• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5058 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۶ آبان

خبر

دولت برنامه‌اي براي خروج از «كنوانسيون حقوق كودك» ندارد
دبير مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك گفت: به‌رغم تصويب آيين‌نامه كودكان كار خيابان در سال ۸۴، اما دستگاه‌هاي متولي اجراي آن مي‌گويند در حال بازنگري اين آيين‌نامه هستند، حال آنكه در ماده 6 آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۹۹ نيز به تكاليف دستگاه‌ها براي مواجهه با كودكان كار و خيابان اشاره شده و ديگر حتي نيازي به آيين‌نامه سال ۸۴ نيست اما باز هم دستگاه‌ها به وظايف خود عمل نكرده و اين مورد بر زمين مانده است.  به گزارش ايسنا، دكتر محمود عباسي در نهمين كنگره ملي آسيب‌شناسي خانواده و پنجمين جشنواره ملي خانواده‌پژوهي با اشاره به ابلاغ سند ملي حقوق كودك و نوجوان مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با بيان اينكه اگرچه اين سند نوآوري‌ها و ابتكاراتي دارد اما در برخي مسائل ما را به عقب بازمي‌گرداند، تصريح كرد: قانون‌گذار در ماده يك قانون حمايت از اطفال و نوجوانان در سال ۹۹، كودكي را به دو دوره طفوليت تا ۱۵ سالگي و از ۱۵ تا ۱۸ سالگي به دوره نوجواني تعريف كرده است اما اين سند ما را به عقب برگردانده و به نظر مي‌آيد پيش از ابلاغ اين سند ملي بايد در آن بازنگري مي‌شد تا با قوانين و مقررات موجود تطبيق داده مي‌شد و اين از مشكلات است. قانون حمايت از اطفال و نوجوانان به تاييد شوراي نگهبان رسيده و ايرادي به آن مترتب نيست. 
معاون حقوق بشر و امور بين‌الملل وزير دادگستري با اشاره به ماده ۱۳ سند ملي حقوق كودك و نوجوان، ادامه داد: به نظر مي‌رسد اين ماده در پي آن است كه ختم هماهنگي و همكاري با مجامع بين‌المللي را اعلام كند. ما جزو اولين ملحق‌شدگان به كنوانسيون حقوق كودك بوديم و اين امر از افتخارات ما در مجامع بين‌المللي است. در سازوكارهايي كه واضعين اين سند در ماده ۱۳ در نظر گرفته‌اند، اين‌گونه القا شده كه دولت سيزدهم مي‌خواهد از كنوانسيون خارج شود و اين در حالي است كه دولت برنامه‌اي براي خروج از كنوانسيون حقوق كودك ندارد و ما بايد فعال‌تر از گذشته در اين زمينه‌ها حضور داشته باشيم، چراكه تعامل سازنده با مجامع بين‌المللي بايد وجود داشته باشد. از سوي ديگر ما با حق شرط به اين كنوانسيون پيوسته‌ايم و در مواردي اين امر به درستي روشن نيست و قانون‌گذار ما را در ابهام گذاشته و اينكه دقيقا چه مواردي در قوانين و مقررات ما جاي مي‌گيرد و در چه مواردي با قوانين و مقررات ما منافات دارد، از ابهامات است.
عباسي در بخش ديگر سخنان خود، مباحث پيرامون قصاص و اعدام كودكان زير ۱۸ سال را از چالش‌هاي جدي قوانين كشور دانست و تصريح كرد: آيا مجازيم اين افراد را براي مثال 5 سال و ۱۰ سال در زندان نگه داريم كه به سن قصاص برسند و سپس اعدام شوند كه اين خودش يك مجازات است؟ دبير مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك، در بخش ديگر سخنان خود به لزوم ابهام‌زدايي از واژه «تنبيه» كودكان و نوجوانان در قوانين و مقررات نيز اشاره و خاطرنشان كرد: فرض خانواده‌ها اين است كه مراد از واژه تنبيه، همان كتك‌زدن عرفي است درحالي‌كه فهم فقهي از اين موضوع باز مي‌گردد به آگاه كردن و مجازات در نظر نيست و نهايت مجازات اين است كه براي مثال پدر چند روزي با فرزند خود قهر و در انزوا او را قرار دهد اما قانون‌‌گذار از متوني استفاده كرده كه نيازمند بازنگري و ابهام‌زدايي است.


ساماندهي ترددها در منطقه ثبت جهاني بيابان لوت در دستور كار است
مدير كل ميراث ‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان كرمان از ساماندهي ترددها در منطقه ثبت جهاني بيابان لوت خبر داد. به گزارش ايلنا، فريدون فعالي، مدير كل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان كرمان با بيان اينكه وسعت بيابان ثبت جهاني لوت ۸۶۰ كيلومتر است اظهار كرد: «۷۰درصد اين وسعت و ۹۵درصد آثار طبيعي شناخته‌شده بيابان لوت در استان كرمان واقع شده است.» مدير كل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان كرمان با اشاره به اينكه بايد مسير تورهاي گردشگري در بيابان لوت تعريف شود، افزود: «بيابان لوت اولين اثر طبيعي ثبت جهاني ايران است كه حفاظت از آن در اولويت است.» او با تاكيد بر برخورد با ورود تورهاي غيرمجاز به منطقه ثبت جهاني بيابان لوت عنوان كرد: «ورود به اين منطقه بايد طبق ضوابط و مقررات و با مجوز اداره‌ كل ميراث‌فرهنگي استان كرمان انجام پذيرد.» فعالي در پايان از تدوين دستورالعمل تورهاي سافاري و آفرود خبر داد و خاطرنشان كرد: «با تدوين اين دستورالعمل شرايط و ضوابط برگزاري اين قبيل تورها مشخص و ابلاغ خواهد شد.»


افزايش مصدومان تصادف زنجيره‌اي كرج- قزوين

سخنگوي سازمان اورژانس كشور از افزايش مصدومان اين حادثه به ۲۳ نفر خبر داد. مجتبي خالدي در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از افزايش مصدومان تصادف زنجيره‌اي اتوبان كرج- قزوين خبر داد و اظهار كرد: متاسفانه تعداد مصدومان به ۲۳ نفر رسيد. وي افزود: از اين ۲۳ نفر، يك نفر در بيمارستان جان باخت. سخنگوي سازمان اورژانس كشور گفت: متاسفانه حال يك بيمار وخيم گزارش شده است. ساعت
09: ۰5 صبح چهارشنبه ۵ آبان‌ماه ۳۰ دستگاه خودرو شامل ۲۵ دستگاه خودروي سواري، ۴ دستگاه كاميون و يك دستگاه وانت در اتوبان كرج - قزوين با يكديگر برخورد كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون