• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5057 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۵ آبان

تشريك مساعي ايران در افغانستان

محمدحسين بني‌اسدي

افغانستان با موقعيت ژئوپليتيك و جغرافيايي خود به عنوان منطقه اتصال آسياي ميانه به جنوب آسيا و از طرف ديگر چين به غرب آسيا و همچنين اوراسيا از اهميت خاصي برخوردار است. سابقه تاريخي و تمدني افغانستان و حوزه مشترك ميراث فرهنگي با ايران و ساير نقاط پيرامون، اهميت اين كشور را دوچندان مي‌كند. شوربختانه از بد روزگار قريب چهار دهه است كه اين كشور ابتدا قرباني سياست‌هاي تجاوزگرانه اتحادشوروي سابق و سپس غرب به رهبري امريكا واقع شده و آسيب‌هاي زياد بر اين سرزمين و مردم بزرگ افغانستان وارد كرده است.
چهار دهه گذشته پيكر افغانستان و مردم آن را جريحه‌دار كرده كه طبعا عوارض و عواقب منفي آن كشورهاي منطقه و همسايگان به ويژه ايران و پاكستان و همچنين فرامنطقه‌اي را نيز متاثر كرده است. در اين وادي مردم افغانستان بيشترين خسران و زيان را متحمل شده‌اند.‌ گرچه وجدان‌هاي بيدار و باانصاف جهان طي چهار دهه گذشته با مردم افغانستان همراهي و همدردي كرده‌اند ولي ايران و پاكستان با پذيرش چند ميليون افغاني ترك‌وطن‌كرده بيشترين كمك و مساعدت با اين خيل عظيم مهاجر افغاني معمول داشته‌اند.
مردم افغانستان با تحمل مرارت و مشكلات و فدا كردن جان و مال خود در آرزوي آينده‌اي بهتر و كشوري با استقرار حكومت قانون و فراگير، متضمن صلح و ثبات و عدالت و مشاركت همه اقوام قومي و مذهبي، كليه مصائب و مشكلات را تحمل كرده است. گذشته تاريخي و فرهنگي افغانستان، مردم اين سرزمين را شايسته زندگي آرام در سايه صلح و ثبات مي‌داند.
تحولات ماه‌هاي اخير، مجددا افغانستان را در كانون توجه منطقه و جهان به ويژه همسايگان قرار داده و زخم‌هاي واردشده بر پيكر سرزمين و مردم اين كشور در نتيجه تجاوزگري كشورهاي فرا منطقه‌اي را عريان و آشكار در معرض ديد جهانيان قرا داده و عواطف و احساسات آنان را تحريك و همدردي و سمپاتي آنان را برانگيخته است. 
اكنون مردم افغانستان چشم به همراهي و همكاري عملي كشورهاي جهان به ويژه همسايگان دوخته‌اند، از سوي ديگر جهان و به ويژه همسايگان افغانستان بايد بدانند كه بدون استقرار دولت فراگير و صلح و ثبات در افغانستان جهان و منطقه نيز روي آرامش و آسايش به خود نخواهد ديد.  طبعا پيكر خونين سرزمين و مردم افغانستان بيش از اين تاب و تحمل ناآرامي و خشونت را ندارد و در عوض صلح و ثبات و همكاري‌هاي اقتصادي كليد آرامش و ثبات در افغانستان و منطقه به شمار مي‌رود.
ايران به عنوان همسايه‌اي با بيشترين قرابت با افغانستان همان‌گونه كه طي ۴۰ سال گذشته ميزبان ميليون‌ها مهاجر افغاني بوده اكنون نيز كليه مساعي خود را در طبق اخلاص مي‌گذارد كه مردم كشور دوست در افغانستان، شاهد دولت فراگير شوند و از تمام شخصيت‌ها و نيروهاي افغاني نيز مي‌خواهد كه دست از خشونت برداشته و روياي مردم افغانستان براي داشتن كشوري آباد و آرام را جامه عمل پوشند، همزمان از جامعه جهاني مي‌خواهد كه به نداي استمداد مردم افغانستان پاسخ مثبت دهند، بي‌گمان كشوري كه طي ۴۰ سال زير چكمه و ادوات نظامي مخرب متجاوزين خارجي ويران شده بدون كمك جامعه جهاني قادر به ترميم و عمران خود نيست. ايران از جامعه جهاني و سازمان‌هاي بين‌المللي مي‌خواهد كه براي گذاشتن مرهم بر آلام ۴۰ ساله سرزمين و مردم افغانستان از هيچ كوششي دريغ نكنند. بي‌گمان صلح و ثبات در پرتو حكومت فرا گير و همه‌شمول در افغانستان و ايجاد توسعه اقتصادي در اين كشور مي‌تواند آرامش و امنيت را براي منطقه و جهان به ارمغان آورد.  افغانستان بيش از هر زمان به ثبات و صلح و آرامش و توسعه اقتصادي نياز دارد تا با همت مردم افغانستان و همكاري همسايگان و پشتيباني جامعه جهاني بر معضل‌هاي بزرگي چون فقر، بي‌سوادي، موادمخدر، خشونت و تروريسم غلبه يابد و در نتيجه كشور و منطقه را از ناامني و خشونت گروه‌هايي چون داعش و غيره نجات دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون