• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5066 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۶ آبان

خبر

هند 19 آبان ميزبان نشست امنيتي درباره افغانستان است
رسانه‌هاي هند به نقل از برخي منابع آگاه اطلاع دادند كه «دهلي‌نو» در تاريخ ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) ميزبان گفت‌وگوهاي امنيت منطقه‌اي درباره افغانستان خواهند بود. براساس ترجمه خبرگزاري فارس، وبگاه «نيوزترك لايو» در اين خصوص گزارش كرد، گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نشست هند درباره افغانستان قرار است در سطح مشاوران امنيت ملي (NSA) به رياست «آجيت دووال» مشاور امنيت ملي هندوستان برگزار شود. براساس اين گزارش، مشاوران امنيت ملي روسيه، ايران، چين، پاكستان، تاجيكستان و ازبكستان رسما به نشست هند درباره افغانستان دعوت شده‌اند. بنا بر گفته منابع آگاه، دعوت هند براي نشست امنيتي افغانستان با استقبال گسترده‌اي روبه‌رو شده است و چندين كشور از جمله روسيه و ايران، حضور خود در اين نشست را تاييد كرده‌اند. طبق اين گزارش، حضور در نشست امنيتي افغانستان نه تنها براي همسايگان نزديك به افغانستان آزاد است بلكه براي كشورهاي آسياي مركزي نيز آزاد مي‌باشد. بنا بر گفته مقام‌هاي آگاه، استقبال گسترده از ميزباني هند براي دور بعدي نشست افغانستان، نشانه‌اي از اهميت هند در تلاش‌هاي منطقه‌اي براي ارتقاي صلح و امنيت افغانستان است. با اين حال، آن‌طور كه در اين گزارش آمده است، پاكستان دعوت هند براي حضور در نشست منطقه‌اي درباره امنيت افغانستان را رد كرده است. منابع آگاه در اين خصوص اعلام كردند: «تصميم پاكستان تاسف‌برانگيز است اما دور از انتظار نبود. اين نشان‌دهنده نگرش اين كشور در قبال افغانستان به عنوان يك كشور تحت حمايت است. پاكستان پيش از اين هرگز در نشست‌هاي اين مدلي حضور پيدا نكرده‌ است. حملات رسانه‌اي اين كشور به هند تلاشي ناموفق براي منحرف كردن توجه از نقش شنيع اين كشور در افغانستان است.»


انگليس به دنبال يك قرارداد بلندمدت گازي با قطر
دولت انگليس به دنبال انعقاد يك قرارداد بلندمدت گازي با قطر است، زيرا كمبود گاز طبيعي در اروپا سبب افزايش قيمت عمده‌فروشي در اين قاره شده است. به گزارش فايننشال تايمز، دولت انگليس به دنبال انعقاد يك قرارداد بلندمدت گازي با قطر است، زيرا كمبود گاز طبيعي در اروپا سبب افزايش قيمت عمده‌فروشي در اين قاره شده است. به گفته منابع آگاه به مذاكرات، وزراي انگليسي و هم‌پيمانان‌شان در قطر، بزرگ‌ترين توليدكننده گاز طبيعي مايع، گفت‌وگوهايي در مورد مقدمات يك قرارداد بلندمدت برگزار كرده‌اند وقطر آخرين راه‌حل جهت تامين گاز براي انگليس شده است. وزارت تجارت، انرژي و استراتژي صنعتي انگليس و دولت قطر از اظهارنظر در اين رابطه خودداري كردند. به نوشته اين گزارش، قطر در دو هفته گذشته، مسير 4 نفتكش بزرگ را به سمت انگليس تغيير داده است. كمبود جهاني عرضه گاز سبب افزايش قيمت در ماه‌هاي اخير شده است و صنايع انرژي‌بر و عرضه‌كننده را در انگليس با چالش روبه‌رو كرده و بسياري از مشتريان با يك افزايش شديد در صورت‌حساب‌هاي خانگي مواجه شده‌اند. به گفته يك منبع آگاه به گفت‌وگوها، اين محموله‌ها پس از اينكه بوريس جانسون، نخست‌وزير انگليس از شيخ تميم بن حمد الثاني، امير قطر درخواست كمك كرد، راهي اين كشور شد. قيمت گاز طبيعي در سال جاري با بازگشايي اقتصادها پس از قرنطينه ناشي از همه‌گيري كوويد 19 و تقاضاي بالاي ال‌ان‌جي در آسيا كه عرضه به اروپا را كم كرد و موجي از شوك را به صنايع وابسته به برق وارد كرد، به ‌شدت افزايش يافت. براساس اين گزارش، با توجه به نگراني‌ها در مورد افزايش رقابت اروپا و آسيا در دريافت ال‌ان‌جي، انگليس به دنبال يك توافق بلندمدت گازي است.


واكنش امريكا به طرح چين و روسيه براي لغو تحريم‌هاي كره‌شمالي
وزارت خارجه امريكا در واكنش به طرح روسيه و چين براي لغو تحريم‌هاي كره‌شمالي در شوراي امنيت سازمان ملل اعلام كرد كه واشنگتن به اجراي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه پيونگ‌يانگ متعهد است. اظهارات پرايس در حالي مطرح مي‌شود كه پكن و مسكو اخيرا پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به ديگر اعضاي شوراي امنيت ارايه كرده‌اند كه خواستار لغو تحريم‌ها عليه پيونگ‌يانگ است. در پيش‌نويس قطعنامه‌اي كه دوشنبه گذشته، خبرگزاري رويترز به آن دسترسي پيدا كرد، چين و روسيه از شوراي امنيتِ ۱۵ عضوي درخواست كردند كه اين تحريم‌ها را «با هدف بهبود وضعيت معيشت غيرنظاميان» در اين كشور لغو كند. كره‌شمالي از سال ۲۰۰۶ به دليل دنبال كردن برنامه‌هاي اتمي و موشك بالستيك خود، تحت تحريم‌هاي سازمان ملل قرار دارد. طبق اين گزارش، پيش‌نويس قطعنامه روسيه و چين همچنين شامل اقدامات ديگري نيز مي‌شود كه دو سال پيش براي اولين‌بار چين و روسيه پيشنهاد دادند نيز مي‌شود كه شامل لغو ممنوعيت كار كردن اتباع كره‌شمالي در خارج از كشور و همچنين معافيت از تحريم پروژه‌هاي همكاري ريلي و جاده‌اي دو كره مي‌شود. پرايس درباره گردش كار شوراي امنيت درباره اين موضوع از ارايه جزييات خودداري كرد اما در عين حال مدعي شد كه واشنگتن آماده همكاري در اين زمينه از طريق ديپلماسي است. سخنگوي وزارت خارجه امريكا تاكيد كرد، ما به ديپلماسي جدي و پايدار در قبال كره‌شمالي ادامه مي‌دهيم و از اين كشور مي‌خواهيم از اقدامات تحريك‌آميز خودداري كند. هدف ما همان‌طور كه بارها گفتيم خلع سلاح اتمي شبه جزيره كره است. ادعاها درباره خلع سلاح اتمي كره‌شمالي در حالي است كه امريكا و كره‌شمالي در دوره «دونالد ترامپ» چندين دور مذاكره فشرده در سطح رهبران عالي برگزار كردند اما درنهايت به خاطر عدم تمايل واشنگتن به لغو همه تحريم‌ها عليه كره‌شمالي، مذاكرات با ناكامي مواجه شد و مسكوت باقي ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون