• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5064 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ آبان

ويرجينيا؛ نمايشي از شكست يك راهبرد

دموكرات‌ها در انتخابات فرمانداري ويرجينيا شكست خوردند و در نيوجرسي در آستانه يك پيروزي خفيف قرار دارند

محمدحسين  لطف‌الهي

 

راي‌دهندگان ويرجينيايي در انتخابات دوم نوامبر تصميم گرفتند گلن يانگ‌كين جمهوري‌خواه را به عنوان فرماندار اين ايالت انتخاب كنند؛ چرخشي عجيب از ايالتي كه در سال‌هاي اخير به يك ايالت آبي در انتخابات امريكا شناخته مي‌شد و همواره به دموكرات‌ها براي پيروزي در انتخابات كمك مي‌كرد اما اكنون يك‌سال پس از انتخابات جنجالي 2020 نظر خود را تغيير داده‌اند. نتايج انتخابات در ويرجينيا يك شكست بزرگ براي جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده و دموكرات‌ها محسوب مي‌شود كه كمتر از يك‌سال ديگر بايد براي حفظ اكثريت كنگره با جمهوري‌خوا‌هان  رقابت كند.

تري مك‌اوليف، فرماندار دموكرات ويرجينيا كه با توجه به نظرسنجي‌ها شانس بالايي براي خود در انتخابات فرمانداري‌ها قائل بود و مي‌خواست به دومين فرمانداري تبديل شود كه از زمان جنگ داخلي در دور دوم رقابت براي فرمانداري هم رقيب را شكست دهد، روز چهارشنبه و در پي شمارش بيش از 95 درصد آرا با اختلافي اندك از گلن يانگ‌كين شكست خورد و رقابت را به جمهوري‌خواهان واگذار كرد. اين تنها پيروزي جمهوري‌خواهان در ويرجينيا نبود و موج سرخي كه در اين ايالت ايجاد شده باعث شد جمهوري‌خواهان نه تنها كرسي دادستان كل ايالت را از آن خود كنند، بلكه در مجلس نمايندگان ايالتي نيز برتري 55 به 45 دموكرات‌ها را شكسته و در آستانه كسب اكثريت 51 به 49  قرار  بگيرند.
اين پيروزي‌هاي خيره‌كننده، در شرايطي كه تنها يك‌سال از پيروزي قاطع بايدن بر ترامپ (با اختلاف 10 درصدي) در ويرجينيا مي‌گذرد، ترديدهاي بسياري را در خصوص كارآمدي تاكتيك‌هاي انتخاباتي دموكرات‌ها ايجاد كرده و تحليلگران معتقدند اتخاذ تاكتيك يكسان در همه ايالت‌ها بدون توجه به جزييات و خصوصيات منحصربه‌فرد هر ايالت مي‌تواند شكستي فاجعه‌بار براي دموكرات‌ها در انتخابات 2022 كنگره كه مقدمه‌اي بر انتخابات 2024 رياست‌جمهوري است، رقم بزند.
يانگ‌كين كه اكنون به ستاره‌اي در حزب جمهوري‌خواه بدل شده در انتخابات 2021 فرمانداري ويرجينيا توانست با اتخاذ رويكردي هوشمندانه اولا قشر متوسط غيرسياسي را با خود همراه كند و همزمان شرايطي را فراهم آورد كه تندروترين حاميان سياسي ترامپ نيز كه از نوامبر 2020 به اين سو مرتبا بر متقلبانه خواندن ساختار سياسي در ايالات متحده تاكيد مي‌كردند در حمايت از او به پاي صندوق‌هاي راي بيايند. اين در حالي بود كه دموكرات‌ها در مواجهه با مردمي كه از همه‌گيري بيماري كوويد 19 و تبعات اقتصادي ناشي از آن خسته بودند، راهبردي جز ترساندن آنها از روي كار آمدن يكي از حاميان دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين نداشتند و عدم كارآمدي اين راهبرد به شكست آنها در انتخابات منجر شد. يانگ‌كين در حالي كه مرتبا ادعاهايي مبني بر وجود ايرادات جدي در سيستم انتخاباتي و حتي احتمال وقوع تقلب مطرح مي‌كرد، هيچ‌گاه مستقيما پيروزي جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 را زير سوال نبرد و حتي زماني كه دونالد ترامپ رسما به حمايت از او در انتخابات ايالتي ويرجينيا پرداخت، كارزار مشتركي با چهل و پنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده برگزار نكرد تا دموكرات‌ها نتوانند با بهره‌برداري از رويكرد سلبي، آراي او را كاهش دهند.
جود لي‌گان، خبرنگار نشريه امريكايي پاپيولار در توضيح يكي از تاكتيك‌هاي مورد استفاده از سوي جمهوري‌خواهان در انتخابات ويرجينيا مي‌نويسد: «جداي از نتايجي كه امروز در انتخابات ويرجينيا حاصل شد، همه بايد درباره نگاه سياسي هيات‌مديره مدارس در ايالت‌ها و نقش پول‌هاي سياه در هدايت اين هيات‌مديره‌ها آگاه باشند، چراكه اين راهبرد و اين روش احتمالا در انتخابات سال آينده (2022 كنگره) بارها تكرار خواهد شد.» بر اساس گزارش اين خبرنگار، «والدين زيادي هستند كه از مدارس و آموزشي كه در آنها ارايه مي‌شود، ناراضي هستند. از سوي ديگر حجم زيادي از پول با منابع ناشناس در ماه‌هاي گذشته به هيات‌مديره مدارس تزريق شده و اين پول‌ها نقش زيادي در گسترش اطلاعات ناقص و همچنين سازماندهي هيات‌مديره مدارس و والدين دانش‌آموزها در انتخابات ايفا كردند. اگرچه ما شناخت زيادي درباره منابع تامين بودجه گروه‌هايي كه اين پول‌هاي سياه را در ميان مدارس توزيع مي‌كنند، نداريم اما بعضي رهبران آنها را به خوبي مي‌شناسيم؛ رهبراني كه روابط ديرينه‌اي با سازمان‌هايي دارند كه توسط شبكه كوچ تامين مالي مي‌شوند. اين مي‌تواند يادآور حمايت مالي گسترده شبكه كوچ از تي پارتي (يكي از تندروترين احزاب جمهوري‌خواه) باشد.» گزارش نشريه پاپيولار نشان مي‌دهد جمهوري‌خواهان با شبكه‌سازي در مدارس و استفاده همزمان از رسانه‌هاي بزرگ نظير فاكس، بر سر مسائلي نظير تدريس تاريخ نژادپرستي امريكا در پايه دوازدهم كه نارضايتي‌هاي برخي والدين دانش‌آموزان را سبب شده، اين مشكلات را پررنگ و بسيار مهم جلوه مي‌دهند و دموكرات‌ها را مقصر اين مشكلات مي‌نامند. اين موضوع سبب مي‌شود تا برخي از عادي‌ترين شهروندان كه چندان هم سياسي هم نيستند، عليه دموكرات‌ها يكصدا شوند و فعاليت كنند.
برخي تحليلگران معتقدند «حافظه تاريخي كوتاه‌مدت» يكي از اصلي‌ترين دلايلي است كه كارزار جمهوري‌خواهان توانستند در ويرجينيا موفق عمل كنند. برايان باتلر در اين باره مي‌نويسد: «از زماني كه ترامپ با دروغ‌ها و فريب‌هايش بيش از 400 هزار نفر در ايالات متحده را به كشتن داد و تلاش كرد تا انتخابات را بدزد كمتر از يك‌سال مي‌گذرد. اين نشان مي‌دهد حزب جمهوري‌خواه تنها با پوشيدن لباس ميش و حساب كردن روي حافظه تاريخي ضعيف مردم مي‌تواند در انتخابات پيروز شود.»
نظرسنجي ان‌بي‌سي نيوز از كساني كه در انتخابات ويرجينيا شركت كرده بودند هم حقايق جالب توجهي را بازگو مي‌كند. بر اساس اين نظرسنجي يكي از اصلي‌ترين گروه‌هاي حامي گلن يانگ‌كين براي پيروزي در انتخابات و برگزيده شدن به عنوان فرماندار، زنان سفيدپوست فاقد سواد دانشگاهي بودند. اين ارزيابي بيان مي‌كند كه در ميان زنان سفيدپوست شركت‌كننده در انتخابات 57 درصد از يانگ‌كين و 43 درصد از مك اوليف حمايت كردند. در ميان زنان سفيدپوست داراي تحصيلات دانشگاهي، 62 درصد از مك اوليف و 38 درصد از يانگ كين حمايت كردند اما در ميان زنان سفيدپوست فاقد تحصيلات دانشگاهي كه جمعيت بسيار بيشتري دارند شرايط متفاوت بود و 75 درصد از آنها راي خود را در حمايت از يانگ كين به  صندوق  انداختند.
دونالد ترامپ رييس‌جمهور پيشين امريكا نيز خيلي زود به نتايج اين انتخابات واكنش نشان داد و تلاش كرد اعتبار پيروزي را از آن خود كند: «از پايگاه راي خودم كه به ميدان آمدند و به گلن يانگ‌كين كمك كردند تا در انتخابات پيروز شود متشكرم. او بدون شما حتي نمي‌توانست به پيروزي نزديك شود.» پذيرش اين شكست براي مك اوليف و دموكرات‌ها به اندازه‌اي سخت بود كه او تا ساعت يك بامداد سوم نوامبر نيز، زماني كه شمارش آرا به حدي رسيده بود كه شكستش را قطعي نشان مي‌داد از قبول رسمي شكست خودداري مي‌كرد و به هوادارانش مي‌گفت: «هنوز آراي زيادي براي شمرده شدن  وجود  دارد.» 
جيكوب روباشكين، كارشناس انتخاباتي امريكا در وب‌سايت ۵۳۸ مي‌‌نويسد: «اگر دموكرات‌ها مي‌خواهند در ميان‌دوره‌اي ۲۰۲۲ شانسي براي پيروزي تاريخي داشته باشند، بزرگ‌ترين درسي كه مي‌توانند از ويرجينيا بگيرند، اين است كه براي رقابت در سال آينده به پيامي مثبت و منسجم از خود نياز دارند. مك اوليف زمان بسيار بيشتري را براي پيوند يانگ‌كين به ترامپ صرف كرد تا اينكه درباره سابقه خود به عنوان فرماندار يا هر يك از دستاوردهاي دولت واحد دموكرات در دو سال گذشته صحبت كند كه البته تعداد زيادي هم وجود نداشت.» او افزود: «اين يك تصميم استراتژيك است كه احتمالا در هفته‌هاي آينده بسيار مورد بررسي قرار خواهد گرفت. در حال حاضر، دموكرات‌ها به نظر نمي‌رسند كه طرفدار چيزي هستند، فقط مخالف ترامپ هستند. اين ممكن است پيام موثري در سال‌هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ باشد، زماني كه ترامپ در زندگي همه حضور داشت، اما او اكنون نيست.» روباشكين ادامه داد: «من نمي‌دانم پيام جديد دموكرات‌ها بايد چه باشد اما به نظر نمي‌رسد كه جنجال‌هاي ناخوشايند در كنگره، جايي كه محتويات دستور كار ساخت بهتر گذشته هر ساعت تغيير  مي‌كند، كمك‌كننده  نباشد.»
در انتخابات نيوجرسي نيز كه به صورت همزمان برگزار مي‌شد، وضعيت شوكه‌كننده بود: «آخرين نظرسنجي‌ها از برتري 7.8 درصدي كانديداي دموكرات حكايت داشتند اما تا عصر روز گذشته كانديداي جمهوري‌خواه با 0.1 درصد پيشتاز بود، بيش از 87 درصد آرا شمرده شده بود و يك گروه مي‌گفتند بخش بزرگ شمرده نشده‌ها آراي پستي است و برخي ديگر مي‌گفتند اين‌گونه نيست.» با شمارش 88 درصد آرا (تا زمان نهايي كردن گزارش) شرايط به نفع كانديداي دموكرات تغيير كرد و او با 0.3 درصد آرا پيش افتاد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون