• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5062 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۱ آبان

واشنگتن: ايران جدي نيست، تهران: دولت امريكا آلزايمر دارد

ارسال پيام به جاي مذاكره

بمب‌افكن امريكايي B - 1‌B در امتداد مرز دريايي ايران به پرواز درآمد

گروه ديپلماسي

بگو و مگوي غيرمستقيم ميان ايران و ايالات متحده امريكا جاي مذاكره مستقيم را به خود اختصاص داده است. يك روز رييس‌جمهور و وزير خارجه ايالات متحده موضع‌گيري‌هاي هميشگي درباره مذاكرات براي احياي توافق هسته‌اي با ايران را تكرار مي‌كنند و روز ديگر وزير خارجه يا سخنگوي وزارت خارجه ايران در پشت تريبون پاسخ آنها را مي‌دهند. 

دولت جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده مي‌گويد همچنان توسل به ديپلماسي را براي احياي برجام ترجيح مي‌دهد اما همزمان نه تنها از حجم تحريم‌ها عليه ايران كم نمي‌كند بلكه دامنه اين تحريم‌ها هم وسيع‌تر مي‌شود. در تهران نيز دولت ابراهيم رييسي مي‌گويد به وين براي ازسرگيري مذاكرات احياي برجام بازمي‌گردد اما از تعيين تاريخ دقيق اين بازگشت خبري نيست. ايالات متحده مي‌گويد هيات مذاكره‌كننده ايران بايد براي گفت‌وگو درباره مكانيسم بازگشت اعضاي اوليه برجام به اين توافق به وين بازگردد اما وزير خارجه ايران با زيرسوال بردن اين مطالبه تاكيد مي‌كند كه دولت بايدن مي‌تواند با صدور يك دستور اجرايي بازگشت ايالات متحده به برجام را اعلام و رسمي كند.سران كشورهاي ايالات متحده، آلمان، فرانسه و بريتانيا مي‌گويند تمام تلاش خود را به كار خواهند گرفت تا ايران به تسليحات هسته‌اي دسترسي پيدا نكند و با پاسخ سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت خارجه ايران روبه‌رو مي‌شوند كه با استناد به فتواي رهبري در ايران تاكيد مي‌كند كه سلاح هسته‌اي در دكترين امنيتي ايران جايي ندارد. 
ايران مي‌گويد ايالات متحده بايد تضميني براي عدم تكرار سناريوي خروج از برجام بدهد و جو بايدن ادعا مي‌كند كه دولت او تا زماني كه ايران برجام را اجرا كند در اين توافق باقي خواهد ماند. موضع‌گيري كه هرچند با استقبال نماينده روسيه نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين قرار مي‌گيرد و تلاش مي‌كند آن را به نوعي اجابت درخواست تهران بقبولاند اما مشخص است كه از نظر تهران اين تضمين شفاهي كفايت نمي‌كند. در سايه اين بگو مگوها، فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران هر روز وارد مرحله جديدتري مي‌شود و تحريم اقتصادي هم بر كوچك‌تر شدن سفره مردم تاثير بيشتري مي‌گذارد. دو اتفاقي كه هركدام به نوعي برگ امتياز يكي از طرفين در ميز مذاكره است. 
در حالي كه علي باقري، معاون سياسي وزير خارجه ايران در جريان سفر به بروكسل براي ديدار با معاون جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد كه تهران تا پيش از 9 آذر ماه به مذاكرات وين باز مي‌گردد، سخنگوي وزارت خارجه ايران روز گذشته در نشست خبري با جمع محدودي از خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي اعلام كرد كه تاريخ دقيق بازگشت تهران به وين تا پايان اين هفته اعلام خواهد شد. روشي كه ايران در سه ماهه اخير در پيش گرفته و براي ارجاع به زمان ازسرگيري مذاكرات وين از عباراتي نظير «به زودي» يا در «آينده‌اي نه چندان دور» استفاده مي‌كند، زمينه را براي بازي رسانه‌اي طرف مقابل فراهم كرده به گونه‌اي كه اين مقام فرانسوي نزديك به اليزه مدعي شده كه ايران به دنبال خريد زمان، پيش از بازگشت به مذاكرات هسته‌اي است. از سوي ديگر در داخل ايران نيز افكار عمومي اندك اندك نسبت به ازسرگيري مذاكرات براي احياي برجام و رفع تحريم‌ها بدبين شده و البته كه بازي رسانه‌اي طرف مقابل با در اختيار داشتن زنجيره‌اي از رسانه‌هاي فارسي‌زبان هم در اين بدبيني بي‌تاثير نبوده است. 
طعنه خطيب‌زاده به بلينكن:
 دچار فراموشي شديد؟ 
روز گذشته سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت خارجه ايران بخش قابل توجهي از نشست خبري خود را به پاسخگويي به «آنتوني بلينكن» وزير خارجه امريكا اختصاص داد. بلينكن در مجموعه‌اي از گفت‌وگوهايي كه در چند روز اخير انجام داده، درباره اراده تهران براي ازسرگيري مذاكرات ابراز ترديد كرده است. 
خطيب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري فارس درباره اظهارات بلينكن وزير خارجه امريكا مبني بر اينكه مشخص نيست ايران اراده‌اي براي بازگشت به مذاكرات داشته باشد و اگر نباشد گزينه‌هاي لازم را دنبال مي‌كنيم، گفت: آقاي بلينكن دچار فراموشي نشود. اگر امروز در برجام در اين نقطه هستيم به اين دليل است كه امريكا گردنكشانه با نقض مقدمات بديهي حقوق بين‌الملل از برجام خارج شد. نسبت امريكا با برجام الان نسبت كشوري است كه از نظر حقوق بين‌الملل غيرقانوني خارج شده و از نظر سياسي تمام تلاش خود را كرده كه اين توافق بين‌المللي مورد تاييد قطعنامه شوراي امنيت را از بين ببرد و همچنين تلاش كرده كه دلار را تبديل به سلاح عليه اين توافق كند. اگر سيستم سياست خارجي امريكا دچار آلزايمر موضعي شده لازم است به آنها مكرر گفته شود كه چه كسي از توافق خارج شد. ايران به‌رغم تمامي اين موضوعات با يك صبر راهبردي يك ساله به تعهداتش ادامه داد، البته توافقاتي بين ايران و اتحاديه اروپا بود كه بي‌عملي اتحاديه اروپا در پايان يك سال باعث شد ايران به عنوان كشور عضو برجام برخي از اقدامات جبراني را انجام دهد كه اين اقدامات جبراني براساس بندهاي خود برجام انجام شد.
خطيب‌زاده درباره بخش ديگري از اظهارات بلينكن مبني بر اينكه گزينه‌هاي لازم را دنبال مي‌كنيم، گفت: برخي اظهارات تكراري و به تعبير دقيق‌تر بي‌روح و نخ‌نما شده‌اي مبني بر اينكه همه گزينه‌ها روي ميز است، امريكا مي‌داند گزينه‌ها چيست و همان‌طور كه در افغانستان گزينه‌هايش را امتحان كرد. كاخ سفيد بهتر است به جاي اينكه در دام ادبيات و منطق تندروهايي در امريكا بيفتد كه تمام تلاش خود را مي‌كنند كه ميراث شكست خورده ترامپ را حفظ كنند، تلاش كند ادبيات جديد و منطق جديدي را مبتني بر احترام به حقوق ملت‌ها ايجاد كند و بداند جامعه جهاني اقدام درست را با آغوش باز خواهد پذيرفت.
سخنگوي وزارت خارجه:  
امريكا پليس دنيا  نيست 
به گزارش «اعتماد»، در حالي كه اظهارنظر اخير جو بايدن مبني بر باقي ماندن دولت او در برجام در صورت احياي آن مورد استقبال تروييكاي اروپايي و روسيه قرار گرفته است، به نظر نمي‌رسد كه اين اظهارات تغييري در مطالبه ايران درباره دريافت تضمين در وين ايجاد كرده باشد. سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به پرسشي درباره اينكه ايران در مذاكرات چه تضميني مي‌خواهد؟ گفت: مباحث فني و تكنيكي را بايد اجازه دهيد در چارچوب‌هاي خود بحث شود و در فضاي عمومي سوءتفاهم‌‌هايي را ايجاد مي‌كند. جمهوري اسلامي ايران و اتفاقا 1+4 به شمول روسيه و چين بيش از همه متقاضي اين هستند كه امريكا بتواند نيتش را در عمل با ارايه تضمين‌هاي درست ثابت كند كه هيچ كس ديگري در واشنگتن جهان را مسخره نخواهد كرد. آنچه ترامپ انجام داد نه تنها به‌سخره گرفتن كشورهاي عضو برجام بود، بلكه به‌سخره گرفتن حقوق بين‌الملل و ساز و كارهاي بين‌المللي بود. اينكه امريكا چه نوع تضمين‌هاي حقوقي و سياسي را بدهد در مباحث مطرح شده است. امريكا تا به امروز خودش را خارج از دايره ارايه هرگونه تضميني مي‌دانسته و تصور مي‌كند پليس دنياست و هر زماني بخواهد مي‌تواند از موقعيت خود براي يك عمل مجرمانه سوءاستفاده كند.
شعار ديپلماسي در سايه پرواز بمب‌افكن‌ها
در حالي كه جو بايدن و آنتوني بلينكن، رييس‌جمهور و وزير خارجه ايالات متحده مي‌گويند بر لزوم توسل به ديپلماسي در مقابل ايران تاكيد دارند، در ميدان شاهد نمايش نظامي ايالات متحده در منطقه غرب آسيا هستيم. به گزارش اسپوتنيك، فرماندهي مركزي امريكا اعلام كرد كه بمب‌افكن استراتژيك B -1  B لنسر يك «ماموريت گشت‌زني» در خاورميانه و نزديك ايران بر فراز خليج عدن، باب‌المندب، درياي سرخ، كانال سوئز، خليج‌فارس، تنگه هرمز و درياي عمان انجام داده است. در اين پرواز كه پنج ساعت به طول انجاميد، بمب‌افكن امريكايي در مراحل مختلف براي پشتيباني هوايي توسط جنگنده‌هايي از مصر، اسراييل، اردن، عربستان سعودي و بحرين همراهي شد. 
براساس گزارش‌ها، در خليج‌فارس و عمان، بمب‌افكن B-   1‌B در امتداد مرز دريايي ايران به پرواز درآمد. بمب‌افكن‌امريكايي پس از انجام ماموريت به پايگاه جزيره ديگو گارسيا بازگشت.ژنرال فرانك مكنزي، رييس فرماندهي مركزي ايالات متحده امريكا درباره اين عمليات گفت: ما با هم قوي‌تر هستيم. آمادگي نظامي براي هر گونه احتمال يا ماموريت -از پاسخ به بحران گرفته تا تمرين‌هاي چندجانبه و گشت‌زني‌هاي يك‌روزه مشابه- به يك مشاركت قوي بستگي دارد. اين پنجمين ماموريت از اين دست در سال جاري در خاورميانه است. موارد قبلي در ژانويه و مارس صورت گرفت.

 


آخرين اخبار

    انتظار مشترك چين و فرانسه از ايران 
وزراي خارجه چين و فرانسه در حاشيه برگزاري اجلاس تغييرات اقليمي در شهر «رم» در ايتاليا با هم ديدار كردند. «وانگ يي» وزير خارجه چين و «ژان ايو لودريان» وزير خارجه فرانسه درباره موضوع هسته‌اي ايران و ساير موضوعات مورد علاقه مشترك تبادل نظر كردند. اين دو ديپلمات ارشد در گفت‌وگو با هم از چشم انتظار بودن در ازسرگيري مذاكرات احياي برجام خبر دادند و تاكيد كردند كه مشتاقانه منتظر دستيابي به توافق در اسرع وقت هستند.
  سخنگوي وزارت خارجه چين:   پيشرفت‌هاي مهمي در 6 دور مذاكرات وين حاصل شد
«وانگ ونبين» سخنگوي وزارت امور خارجه چين در كنفرانس خبري هفتگي خود تاكيد كرد كه اجراي موثر برجام تنها شيوه درست و مناسب براي حل موضوع هسته‌اي ايران است و چين قاطعانه از بازگشت هرچه سريع‌تر برجام به مسير درست حمايت مي‌كند. ايالات متحده به عنوان مقصر اصلي بحران كنوني هسته‌اي ايران، مي‌بايست سياست اشتباه «فشار حداكثري» عليه ايران را كاملا اصلاح كند و ايران نيز بر اين اساس مجددا پايبندي كامل به تعهداتش (ذيل برجام) را ازسر بگيرد و باقي طرف‌ها (گروه 1+4) بايد نقش سازنده‌اي را در اين خصوص ايفا كنند. پيشرفت‌هاي مهمي در 6 دور مذاكرات براي احياي تعهدات برجامي در نيمه اول امسال حاصل شد. تمامي طرف‌ها بايد هرچه‌ سريع‌تر مذاكرات را ازسر بگيرند و به دنبال راه‌حل‌هاي قابل انعطاف و واقع‌گرايانه‌اي براي حل موضوعات باقي‌مانده باشند و براي حصول پيشرفت‌هاي جديد تلاش كنند. چين همچنان به حفظ ارتباطات نزديك با طرف‌هاي مربوطه ادامه مي‌دهد و به صورت سازنده در مذاكرات مشاركت مي‌كند و در عين حال از حقوق و منافع قانوني خود قاطعانه حفاظت مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون