• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5055 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳ آبان

استفن كينزر، پژوهشگر امريكايي:

چشم‌انداز خوبي براي احياي برجام وجود ندارد

استفن كينزر، نويسنده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر امريكايي كه پيش از اين خبرنگار روزنامه نيويورك‌تايمز بوده در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا به پرسش‌هايي درباره نگاه دولت ايالات متحده به فرجام برجام پاسخ داده و گفت: «با روي كار آمدن بايدن دو گروه به او مشورت دادند؛ بايدن به توصيه گروه دوم گوش كرد. وقتي بايدن روي كار آمد، توصيه‌هاي متناقضي در مورد برجام و احياي اين توافق وجود داشت. يكي از گروه‌ها به او گفت كه فورا به توافق برسد و هر دو طرف ايران و امريكا به دوران قبل از خروج ترامپ از توافق بازگردند. طرف ديگر استدلال كرد كه ايالات متحده در حال حاضر «اهرم فشار» بر ايران دارد و بايد منتظر بماند و سعي كند توافق ديگري را امضا كند. به نظر مي‌رسد كه بايدن به گروه دوم گوش داد و همه‌ چيزهايي كه گروه اول از آن مي‌ترسيدند، محقق شده است.
او در مورد تاخير در از سرگيري مذاكرات برجامي در وين بعد از انتخابات در ايران گفت: بعد از مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري و انتخاب تيم جديد در تهران، انواع تاخيرها شكل گرفته است و اكنون چشم‌انداز خوبي براي توافق وجود ندارد. هر طرف فكر مي‌كنند طرف ديگر مشتاق توافق است و نمي‌خواهند خود را مشتاق براي اين توافق نشان بدهند، بنابراين اقدامي براي بازگشت به وين انجام نمي‌دهند. به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي دولت‌ها تنها در مورد توافق و بازگشت به وين صحبت مي‌كنند اما هيچ يك از دولت‌ها اين امر را در اولويت قرار نمي‌دهد كه اتفاقي بسيار خطرناك است.
اين كارشناس مسائل سياسي در ادامه به حضور امريكا در خاورميانه اشاره كرد و گفت: من فكر مي‌كنم امريكا باز هم به حضور در خاورميانه علاقه دارد در واقع نتيجه نامطلوبي كه براي امريكا از حضور در افغانستان به دست آمد باعث كاهش علاقه امريكا به تاثيرگذاري بر وقايع خاورميانه و آسياي مركزي نشده است. حضور نظاميان در جنگ‌هاي بي‌مورد و طولاني امريكا، باعث شده كه به نظر برسد مردم امريكا علاقه چنداني به حمايت از مداخلات خارجي ندارند اما اين تغيير نگرش به گروه حاكم در واشنگتن نرسيده است به‌رغم نارضايتي مردم امريكا از جنگ‌هاي بي‌دليل امريكا به نظر مي‌رسد هنوز هم حضور در خاورميانه براي حاكمان واشنگتن مهم است. ولي ممكن است اشتهاي كمتري براي اقدام مستقيم نظامي وجود داشته باشد، اما اين ايده كه ايالات متحده بايد قدرت اول در همه جهان باشد، هنوز ايده‌اي قوي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون