• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5064 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ آبان

خبر ديپلماسي

«عدم اجازه برداشت ايران از 8 حلقه چاه‌ گازي در خزر» تكذيب شد

سفارت روسيه در ايران ادعاي مطرح شده مبني بر اينكه «روسيه اجازه برداشت از هشت حلقه چاه گازي در درياي خزر را به ايران نداده است»، تكذيب كرد. 
در واكنش به انتشار خبري در يكي از خبرگزاري‌هاي ايراني در ارتباط با سخنان منتسب به «اردشير دادرس»، رييس انجمن صنفي سي‌ان‌جي با موضوع وجود توافقي ميان ايران و روسيه مبني بر سلب اختيار روسيه از ايران براي برداشت ازچاه‌هاي گازي در محدوده آبي كشورمان در درياي خزر، سفارت روسيه اين ادعا را كذب خواند و افزود: سفارت روسيه در ايران اين اختيار را دارد كه اعلام كند اين موارد خلاف واقع بوده و يك تحريك عمدي با هدف تضعيف روابط دوستانه روسيه و  ايران است. 
به گزارش فارس، شركت نفت خزر هم پيش از اين توضيحاتي را درباره شايعه ايجاد شده ارايه داد و آن را تكذيب كرد.


رافائل گروسي: 

بازرسي در ايران مثل پرواز در ابرهاي متراكم است

رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انجام بازرسي‌ها در ايران را به «پرواز در ميان ابرهاي متراكم» تشبيه كرده است. 
گروسي در روزهاي گذشته بارها مدعي شده از ماه فوريه سال جاري ميلادي آژانس قادر به دسترسي به فيلم‌هاي ضبط ‌شده از تاسيسات هسته‌اي ايران نبوده است. گروسي روز سه‌شنبه در مصاحبه با آسوشيتدپرس درباره بازرسي‌ها در ايران گفت: «مي‌توانم بگويم مثل پرواز كردن در آسماني پر از ابرهاي متراكم است. ما الان داريم پرواز مي‌كنيم و مي‌توانيم همين روال را ادامه دهيم، ولي نه براي مدت طولاني.»
 آسوشيتدپرس نوشته مديركل آژانس در اين مصاحبه ابراز اميدواري كرده بتواند به زودي به ايران بازگردد و «گفت‌وگوهاي سطح بالا و رودررو» با ايران را ازسر بگيرد.
 مديركل آژانس اتمي گفت: «اين، همان‌قدر كه به نفع آنهاست به نفع جامعه بين‌المللي است، چون اگر آنها مي‌خواهند تصميم‌شان براي ادامه برنامه هسته‌اي جهت مقاصد صلح‌آميز را ادامه دهند بايد ضمانت‌هاي لازم درباره آنچه در كشورشان مي‌گذرد، ارايه كنند.»
او در اين مصاحبه كه در حاشيه نشست تغييرات اقليمي سازمان ملل در گلاسكو انجام شد، تاكيد كرد: «بالاخره بايد در نقطه‌اي درخصوص اين وضعيت به راه‌حل رسيد. در غير اين صورت، وارد وضعيتي مبهم خواهيم شد و من اميدوارم كه اين حالت اتفاق نيفتد.»


رسانه دولتي چين: 

رويكرد دولت بايدن مذاكرات وين را به خطر مي‌اندازد

پايگاه اينترنتي شبكه «سي‌جي‌تي‌ان» چين در يادداشت سردبيري خود به دوگانگي رفتار امريكا در قبال مساله احياي برجام پرداخته و نوشته، در حالي كه درخواست‌هايي براي ازسرگيري گفت‌وگوهاي برجامي متوقف شده وين تا قبل از پايان نوامبر ۲۰۲۱ مطرح مي‌شود، دولت ايران خط‌مشي روشني را اتخاذ كرده كه به عنوان هشداري براي دولت بايدن عمل مي‌كند. براساس آن ايران مي‌گويد كه واشنگتن با به‌كارگيري يك استراتژي دوجانبه با تمركز بر حفظ اهرم نظامي و اقتصادي حين پيگيري مذاكرات، با دوگانگي و فريب رفتار كرده است. 
به گزارش فارس طبق اين گزارش، اگر تاريخ براي ايالات متحده اهميت نگاه به گذشته را داشته باشد، ادامه راهبردهاي هميشگي مانند اشتباهات ديپلماتيك با تهران تنها منجر به نااميدي بيشتر خواهد شد.
 اين رسانه دولتي چين افزود: در حال حاضر، اجماع گسترده‌اي در جامعه بين‌المللي وجود دارد كه احياي مذاكرات برجام هم براي ثبات خاورميانه و هم براي ثبات جهاني حياتي است، با اين حال رويكرد دولت بايدن در قبال مذاكرات تهديدي براي برهم زدن آن است. 
در ادامه اين تحليل نوشته شده: «حقيقت اين است كه الحاقات و گفت‌وگوهاي مشروط تنها به عنوان شروط فريبنده تعامل امريكا تلقي مي‌شود كه مانع اصلي صلح است، زيرا ارتباط چنداني با پيوستن ايران به توافق ندارد.
تداوم راهبرد فشار حداكثري توسط دولت بايدن همچنين مي‌تواند منجر به ابهامات داخلي بيشتر شود، زيرا كارشناسان سياست خارجي امريكا تاكيد كرده‌اند كه طرح ب براي ديپلماسي وجود ندارد و در عين حال اذعان كرده‌اند كه هيچ راه‌حل نظامي براي برنامه هسته‌اي ايران وجود ندارد.
انگيزه رفع تحريم‌ها تنها راهي است كه حكومت ايران با آن نسبت به مذاكرات وين روي خوش نشان خواهد داد. 
تاكنون موضع‌گيري‌هاي تهاجمي دولت بايدن در عين حفظ تحريم‌ها بر خوش‌بيني نسبت به مذاكرات در وين سايه انداخته و واشنگتن بايد درك كند كه دعوت به خويشتنداري و گفت‌وگو يك چيز است و ديپلماسي اجباري چيز كاملا متفاوت ديگري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون