• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5060 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۹ آبان

خبر

آغاز تظاهرات مردمي در خارطوم و ديگر نقاط سودان
هزاران سوداني در تعدادي از محله‌هاي خارطوم پايتخت سودان و نقاط مختلف شهر‌ ام‌درمان در اعتراض به اقدامات «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش اين كشور به خيابان‌ها آمده‌اند. ارتش سودان و نيروهاي واكنش سريع اين كشور نيز به ‌طور گسترده در سراسر خارطوم و تمامي ورودي‌ها و خروجي‌ها مستقر شده‌ و با استفاده از سيم‌هاي خاردار تمامي پل‌ها را بسته‌اند. خبرگزاري اسپوتنيك گزارش كرد كه مهم‌ترين پل‌هاي خارطوم اعم از النيل الأزرق، النيل الأبيض، المكنمر و الشنبات بسته شده و تردد خودروها و شهروندان در خيابان‌هاي اصلي با مشكل مواجه شده است. همچنين شبكه ارتباطات داخلي و اينترنت قطع است. مخالفان البرهان براي برگزاري تظاهرات ميليوني روز شنبه به منظور درخواست تشكيل دولت مدني فراخوان داده بودند. هفته گذشته رسانه‌ها از وقوع كودتاي نظامي در سودان و بازداشت «عبدالله حمدوك» نخست‌وزير و تعدادي ديگر از وزراي دولت انتقالي اين كشور خبر دادند و ساعاتي بعد از انتشار خبرهاي اوليه درباره كودتا، البرهان با اعلام وضعيت فوق‌العاده در اين كشور از انحلال شوراي حاكميتي و شوراي وزيران سودان خبر داد. برهان مدعي شد: «ما تاكيد مي‌كنيم كه نيروهاي مسلح به انتقال دموكراتيك تا واگذاري قدرت به يك دولت منتخب ادامه خواهند داد. آنچه كه در كشور در جريان است، آينده سودان را تهديد مي‌كند.»


يونيسف: يك ميليون كودك افغان در معرض سوءتغذيه قرار دارند
سازمان حمايت از كودكان سازمان ملل (يونيسف) اعلام كرد كه افغانستان با شديدترين بحران‌ انساني مواجه بوده و نظام بهداشتي اين كشور در حال فروپاشي است. «سلام الجنبي» نماينده يونيسف در افغانستان طي سخناني اعلام كرد كه افغانستان با سخت‌ترين بحران‌ها در جهان روبه‌رو است و نيازهاي اين كشور روز به روز افزايش مي‌يابد. وي افزود: همزمان با بحران سوءتغذيه و ناامني غذايي، سيستم درماني و خدمات اجتماعي در اين كشور در آستانه فروپاشي قرار گرفته است. وي يادآور شد: افغانستان در اوايل سال جاري نيز يكي از بدترين بحران‌هاي انساني را تجربه كرده و بيش از نيمي از جمعيت اين كشور از جمله 10 ميليون كودك نيازمند كمك‌هاي بشردوستانه بودند. نماينده يونيسف در افغانستان گفت: با توجه به اتفاقات اخير و شوك‌هاي اقتصادي كه اين كشور تجربه كرده، خانواده‌هاي بيشتري در لبه پرتگاه قرار گرفته و پيش‌بيني مي‌شود كه بيش از نيمي از جمعيت افغانستان با گرسنگي شديد روبه‌رو شوند. وي تاكيد كرد: با افزايش ناامني غذايي در افغانستان، سوءتغذيه حاد شديد در ميان كودكان زير 5 سال نيز افزايش مي‌يابد. الجنبي هشدار داد كه يك ميليون به دليل قرار گرفتن در معرض سوءتغذيه شديد در خطر مرگ قرار دارند.


سركوب معترضان در رم همزمان با نشست گروه ۲۰
رسانه‌هاي ايتاليايي روز شنبه اعلام كردند كه فعالان محيط‌زيست كه خواستار اقدام فوري درخصوص شرايط اقليمي هستند در خياباني كه به منطقه ميزبان اجلاس گروه ۲۰ منتهي مي‌شود، اعتراض كردند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، حدود ۵۰ تن از فعالان محيط‌زيست در راهپيمايي كمپ اقليمي در كف خياباني كه به محل برگزاري نشست گروه ۲۰ منتهي مي‌شود، نشستند. يگان‌هاي ويژه پليس ايتاليا بلافاصله در محل حاضر شدند و معترضان را مجبور به ترك مسير كردند. بيش از ۸ هزار از نيروهاي ارتش ايتاليا، امنيت اين نشست را تامين مي‌كنند و همچنين ايتاليا يك منطقه «پرواز ممنوع» و يك سيستم ويژه ضدپهپاد در رم ايجاد كرده است. منطقه يورو، محل برگزاري همايش به عنوان منطقه قرمز اعلام شده است. ورود خودروها به اين منطقه محدود شده و همچنين بسياري از خيابان‌ها براي تردد بسته شده است. نيروهاي ضدتروريسم پليس ايتاليا نيز مسووليت امنيت شبانه‌روزي يورو را برعهده دارند. هلي‌كوپترها مدام بر فراز اين منطقه قرمز در حال پرواز هستند. مقامات ايتاليايي خود را براي تظاهرات مختلفي در رم توسط اتحاديه‌هاي كارگري، سازمان‌هاي جوانان و ضد واكسن‌ها در زمان برگزاري نشست گروه ۲۰ آماده كرده‌اند.


بودجه ۱۲ ميليون دلاري امريكا عليه برنامه تسليحاتي كره‌شمالي

وزارت امور خارجه امريكا درصدد اعطاي كمك مالي ۱۲ ميليون دلاري به نهادهايي است كه براي اجراي تحريم‌هاي سازمان ملل عليه كره‌شمالي و جلوگيري از گسترش تسليحات توسط اين كشور منزوي فعاليت مي‌كنند. به گزارش يونهاپ، دفتر امنيت بين‌المللي منع گسترش تسليحات وزارت امور خارجه امريكا در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: در حالي كه واشنگتن همچنان به دنبال مذاكره با كره‌شمالي براي رسيدن به خلع تسليحات اتمي شبه‌جزيره كره است، اما اين سياست را كه تحريم‌ها و فشار بين‌المللي بايد تا زمان خلع تسليحات اتمي كامل كره‌شمالي پا بر جا بماند، حفظ خواهد كرد. در ادامه اين اطلاعيه آمده است: وزارت امور خارجه امريكا با آموزش شركا براي اجراي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل كه گسترش تسليحات كشتار جمعي كره‌شمالي را محدود مي‌كنند، شناسايي و توقف فعاليت‌هاي فرار از تحريم مرتبط به كره‌شمالي و جلوگيري از فعاليت‌هاي مادي و مالي كره‌شمالي كه بودجه ساخت تسليحات كشتار جمعي و سيستم‌هاي پرتاب مربوطه را تامين مي‌كنند، از اين كمپين فشار عليه كره‌شمالي حمايت مي‌كند. در اين اطلاعيه آمده است: اين كمك‌ مالي براي سازمان‌هاي داخلي و بين‌المللي فراهم خواهد شد و متقاضيان واجد شرايط شامل سازمان‌هاي انتفاعي و غيرانتفاعي و همچنين موسسات آموزشي عمومي و خصوصي هستند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون