• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5060 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۹ آبان

خبر

حسين معتمدي از ميان ما رفت

مردي كه همه عمرش با نوشتن و خلق كردن سپري شد و خالق واژگان بود، دنيا را ترك كرد. حسين معتمدي نويسندگي را از نوجواني با نشريه‌هايي چون آسياي جوان، سپيد و سياه و رودكي شروع كرد و سال‌ها به عنوان خبرنگار و گزارشگر براي روزنامه‌هاي اطلاعات، كيهان و آيندگان كار كرد. عاشق نوشتن بود و سخنوري تاثيرگذار.
او پس از انقلاب مدتي را با روزنامه ابرار همكاري كرد و با گزارش‌هاي پر سروصدايش در اواخر دهه 60 در اين روزنامه، با تغييرات اجتماعي و سياسي دوران همراه شد.
اين روزنامه‌نگار هميشه پرشور، اندكي بعد ترجيح داد به جاي پاسخ مثبت به دعوت دوست قديمي‌اش دريايي در گردآوري نيرو براي روزنامه همشهري، شركت انتشاراتي خودش را تاسيس كند و در قالب اين شركت ده‌ها جلد كتاب در زمينه‌هاي مختلف و به ويژه حيات وحش ايران و ميراث فرهنگي ايران را با همراهي همسرش، رويا ديانت به دست چاپ سپرد.
حسين معتمدي متولد 6 اسفند 1318 در ساري بود و مدت‌ها در زمينه تئاتر فعاليت كرده بود و از پيشگامان تئاتر مازندران بود و بازيگري در صحنه‌هاي نمايش‌هاي متعدد محمد علي جعفري از افتخارات زندگي‌اش بود. او در چند فيلم سينمايي هم بازيگري كرده بود. «كورتاژ» نمايشنامه‌اي در زمينه مسائل دوران بود كه خود او آن را نوشت و كارگرداني كرد. اين چهره فعال فرهنگي چند سال اخير به دليل سكته مغزي بيشتر شاهد رويدادها بود و در نهايت در حالي كه براي درمان سنگ كليه راهي بيمارستان شده بود، در بيمارستان دچار كرونا شد و از زمين پر كشيد.


آخرين تصميمات وزارت علوم در خصوص دانشگاه‌ها
محمدعلي زلفي‌گل وزير علوم با تاكيد بر اينكه اختيار بازگشايي و آغاز آموزش حضوري دانشجويان از ۱۵ آبان به دانشگاه‌ها واگذار شده است، گفت: «سياست ما اين است كه به مرور دانشجويان در دانشگاه‌ها حضور فيزيكي داشته باشند و دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي نيز براساس شرايط و امكانات خود براي حضور آنها برنامه‌ريزي مي‌كنند.»
وزير علوم به ايسنا گفت: «ما اختيار بازگشايي مراكز آموزش عالي و آغاز آموزش حضوري دانشجويان را به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي داديم تا اين مراكز براساس امكاناتي كه دارند براي حضور دانشجويان اولويت‌بندي كنند و مشخص شود كدام گروه‌ها مي‌توانند در دانشگاه‌ها حضور فيزيكي داشته باشند.»
او در ادامه گفت: «نگاه و سياست وزارت علوم در مورد بازگشايي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي اين است كه به مرور دانشجويان در اين مراكز حضور فيزيكي داشته باشند.»
زلفي‌گل بيان كرد: «در حال حاضر ستاد ملي مقابله با كرونا اجازه بازگشايي دانشگاه‌ها و آغاز آموزش حضوري دانشجويان را صادر كرده است، اما همان‌طوركه عنوان شده است، دانشگاه‌ها براساس شرايط و امكانات خود، حضور دانشجويان را اولويت‌بندي مي‌كنند.»
به گفته وزير علوم: «البته امكان حضور براي دانشجويان تحصيلات تكميلي كه فعاليت‌هاي آزمايشگاهي و عملي داشتند در دانشگاه‌ها وجود داشت، اما بحث آموزش حضوري ما در مورد دانشجويان سال اول كارشناسي ارشد و مقاطع كارشناسي است كه براي حضور آنها در دانشگاه‌ها برنامه‌ريزي خواهد شد.»
او عنوان كرد: «بحث سلامت دانشجويان در اولويت وزارت علوم و دانشگاه‌ها قرار دارد اما دانشگاهي كه بدون دانشجو باشد مانند كالبد بدون روح است و ما تلاش خود را مي‌كنيم هر چه سريع‌تر دانشجويان به دانشگاه‌ها برگردند و آموزش حضوري را تجربه كنند.»
وزير علوم همچنين در ادامه گفت: «مهرماه سال جاري تاكيد كرديم معاونان آموزشي دانشگاه‌ها برنامه‌ريزي مستقلي براي حضوري دانشجويان دوره‌هاي مختلف داشته باشند. اما تاكيد كرديم دانشجويان دوره كارشناسي ارشد به آن دليل كه تعداد واحدهاي كمتري نسبت به دانشجويان كارشناسي دارند، تعداد كلاس‌هاي بيشتري را برگزار كنند و كمبود فشرده‌شدن جبران شود.»
او در ادامه با بيان اينكه آموزش دانشجويان دوره كارشناسي از ابتداي مهرماه به صورت «مجازي» آغاز شده است، گفت: «دانشجويان تحصيلات تكميلي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري كه فعاليت‌هاي آموزشي و تئوري داشتند نيز آموزش‌هاي خود را به صورت مجازي دنبال كردند؛ ضمن اينكه امسال نيز امكانات رفاهي و خوابگاهي به دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري كه فعاليت‌هاي آزمايشگاهي و كارگاهي دارند تعلق گرفت و دليل تخصيص امكانات به اين دانشجويان نيز اين بود كه اين دانشجويان به صورت حضوري در دانشگاه‌ها پروژه‌هاي تحقيقاتي را دنبال مي‌كنند و فعاليت‌ها و پروژه‌هاي تحقيقاتي آنها به تصويب گروه و دانشكده رسيده است.»
زلفي‌گل گفت: «در حال حاضر فرآيند واكسيناسيون اعضاي هيات علمي و كاركنان دانشگاه‌ها به اتمام رسيده است و ما واكسيناسيون دانشجويان را با سرعت بيشتري انجام مي‌دهيم. به اين ترتيب دانشجوياني كه هر دو نوبت واكسن را دريافت كرده‌اند مي‌توانند در محيط دانشگاه‌ها حضور پيدا كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون