي‌كند؟»
اوباما همچنين با اشاره به ثروتمند بودن يانگ‌كين و تلاش او براي نشان دادن خود به عنوان يك انسان معمولي تاكيد كرد كه «هر وقت اين ثروتمندان مي‌خواهند كانديدا شوند، تمام ابزارهاي موجود را به كار مي‌گيرند تا به مردم ثابت كنند يك زندگي معمولي و مانند ديگران دارند و فرقي ميان آنها و راي‌دهندگان نيست.»
چهل و چهارمين رييس‌جمهور امريكا در ادامه ترجيح داد مسير سخنراني خود را تغيير دهد و با زير سوال بردن ايده‌هاي جمهوري‌خواهان بحث را به بحثي ملي تبديل كند: «كشور ما امروز در شرايط ويژه‌اي قرار دارد. ما با تكيه بر علم توانستيم در مقابله با پاندمي كرونا رو به جلو حركت كنيم. امروز نرخ بيكاري در امريكا برابر با زماني شده كه پاندمي آغاز شد و در ويرجينيا وضعيت حتي بهتر هم هست. همه اينها به اين دليل است كه ما به علم اعتماد كرديم و رييس‌جمهور بايدن مسير درستي را برگزيد.» او افزود: «نسل آينده براي رشد نياز به امكانات دارد؛ امكاناتي نظير آموزش رايگان، بهداشت و درمان ارزان، حق راي دادن و دموكراسي چيزي است كه جمهوري‌خواهان براي آنها فراهم نمي‌كنند.»
اوباما با اشاره به اينكه احتمالا بسياري از مردم از حضور پررنگ سياست در زندگي‌شان خسته شده‌اند، گفت: «خود من حاضر نيستم شو‌هاي سياسي را ببينم و بيشتر وقتم را به سياست اختصاص دهم اما اينجا جايي است كه نبايد خسته شد. مساله واقعي اين است كه ما در اين شرايط نمي‌توانيم خسته شويم و بايد راي بدهيم.»
بر اساس گزارش شبكه خبري سي‌ان‌ان، زماني كه هواداران ‌تري مك‌اوليف در واكنش به صحبت‌هاي اوباما شروع به «هو كردن» گلن يانگ‌كين كردند، اوباما خطاب به آنها گفت: «هو نكنيد، راي بدهيد.»
پيش از اوباما، جيل بايدن همسر جو بايدن و كامالا هريس معاون رييس‌جمهور و استيسي آبرامز يكي از ستاره‌هاي نوظهور حزب دموكرات براي حمايت از مك‌اوليف به اين ايالت رفته بودند. رييس‌جمهور امريكا نيز قرار است اين هفته به اين ايالت برود. دموكرات‌ها نگرانند كه با نبودن ترامپ در ميدان، هواداران‌شان انگيزه كافي براي حضور در انتخابات‌ غير رياست‌جمهوري را پيدا نكنند و با پيروزي جمهوري‌خواهان در اين انتخابات‌، زمينه براي شكست حزب دموكرات در 2024 فراهم شود. آنها معتقدند طرح نام رييس‌جمهور پيشين كه تصميم گرفته در سال 2024 براي سومين بار در انتخابات رياست‌جمهوري شركت كند در كارزارهاي انتخاباتي، مي‌تواند بدنه راي‌دهندگان حزبي و گروه‌هاي ليبرال را تشويق كند تا در انتخابات حضور يابند و اين حضور مي‌تواند پيروزي را براي حزب دموكرات و كانديداهايش آسان گرداند. انتخاب فرماندار در نيوجرسي و ويرجينيا، از جدي‌ترين آزمون‌ها براي اين راهبرد است كه مشخص خواهد كرد آيا حزب دموكرات مي‌تواند يك‌بار ديگر با راهبرد ترامپ‌هراسي در انتخابات‌ پيروز شود. چندي پيش، حزب دموكرات با تكيه بر همين راهبرد توانست در انتخابات فرمانداري كاليفرنيا پيروز شود.
تحليلگران دموكرات بر اين باورند كه با توجه به تركيب جمعيتي ايالت‌هاي مذكور و همچنين نتايج انتخابات رياست‌جمهوري 2020 در اين ايالت‌ها، تنها اميد جمهوري‌خواهان براي پيروزي اين است كه بتوانند با اتخاذ رويكردي متفاوت، كاري كنند كه بخش بزرگي از راي‌دهندگان دموكرات انگيزه حضور در انتخابات را نداشته باشند و راي ندهند. از همين‌رو اين تحليلگران توصيه مي‌كنند كه محور اصلي كارزارهاي انتخاباتي حزب دموكرات بايد اين باشد كه «عدم حضور راي‌دهندگان دموكرات پاي صندوق‌هاي راي چه تبعاتي براي آنها خواهد داشت؟»
يكي ديگر از راهبردهاي حزب دموكرات، تسهيل شرايط راي دادن به منظور افزايش مشاركت اقليت‌ها در انتخابات است. براي نمونه، در انتخابات نيوجرسي، راي‌گيري زودهنگام 45 روز زودتر از روز انتخابات آغاز شد. راي‌دهندگان همچنين براي اولين‌بار اجازه پيدا كردند تا از 11 روز قبل از روز انتخابات براي راي دادن حضوري (زودهنگام) اقدام كنند. از طرفي، براي تمام كساني كه در انتخابات رياست‌جمهوري و كنگره سال 2020 در نيوجرسي درخواست راي پستي كرده بودند، به صورت خودكار تعرفه پستي ارسال شد.
برخي تحليلگران هشدار مي‌دهند اين شيوه (رقيب‌هراسي) ممكن است براي دموكرات‌ها موثر نباشد؛ چراكه محبوبيت جو بايدن در حال حاضر به كمتر از 50 درصد در سطح ملي رسيده و اين محبوبيت در ميان راي‌دهندگان مستقل تنها 30 درصد است. از نگاه آنها، تكيه بر رقيب‌هراسي به جاي ايجاد انگيزه ايجابي به منظور راي دادن نشانه خوبي نزد راي‌دهندگان به حساب نمي‌آيد و شايد حتي در كوتاه‌مدت اثرگذار باشد، اما نمي‌تواند راهبردي قطعي براي حضور و رقابت در انتخابات‌ سرنوشت‌سازي نظير كنگره 2022 و رياست‌جمهوري و كنگره 2024 باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون