• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5055 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳ آبان

خبر

طالبان: ارتش مجهز به سلاح‌هاي پيشرفته ايجاد مي‌كنيم

ملا محمد يعقوب، وزير دفاع حكومت خودخوانده گروه شبه‌نظامي طالبان گفت كه اين وزارت در تلاش است تا يك ارتش مجهز با سلاح‌هاي پيشرفته ايجاد كند. به گزارش ايرنا و به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، ملا محمد يعقوب در يك پيام صوتي گفت كه مسوولان وزارت دفاع و كارمندان اين وزارتخانه به گونه درست وظايف خود را انجام داده‌اند. اين مقام دولت موقت طالبان افزود: در كنار ارتش زميني يك ارتش هوايي نيز بايد داشته باشيم. ملا يعقوب افزود: كوشش مي‌كنيم ارتش را با سلاح پيشرفته آماده كنيم. همچنان در كنار ارتش زميني يك ارتش هوايي قوي نيز داشته باشيم. به تمام افغان‌ها اطمينان مي‌دهم كه اين ارتشي خواهد بود كه به آن افتخار خواهيد كرد و همچنان يك خدمتكار واقعي براي مردم افغانستان است. هنوز مشخص نيست كه نيروهاي كنوني ارتش افغانستان كه در زمان دولت پيشين تشكيل شد، آيا در ارتش وعده داده شده طالبان حضور دارند يا نه.


مقتدي صدر در مورد مداخله خارجي در عراق هشدار داد

رهبر جريان صدر عراق در سخناني بر عدم مداخله خارجي در روند تشكيل دولت كشورش تاكيد كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از شفق‌نيوز، مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق (روز يكشنبه) با انتشار پيامي در توييتر بر مخالفت خود با هرگونه مداخله منطقه‌اي و بين‌المللي در امور داخلي عراق و در راس آن روند تشكيل دولت جديد كشورش تاكيد كرد. وي تاكيد كرد: مذاكرات يا اعتراضات به نتايج انتخابات، تنها يك درگيري دموكراتيك است. مقتدي صدر درباره تعامل دولت جديد عراق با كشورهاي همسايه پس از تشكيل آن نيز گفت: ما براي تقويت روابط با كشورهاي همسايه‌اي كه در امور داخلي كشور مداخله نكرده‌اند، تلاش خواهيم كرد و در حال حاضر در حال كار روي طرح‌هاي مشترك، اقتصادي، فرهنگي، بهداشتي و صنعتي در همه سطوح هستيم. وي افزود: ما با كشورهاي همسايه‌اي كه مداخلات‌شان در امور عراق آشكار و واضح است گفت‌وگوي سطح بالايي را براي جلوگيري از اين مداخله آغاز مي‌كنيم و اگر به اين درخواست ما پاسخ مثبت دادند ما استقبال مي‌كنيم، اما در غير اين صورت مسيرهاي ديپلماتيك و بين‌المللي را براي جلوگيري از اين مداخله در پيش خواهيم گرفت. صدر به كشورهاي مداخله‌كننده در امور عراق نسبت به كاهش معاملات اقتصادي، ديپلماتيك و ساير اقدامات سختگيرانه منطقه‌اي و بين‌المللي هشدار داد.


روسيه در تدارك براي تجهيز پايگاه نظامي تاجيكستان

يك روز بعد از پايان رزمايش مسكو و متحدانش در «سازمان پيمان امنيت جمعي» در نزديكي مرز افغانستان، ارتش روسيه از تدارك خود براي تجهيز نظامي پايگاه خود در تاجيكستان خبر داد. به گزارش فارس، به دنبال رزمايش روسيه در نزديكي مرز تاجيكستان و افغانستان، يك مقام روس از برنامه مسكو براي تجهيز پايگاه نظامي خود در تاجيكستان خبر داد. طبق گزارش رسانه‌هاي روسيه، مسكو درنظر دارد كه ناوگان قديمي تانك‌هاي موجود اين كشور در پايگاه نظامي مسكو در تاجيكستان را نوسازي كند. به نوشته خبرگزاري اسپوتنيك، «ايوگني اُخريمنكو»، فرمانده و مسوول پايگاه نظامي روسيه در تاجيكستان با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران تاكيد كرد كه مسكو درنظر دارد 30 تانك نوسازي شده مدل 
«تي-۷۲بي۳ام»(T-72  M3B)را تا قبل از پايان سال جاري ميلادي در پايگاه مستقر كند. اين مقام ارتش روسيه همچنين خبر داد كه پايگاه نظامي مسكو در تاجيكستان اخيرا به خودروهاي رزمي پياده نظام جديد، موشك‌هاي موشك زمين به هواي قابل حمل مجهز به جست‌وجوگرهاي مادون قرمز، پرتابگرهاي راكتي با برد بلندتر و قدرت بالاتر و موشك‌هاي ضدتانك هدايت شونده كورنت مجهز شده‌اند. ايوگني اُخريمنكو درباره رزمايش اخير ارتش روسيه در نزديكي مرز تاجيكستان و افغانستان اشاره كرد و گفت: از اين تجهيزات و ادوات استفاده شد. رزمايش نظامي روسيه كه طي 6 روز اخير در نزديكي مرز تاجيكستان و افغانستان در حال برگزاري بود، روز شنبه به پايان رسيد.


جزييات عمليات جديد انصارالله در مارب و شبوه

يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن ضمن تشريح جزييات عمليات نظامي اين كشور در استان‌هاي مارب و شبوه، به غيرنظاميان حاضر در شهر گفت كه از مراكز نظامي فاصله بگيرند. به گزارش تسنيم، سرتيپ يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح دولت نجات ملي يمن گفت كه در عمليات «ربيع النصر» (بهار پيروزي) مناطق گسترده در استان‌هاي مارب و شبوه آزاد شده و نيروهاي ارتش يمن به حومه شهر مارب رسيده‌اند. او امروز در تشريح جزييات عمليات مذكور كه هفته پيش انجام شد، گفت كه يگان پهپادي نيروهاي ارتش يمن در اين عمليات 278 عمليات انجام دادند كه 161 عمليات در اراضي اشغالي يمن و 35 عمليات در عمق خاك عربستان بوده است. سريع همچنين گفت كه يگان موشكي در اين عمليات، 130عمليات انجام داده كه 95 عمليات در داخل اراضي اشغالي بوده و 35 عمليات ديگر در خاك عربستان انجام شده است. وي همچنين گفت كه در اين عمليات، پدافند هوايي ارتش يمن، چهار هواگرد جاسوسي را منهدم كرده‌ كه يكي از آنها از نوع «CH4»، دو پرنده ديگر از نوع «اسكان اگل» و چهارمي از نوع يانگ لونگ بوده است. سخنگوي نيروهاي مسلح يمن اظهار داشت كه در عمليات پدافندي ارتش اين كشور 396 عمليات انجام شد. وي با بيان اينكه اين دستاوردها و پيشروي‌ها با وجود حملات هوايي ائتلاف سعودي صورت گرفته، گفت: «اگر دشمن معتقد است كه هواپيماهاي نظامي آن مي‌تواند پيشروي نيروهاي ما را متوقف كند، يا اراده آنها را شكست دهد، اشتباه مي‌كند و در توهم است.» سريع گفت كه در اين عمليات شهرستان‌هاي «عسيلان»، «بيحان»، «عين» در شبوه و شهرستان‌هاي «حريب» و «العبديه» و بخش‌هايي از شهرستان‌هاي جبل مراد و الجوبه در استان مارب آزاد شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون