• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5057 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۵ آبان

سهام «همراه»؛ بي‌حاشيه و مطمئن

شركت ارتباطات سيار ايران با نام تجاري «همراه اول» به عنوان اولين و بزرگ‌ترين اپراتور تلفن همراه در كشور است كه فعاليت خود را از سال ۱۳۷۳ شروع كرده و پس از حدود هفت سال (۱۳۸۹) با پنج درصد سهام خود وارد فرابورس و در سال ۹۲ وارد تابلوي اصلي بورس اوراق بهادار شد.با توجه به شرايط به وجود آمده پس از همه‌گيري كرونا بسياري از كسب و كارها به دوركاري روي آورده و هجوم كاربران در فضاي مجازي براي خريد از فروشگاه‌هاي آنلاين به شكل بي‌سابقه‌اي افزايش يافته است. از طرفي هم گسترش دامنه فعاليت شبكه‌هاي آموزش اينترنتي به شكلي بوده كه رشد فزاينده‌اي در ميزان استقبال از مراجع آموزشي آنلاين ديده مي‌شود. اين روند به گونه‌اي رشد يافته كه حتي با وجود كنترل نسبي پاندمي كرونا از طريق واكسينه كردن شهروندان، كماكان استقبال از پلتفرم‌هاي آموزشي در فضاي وب رو به گسترش بوده است.در اين ميان آنچه قابل ذكر است، افزايش نرخ به‌كارگيري خدمات ديجيتال و آنلاين در بازار‌هاست كه فرصت مناسبي را جهت گسترش دامنه فعاليتي اپراتورهاي تلفن همراه ايجاد كرده است. همراه اول نيز به عنوان اصلي‌ترين توسعه‌دهنده شبكه ارتباطي موبايل نسل 4G و 5G به منظور افزايش قدرت رقابتي كسب‌وكار و رضايت بيش از پيش مشتركان، اقدام به سرمايه‌گذاري‌هاي هدفمند در زمينه تجهيزات جديد ارتباطي و تمركز بر سودآوري بيشتر در حوزه فروش سازماني و افزايش سهم بازار و ارتقاي سطح كيفي بازار و همكاري با شركاي تجاري معتبر كرده است. اين مجموعه در تلاش است با توسعه خدمات خود در بستر دنياي وب رشد قابل توجهي در ميزان درآمد و بازدهي خود ايجاد كرده و در راستاي محكم‌تر كردن جاي پاي خود حركت كند. از جمله دستاوردها و پيشرفت‌هاي همراه اول مي‌توان به افزايش مشتركان اينترنت پر سرعت به بيش از ۴۲ ميليون كاربر با بالاترين رشد سهم بازار در مقايسه با اپراتورهاي ديگر اشاره كرد.از طرفي هم تبديل شدن به پرسرعت‌ترين شبكه 5G در كشور، رشد ۸۰ درصدي متوسط ترافيك روزانه ديتا و حمل بيش از ۱۳ پتابايت ترافيك ديتا در روز، راه‌اندازي و تجهيز ديتاسنتر ملي در چهار كلانشهر تهران، تبريز، اصفهان و مشهد به عنوان نقاط قوت اين مجموعه برشمرده مي‌شود. همچنين رشد ۲۷ درصدي درآمد شركت در مقايسه با مدت مشابه سال قبل و رشد صعودي و مستمر درآمد عملياتي آن نيز از جمله نكات مثبت و نشانگر روند رو به رشد همراه اول در مدت اخير است.
گزارشات مالي شركت همراه اول
فاكتور شفافيت يكي از تاثيرگذارترين مولفه‌ها در انتخاب يك سهم در بازار است، به گونه‌اي كه هر قدر اطلاعات دريافتي و گزارشات مالي شركت‌ها شفاف‌تر و سهل‌الوصول‌تر باشد، سرمايه‌گذاران تمايل بيشتري براي ورود به اين سهم را پيدا مي‌كنند. همراه اول نيز به عنوان يكي از شفاف‌ترين مجموعه‌هاي حاضر در بورس تهران است تا جايي كه از سال ۹۶ رتبه اول شفافيت در زمينه اطلاع‌رساني، جايزه ملي مديريت مالي را نيز دريافت كرده است. نكته قابل توجه در صورت‌هاي مالي همراه اول پايين بودن نسبت دارايي‌هاي جاري به بدهي‌هاي جاري و سرمايه در گردش است كه امري طبيعي بوده و ناشي از فروش به مشتركين دايمي به صورت ماهانه و پيش فروش به مشتركين اعتباري و پايين بودن دوره مطالبات (۴۵ روزه) شركت است كه ترجيح مي‌دهد به جاي نگهداري وجوه به صورت سرمايه‌اي در گردش، آن‌ را در دارايي‌هاي غيرجاري و در جهت سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف صرف كند.
سهام همراه اول از جمله سهم‌هاي بنيادين بازار سرمايه محسوب مي‌شود كه با رشد ملايم اما مستمر همراه بوده و شايد به همين دليل تاكنون كمتر در مركز توجهات قرار داشته است. با اين وجود چشم‌انداز درآمدزايي شركت مثبت بوده و سهم نيز در محدوده‌هاي ارزنده قرار دارد، از همين‌رو انتظار مي‌رود با خروج بازار سرمايه از ركود فعلي، كام سهامداران اين شركت نيز شيرين شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون