• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5061 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ آبان

اميد آمد

فاطمه باباخاني

سال 1386 بود كه اميد درناي سيبري بار ديگر به همراه دو درناي ديگر در همين روزهاي آبان‌ماه به ايران آمد. آن سال را اگر با تحولات و شرايط سياسي ايران در نظر بگيريم‌، دوره‌اي بود كه دولت «مهرورز» در ايران بر سر كار بود. همين سال يكي از درناها شكار شد تا عدد درناهاي سيبري كه به ايران سفر مي‌كنند به دو فرد برسد. سال بعد كه دو درنا به ايران آمدند درناي دوم هم از دست رفت تا «اميد» تنها درناي سيبري باشد كه
 به ايران مي‌آيد. 
از آن سال تاكنون هر سال دوستداران محيط زيست و حيات‌وحش در انتظار آمدن اميد هستند و بسياري از پرنده‌نگرها نگران از اينكه سال ديگر اميد به ايران نيايد به فريدونكنار سفر مي‌كنند تا بتوانند اميد را ديده و به اين ترتيب مشاهده يك درناي سيبري را در ليست ركوردهاي مشاهده‌شان ثبت كنند. از سال 1387 تاكنون كه اميد همچنان به ايران مي‌‌آيد اتفاق‌هاي سياسي زيادي در كشورمان افتاده است، از تحولات سال 1388، گراني بنزين‌، اتفاقات روي‌داده در حوزه محيط‌زيست و سخت‌تر شدن كار در اين عرصه، سقوط هواپيما، گران‌شدن ارز و به تبع آن انواع و اقسام كالاها، سخت‌تر شدن شرايط زندگي‌، سقوط آزاد طبقه متوسط و دوتاشدن كمر طبقه فقير تا انتخابات‌ مجلس و شورا و در نهايت دو دوره دولت «تدبير و اميد» و دولت «مردمي ايران قوي» كه به تازگي بر سر كار آمده است. در اين بيش از يك دهه بسياري از جوانان و حتي ميانسال‌ها به خارج از كشور به اميد آينده‌اي بهتر مهاجرت كرده‌اند و بسياري در تدارك رفتن هستند‌، نمونه آن را همه در ميان اقوام و آشنايان سراغ دارند. اگر سري به آگهي‌هاي سايت‌هاي فروش لوازم خانگي هم كه بزنيم در آن به انواع فروش لوازم منزل برمي‌‌خوريم كه فروشنده به واسطه مهاجرت تصميم به خلاصي از دست آنها گرفته و همين موضوع باعث شده به اين گزينه اشاره كند كه وسيله‌اي كه قصد فروش آن دارد تخفيف هم داشته و قابل مذاكره است. بسياري از كساني هم كه مانده‌اند و برنامه‌اي براي رفتن ندارند از اين حضور ابراز رضايت نمي‌كنند و از شرايط ناراضي هستند. 
شايد از اين رو بتوان گفت در اين شرايط آمدن هرساله «اميد» در روزهاي ابتدايي آبان كه امسال با جمعه هفتم آبان مصادف بود خود اتفاقي خوشايند است، از حضور پرنده‌اي كه تنها سفر مي‌كند و نامي دارد كه براي ما بسيار پرمعناست. براي ما كه گاه نااميد مي‌شويم، گاه خسته و مايوس از هر تلاشي، حضور اميد رويدادي است كه نمي‌شود آن را ناديده گرفت. سفر اين تك درناي سيبري با وجود همه ناامني‌ها و مصائبي كه پرندگان مهاجر در ايران دارند و فعالان محيط‌زيست درباره آن بارها و بارها نوشته‌اند خود به معناي اميدي دوباره است، براي آينده‌اي كه اميدواريم از امروزمان بهتر باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون