• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5068 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۸ آبان

اخذ گزارش مقبول براي دوسال پياپي از سازمان حسابرسي در صورت‌هاي مالي تلفيقي

ريل‌گذاري جهش سودآوري در شستا

شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي (شستا) در سال‌هاي اخير رشد سودآوري قابل توجهي را تجربه كرده است . روند روبه رشد سودآوري شستا در شش ماهه 1400 نيز ادامه داشته و در مقايسه با دوره مشابه سال قبل رشد قابل توجهي را تجربه كرده است. استقرار سامانه‌هاي شفافيت در شستا يكي از اقدامات زيرساختي مهم در موفقيت‌هاي اخير اين هلدينگ بزرگ اقتصادي است.  از 14 سامانه فعال در مجموعه شستا كه به‌صورت برخط عملكرد توليد، فروش، وصول مطالبات، انتصابات، املاك، پرونده‌هاي حقوقي، اسناد و... شركت‌ها را مورد پايش قرار مي‌دهند، مي‌توان به عنوان يكي از ابزار‌هاي شفافيت نام برد.  امروز خبر سرمايه‌گذاري‌هاي شستا براي افتتاح 19 پروژه با اشتغالزايي مستقيم 1035 نفر تا پايان سال 1400، مي‌تواند خبر خوب و مثبتي براي اقتصاد كشور و علي‌الخصوص سهامداران آن باشد. براي اطلاع از آخرين برنامه‌هاي ابرهلدينگ اقتصادي شستا سراغ محمود ملكوتي‌خواه، عضو موظف هيات‌مديره شستا رفتيم و در نشستي جوياي عملكرد شستا در شش ماهه ابتداي سال جاري اين هلدينگ بزرگ اقتصادي شديم. در ذيل متن پرسش و پاسخ اين نشست را مي‌خوانيد. 

    با توجه به برگزاري مجمع شستا در تاريخ 27/7/1400، عملكرد شستا در شش ماهه ابتدايي سال را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
همان‌طور كه در گزارش‌هاي ارايه شده در مجمع اعلام شد، سود خالص تلفيقي شستا براي دوره 12 ماهه منتهي به 31/3/1400 نسبت به دوره مالي سال قبل 69 درصد افزايش يافته و از 23 هزار ميليارد تومان به بيش از 39 هزار ميليارد تومان رسيد. روند روبه رشد سودآوري شستا در شش ماهه اول 1400 نيز ادامه و در مقايسه با دوره مشابه سال قبل رشد قابل توجهي داشته است. فروش تجميعي شركت‌هاي تابعه بيش از 68 هزار ميليارد تومان و سود خالص تجميعي حدود 15.5 هزار ميليارد تومان بوده كه نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب 102و 55 درصد افزايش داشته است. بر اساس جلسات بررسي عملكرد شش ماهه كه با شركت‌هاي تابعه داشته‌ايم اين افزايش در شش ماهه بيش از پيش‌بيني‌هاي ما در بودجه مصوب بوده است. 
      با توجه به درخواست سهامداران در مجمع درخصوص پرداخت سود سهام شستا در اسرع وقت و از طريق سامانه سجام، چه اقداماتي صورت گرفته است؟
الوعده وفا، به‌رغم اينكه نوبت شستا براي پرداخت سود سهام از طريق سامانه سجام حداقل براي يك ماه بعد از مجمع برنامه‌ريزي شده بود (اواخر آبان‌ماه)، با پيگيري و هماهنگي‌هايي كه انجام شد، پرداخت سود سهام شستا تنها 3 روز كاري بعد از مجمع آغاز شد (5 آبان‌ماه) كه در نوع خود بي‌نظير و مثال زدني است و كليه مطالبات سود سهام سهامداران حقيقي كه در سامانه سجام ثبت‌نام كرده‌اند، واريز شده است.
     شفافيت از موضوعات مورد مطالبه افكار عمومي در هلدينگ‌هاي اقتصادي است، شستا در اين خصوص چه اقداماتي انجام داده است؟
در دوسال اخير در راستاي ارتقاي شفافيت و كنترل هر چه دقيق‌تر و بهنگام عملكرد شركت‌هاي تابعه، سامانه‌هايي در شستا طراحي و استقرار يافته و در حال حاضر از داده‌هاي استخراج شده از آنها، گزارش‌هاي تحليلي متنوعي جهت تصميم‌سازي مديران تهيه مي‌شود. توسعه سامانه‌ها امري اجتناب‌ناپذير بوده و در شستا نيز برنامه‌هايي در اين راستا وجود دارد. مهم‌ترين برنامه، راه‌اندازي پنل جديد سامانه هوش تجاري (BI) شستا بوده كه احتمالا تا 2 ماه آينده رونمايي مي‌شود. اين سامانه با اتصال به شركت‌هاي تابعه و اطلاعات زيرسيستم‌هاي آنها، به صورت مكانيزه و بدون دخالت كاربر استخراج داده‌ها را انجام و به انبار داده شستا منتقل مي‌كند. اين سامانه نقش بسزايي در تهيه اطلاعات به‌موقع و دقيق دارد. همچنين مي‌توان از 14 سامانه فعال در مجموعه شستا كه به صورت برخط عملكرد توليد، فروش، وصول مطالبات، انتصابات، املاك، پرونده‌هاي حقوقي، اسناد و... شركت‌ها را مورد پايش قرار مي‌دهند، به عنوان يكي از ابزار‌هاي شفافيت نام برد. براي مثال در سامانه سيما كه مربوط به فرآيند انتصاب اعضاي هيات‌مديره گروه شستاست، كليه مستندات مورد نياز از جمله اطلاعات سجلي، سوابق تحصيلي و شغلي و استعلامات الزامي از مراكز آموزشي و نهادهاي نظارتي و امنيتي اخذ شده و در سامانه بارگذاري مي‌شود. بديهي است همواره صدور احكام مديريتي منوط به طي كردن مراحل مذكور بوده است. همان‌طور كه فعالان بازار سرمايه كاملا آگاه هستند، اخذ گزارش مقبول براي دوسال پياپي از سازمان حسابرسي براي صورت‌هاي مالي تلفيقي شستا آن هم بعد از 22 سال از نشانه‌هاي شفافيت حداكثري در عملكرد مالي اين مجموعه است. علاوه بر اين، شستا در سال گذشته بالاترين رتبه اعتباري را با درجه A+ از موسسه اعتباري پايا دريافت كرده و فرآيند تمديد اين رتبه اعتباري نيز براي سال جاري در حال طي مراحل پاياني است. همچنين يكي از مصاديق ايجاد شفافيت در شركت‌ها، ايجاد دسترسي به اطلاعاتي از قبيل اسامي اعضاي هيات‌مديره، صورت‌هاي مالي، پروژه‌ها، افزايش سرمايه‌ها، بازارگرداني، عملكرد هلدينگ‌ها و... است كه شستا اين اطلاعات را در وب‌سايت خود به نشاني WWW.SSIC.IR دراختيار عموم قرار داده است. 
    شستا درخصوص بورسي شدن شركت‌هاي تابعه خود چه برنامه‌هايي در دست اقدام دارد؟
حركت در مسير بورسي شدن شركت‌هاي تابعه گروه يكي از رئوس و اولويت‌هاي محوري در برنامه‌هاي ساماندهي شستا طي سال‌هاي اخير بوده است. در اين راستا 13 شركت از جمله؛ سيمان آبيك، آنتي بيوتيك‌سازي، افق تامين انرژي طوس، هلدينگ صنايع عمومي، رايتل و... در صورت موافقت سازمان بورس، در بازار سرمايه عرضه خواهند شد. البته لازم به ذكر است شستا در سال 1399 نيز نقش چشم‌گيري در عرضه‌هاي اوليه داشته، به‌طوري كه 44 درصد از عرضه‌هاي اوليه سال 99 از لحاظ ارزشي متعلق به هلدينگ‌هاي تابعه شستا بوده است. شايان ذكر است با عرضه اوليه‌هايي كه در دو سال اخير انجام شده، سهم ارزش پرتفوي بورسي شستا از 60 درصد به بيش از 90 درصد افزايش يافته است.
    با توجه به تاكيد رييس‌جمهور محترم و همچنين وزير محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعي مبني بر توسعه اشتغال و ارزش‌آفريني، شستا در اين حوزه چه برنامه‌هايي دارد؟
مسير ايجاد توسعه و اشتغال از طريق سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي جديد ارزش‌آفرين و تكميل‌كننده زنجيره عمليات شركت‌هاست. شستا نيز در حال حاضر 103 پروژه شامل 35 پروژه ايجادي، 34 پروژه نوسازي و بهسازي و 34 پروژه توسعه‌اي دارد كه ارزش ريالي اين پروژه‌ها بالغ بر 42 هزار ميليارد تومان است. طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تعداد 19 پروژه با اشتغالزايي مستقيم 1035 نفر تا پايان سال 1400 افتتاح خواهد شد. 
    ضمن تشكر بابت فرصتي كه در اختيار ما قرار داديد، به عنوان نكته پاياني اگر مطلبي مدنظر هست،  بفرماييد.
در راستاي هرچه بهتر انجام دادن ماموريت شستا و ارتقاي شفافيت، شستا با كليه دستگاه‌هاي نظارتي اعم از سازمان بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات، سازمان بورس اوراق بهادار و... تعامل مستمر داشته و در پايان از تمامي اصحاب رسانه و مجموعه‌هاي مردم‌نهاد فعال در حوزه شفافيت دعوت مي‌شود تا با حضور در مجموعه شستا از نزديك با اقدامات انجام شده در حوزه‌هاي مختلف طي دو سال اخير بازديد به عمل آورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون