• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5058 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۶ آبان

خبر

اختلاف شديد واشنگتن-تل‌آويو بر سر شهرك‌سازي‌ها

در پي ادامه اختلاف ميان امريكا و اسراييل بر سر شهرك‌سازي‌ها در اراضي فلسطيني، واشنگتن مخالفت شديد خود را با شهرك‌سازي اسراييل در كرانه باختري اشغالي اعلام كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از القدس العربي، ند پرايس، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در يك كنفرانس مطبوعاتي به نگراني امريكا در مورد طرح دولت اسراييل براي ساخت هزاران واحد مسكوني در كرانه باختري اشاره كرد. وي خاطرنشان كرد كه طرح اسراييل در تضاد با تلاش‌ها جهت كاهش تنش در خاروميانه است و به چشم‌انداز راه‌حل «دو كشوري» آسيب مي‌زند. پيش از اين نيز وب‌سايت امريكايي «اكسيوس» گزارش داد كه دولت امريكا اعتراضش را به دولت اسراييل به دليل طرح اين رژيم براي ساخت واحدهاي جديد در كرانه باختري اشغالي اعلام كرده است. طبق اعلام اين وب‌سايت كاردار امريكا در قدس اشغالي با مشاور نفتالي بنت، نخست‌وزير اسراييل، تماسي «توفاني» در خصوص شهرك‌سازي‌هاي اسراييلي داشته است. اكسيوس به نقل از منابع اعلام كرد كه دولت بايدن «مخفيانه» اسراييل را از مخالفت خود با طرح شهرك‌سازي جديد در كرانه باختري مطلع كرده است و بايدن و دستيارانش بر بنت فشار آوردند تا فعاليت شهرك‌سازي در كرانه باختري را محدود كند. وب‌سايت عبري «واللا» هم در تاييد اين خبر نوشت كه دولت امريكا تلاش دارد اسراييل را تحت فشار قرار دهد تا «اين اقدام را انجام ندهد، يا حداقل تعداد واحدهاي مسكوني مورد تاييد را كاهش دهد». روز دوشنبه، اتحاديه اروپا از مقامات اسراييل خواست تا شهرك‌سازي را متوقف كنند و مناقصه‌هايي را كه براي ساخت حدود ۱۳۰۰ پايگاه جديد در تعدادي از شهرك‌ها در كرانه باختري ارايه كرده بود، پس   بگيرند. 

پيمان استراتژيك استراليا با آسه‌آن

استراليا و مجمع كشورهاي جنوب شرقي آسيا (آسه‌آن)، روز چهارشنبه بر سر ايجاد يك «مشاركت جامع استراتژيك» توافق كردند؛ توافقي كه نشانه جاه‌طلبي استراليا براي ايفاي نقش پررنگ‌تر در منطقه است. به گزارش رويترز، اين پيمان، روابط ديپلماتيك و امنيتي استراليا را در اين منطقه كه به سرعت در حال رشد و به ميدان جنگ استراتژيك امريكا و چين تبديل شده است، تقويت مي‌كند. جزييات اهداف استراتژيك اين مشاركت هنوز اعلام نشده است، اما «اسكات موريسون»، نخست‌وزير استراليا متعهد شد كه كشورش «با تمام وجود از آن حمايت كند.» وي در بيانيه‌اي مشترك با «ماريس پين»، وزير امور خارجه اين كشور گفت: اين نقطه عطف، بر تعهد استراليا به نقش مركزي آسه‌آن در منطقه هند- اقيانوسيه تاكيد كرده و مشاركت‌هاي آينده ما را ترتيب مي‌دهد. استراليا از منطقه‌اي صلح‌آميز، باثبات، انعطاف‌پذير و موفق حمايت مي‌كند كه آسه‌آن در قلب آن قرار دارد. برونئي كه در سال جاري رياست آسه‌آن را بر عهده داشته و برگزاركننده اين نشست سه‌روزه است، گفت كه اين توافق «نشان‌دهنده فصل جديدي در روابط بوده و براي دو طرف معنادار، اساسي و سودمند» خواهد بود. پس از اعلام اين خبر، استراليا اعلام كرد كه در پروژه‌هاي جنوب شرقي آسيا در زمينه سلامت و امنيت انرژي، مبارزه با تروريسم، مبارزه با جرايم فراملي و صدها بورسيه، ۱۵۴ ميليون دلار سرمايه‌گذاري خواهد كرد. اين در حالي است كه چين نيز به دنبال توافقي با آسه‌آن، در سطح استراتژيك مشابه بوده است. 

ساليوان: بايدن برنامه‌اي براي ديدار با بن سلمان ندارد

جيك ساليوان اعلام كرد: جو بايدن هيچ برنامه‌اي براي ديدار با وليعهد سعودي در حاشيه اجلاس سران گروه ۲۰ كه قرار است در رم برگزار شود، ندارد. به گزارش آسوشيتدپرس، جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي امريكا در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا جو بايدن، رييس‌جمهوري اين كشور در اجلاس سران گروه ۲۰ با محمد بن سلمان، وليعهد عربستان افزايش توليد نفت را بررسي خواهد كرد يا نه، گفت: من اطلاعي از نشست احتمالي ندارم. حتي نمي‌دانيم چه كسي نماينده عربستان در اين رويداد خواهد بود. بگذاريد ببينيم در روزهاي آينده چه پيش مي‌آيد. او اضافه كرد: رييس‌جمهوري امريكا قصد دارد در رم قيمت‌هاي جهاني سوخت و نيز وضعيت درباره مسائل واردات را با همتايان خود بررسي كند. ساليوان ادامه داد: بايدن همچنين قصد دارد حل مشكلات عدم توازن كوتاه‌مدت در عرضه و تقاضا در خصوص انرژي جهاني را بررسي كند به‌طوري كه شكوفايي اقتصادي را در امريكا و كشورهاي ديگر جهان تقويت كند نه اينكه مانعي بر سر راه آن باشد.

پنتاگون: داعش مي‌تواند از خارج  از افغانستان حملاتي را ترتيب دهد

معاون وزير دفاع امريكا در امور سياستگذاري گفت: گروه تروريستي داعش خراسان در افغانستان مي‌تواند عمليات و حملاتي را ظرف 6 تا ۱۲ ماه خارج از افغانستان انجام دهد. به گزارش شبكه خبري سي.بي.اس، «كالين كال»، معاون وزير دفاع امريكا در امور سياستگذاري در جريان جلسه استشهاد در كميته خدمات مسلح سناي امريكا گفت: هم داعش خراسان و هم القاعده مي‌خواهند حملاتي برون‌مرزي از افغانستان را انجام دهند؛ اما فاقد توانايي و ظرفيت لازم هستند. وي افزود: مي‌توانيم ببينيم كه داعش خراسان اين قابليت را بين 6 تا ۱۲ ماه ايجاد مي‌كند. من فكر مي‌كنم ارزيابي‌هاي فعلي جامعه اطلاعاتي اين است كه براي القاعده تامين اين ظرفيت‌ها يك يا دو سال طول مي‌كشد. در همين حال، ژنرال مارك ميلي رييس ستاد مشترك امريكا نيز در سپتامبر سال جاري ميلادي به اين كميته گفته بود كه يك احتمال واقعي وجود دارد كه داعش خراسان يا القاعده مي‌توانند ظرف 6 تا ۳۶ ماه خودشان را ترميم كرده و به فعاليت‌هاي‌شان برگردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون