• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5068 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۸ آبان

نظرسنجي يواس‌اي‌تودي محبوبيت رييس‌جمهور را 37.8درصد و معاون رييس‌جمهور را 27.8درصد نشان مي‌دهد

بايدن - هريس؛ دولت نامحبوب‌ها

آيا دموكرات‌ها مي‌توانند آينده‌اي كه آمارها برايشان تصوير مي‌كنند را تغيير بدهند؟

محمدحسين لطف‌الهي

 

در فاصله كمتر از يك سال تا برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره، جمهوري‌خواهان در نظرسنجي‌ها وضعيت بسيار بهتري نسبت به رقباي دموكرات خود دارند و افت محسوس محبوبيت جو بايدن باعث شده تا آنها اميدواري‌هاي زيادي براي بازپس‌گيري اكثريت مجلس نمايندگان و مجلس سنا داشته باشند. وقوع اين اتفاق مي‌تواند به ايجاد يك بن‌بست تمام عيار بر سر راه دولت بايدن -  هريس منجر شود. نظرسنجي مشترك يو اس‌اي تودي/ ساف فلك نشان مي‌دهد محبوبيت رييس‌جمهور امريكا و مقبوليت عملكرد او نزد افكار عمومي ايالات متحده به رقم بي‌سابقه 38 درصد تنزل يافته و اين افت به دليل رويگرداني راي‌دهندگان غيرحزبي و مستقلي بوده كه پيروزي قاطع او در سال 2020 و در مقابل دونالد ترامپ را رقم زدند. اين وضعيت براي كامالا هريس، معاون اول رييس‌جمهور امريكا حتي از جو بايدن هم بدتر است؛ تنها 27 درصد از شهروندان امريكايي معتقدند كه اولين معاون رييس‌جمهور زن و رنگين‌پوست در امريكا عملكرد خوبي از خود به جاي گذاشته و بيش از 51 درصد عملكرد او را بسيار بد توصيف مي‌كنند.46 درصد شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي گفته‌اند عملكرد بايدن نسبت به انتظاري كه از او داشتند هم بسيار ضعيف‌تر بوده است. 16 درصد آنها در انتخابات سال 2020 راي خود را به نفع بايدن به صندوق انداخته بودند و عدم توجه به جلب نظر دوباره آنها مي‌تواند شرايط را براي دموكرات‌ها در تمامي انتخابات‌هاي پيش رو از جمله انتخابات كنگره 2022 و رياست‌جمهوري 2024 سخت كند.چالش ديگر براي حزب دموكرات اين است كه نزديك به دو سوم شركت‌كنندگان در نظرسنجي از جمله 28 درصد از دموكرات‌ها گفته‌اند تمايلي به شركت دوباره بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري ندارند و اين مساله در كنار محبوبيت بسيار كم كامالا هريس باعث مي‌شود حزب دموكرات در رسيدن به اجماع بر روي يك كانديدا در سال 2024 دچار چالش شود. امريكايي‌هاي شركت‌كننده در نظرسنجي تازه، اقبال چنداني به دونالد ترامپ رييس‌جمهور سابق اين كشور هم نشان نداده‌اند و ۵۸ درصد اعلام كردند، نمي‌خواهند ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود.

اين نظرسنجي كه به گفته مجريانش در فاصله روزهاي چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته يعني دقيقا پس از شكست‌هاي متعدد دموكرات‌ها در ويرجينيا و پيروزي خفيف آنها در نيوجرسي صورت گرفته نشان مي‌دهد تا چه اندازه رأي‌دهندگان مستقل و همچنين پايگاه رأي ثابت دموكرات‌ها از ناتواني دولت ايالات متحده در عمل به وعده‌هايي كه در طول رقابت‌هاي انتخاباتي سال گذشته داده شده، عصباني هستند. شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي گفتند، اگر انتخابات كنگره امروز برگزار شود، آنها ۴۶ درصد به ۳۸ درصد يك نامزد جمهوري‌خواه را به يك دموكرات ترجيح مي‌دهند. بدين‌ترتيب مي‌توان گفت شانس جمهوري‌خواهان براي كسب اكثريت در مجلس نمايندگان و سناي امريكا بيشتر شده است. از طرفي دو سوم از امريكايي‌ها (۶۶ درصد) مي‌گويند كه كشورشان در مسير نادرست حركت مي‌كند؛ يكي از هر پنج تن (۲۰ درصد) هم مي‌گويند كه كشورشان در مسير صحيح قرار دارد. اين آمار بهتر از وضعيت چند هفته پاياني دولت ترامپ نيست. 
ديويد پالئولوگوس، تحليلگر داده‌اي آماري در خصوص نتايج اين نظرسنجي مي‌گويد: «فارغ از اينكه از چه زاويه‌اي به اين نظرسنجي نگاه كنيد و چه دلايلي براي اين افت محسوس محبوبيت بايدن متصور باشيد، واقعيت اين است كه اين نتايج يك فاجعه است.» به رغم اين هشدارها هنوز روزنه‌اي از اميد براي دموكرات‌ها وجود دارد.
دموكرات‌ها پس از به صدا در آمدن زنگ خطر در پي اعلام نتايج انتخابات‌هاي ويرجينيا و نيوجرسي بلافاصله دست به كار شدند و كوشيدند با يك اقدام مثبت در راستاي خواست رأي‌دهندگان‌شان، شرايط را بار ديگر به نفع خود تغيير دهند. آنها در آخرين ساعات روز جمعه، لايحه 1.2 تريليون دلاري مربوط به توسعه زيرساخت‌ها در ايالات متحده را به تصويب رساندند و براي اخذ امضاي رييس‌جمهور به كاخ سفيد فرستادند تا بايدن، پس از مدت‌ها انتظار دستاوردي براي ارايه به افكار عمومي داشته باشد. جو بايدن باور دارد با بهبود وضعيت اقتصادي كشور و فرونشاندن بحران كرونا مي‌تواند محبوبيت از دست رفته خود را بازيابد و تمركز خود را در داخل روي اين دو مساله معطوف كرده است. آمارها نشان مي‌دهد كارنامه دولت بايدن در حوزه اقتصادي قابل توجه بوده اما توقف روند سريع واكسيناسيون عمومي و تداوم كرونا باعث شده ترديدهاي زيادي نسبت به آينده وجود داشته باشد.
لايحه زيرساختي كه جمعه با اندكي حمايت دوحزبي به تصويب رسيد، مورد حمايت ۶۱ درصدي به ۳۲ درصدي در ميان راي‌دهندگان قرار گرفت. اين حمايت‌ها شامل يك سوم جمهوري‌خواه مي‌شود.
بر اساس گزارشي كه وزارت كار ايالات متحده روز جمعه منتشر كرد، در ماه اكتبر و به رغم تداوم شيوع بيماري كوويد 19 بيش از 531 هزار شغل جديد در اين كشور ايجاد شده كه در حدود 81 هزار شغل بيشتر از پيش‌بيني‌هاي اقتصاددانان است. بلومبرگ، در ابتداي اكتبر و با توجه به آمارهاي اقتصادي موجود پيش‌بيني كرده بود كه در انتهاي اين ماه نزديك به 450 هزار شغل جديد ايجاد مي‌شود و نشان مي‌دهد كاخ سفيد عملكرد مثبتي در اين حوزه داشته است. به گزارش آسوشيتدپرس، با ايجاد بيش از نيم ميليون شغل در ماه اكتبر نرخ بيكاري در ايالات متحده از 4.8 درصد به 4.6 درصد رسيده و اين نقطه قوتي براي كاخ سفيد و دموكرات‌هاي كنگره به حساب مي‌آيد. بر اساس آمارهاي منتشر شده از سوي وزارت كار امريكا، حتي در ماه‌هاي آگوست و سپتامبر نيز كه امريكايي‌ها شاهد اوج‌گيري شيوع واريانت دلتا بودند، روند ايجاد شغل در اين كشور متوقف نشد و به صورت ميانگين در هر ماه بيش از 235 هزار شغل جديد به وجود آمد.
بايدن روز شنبه و پس از اعلام آمارهاي اقتصادي جديد در گفت‌وگو با خبرنگاران تأكيد كرد كه اين آمارها نشان مي‌دهد اقتصاد روي ريل صحيحي قرار دارد و بازسازي اقتصادي «سريع‌تر، قوي‌تر و بسيار بهتر از پيش‌بيني‌ها» در جريان است. اين موضوع در آمارهاي وال استريت نيز بازتاب داشت و رشد سهام در اين بازار نشان مي‌داد كه بازار امريكا نيز به آينده اقتصادي اميدوار است.
تحليلگران معتقدند تصويب طرح زيرساخت‌ها در كنار رونمايي از آمارهاي اقتصادي اميدوار‌كننده مي‌تواند باعث شود وضعيت اسفبار بايدن و دموكرات‌ها در نظرسنجي‌هاي عمومي تغيير كند و آنها در وضعيت بهتري به رقابت با جمهوري‌خواهان براي حفظ اكثريت كنگره در سال 2022 بپردازند. 
يواس‌تودي در گزارشي كه به همراه نتايج نظرسنجي اخير منتشر كرده آورده است كه بخش بزرگي از نارضايتي‌ها به دليل كمبودهايي است كه در ماه‌هاي آگوست و سپتامبر به دليل شيوع گسترده واريانت دلتا ايجاد شده بود و مشكلات در حوزه حمل و نقل آن را تشديد مي‌كرد. به نوشته اين روزنامه، در صورت رفع اين مشكلات در ماه‌هاي آينده و تداوم روند بهبود وضعيت اقتصادي، دولت بايدن مي‌تواند از اين نارضايتي عمومي رهايي يابد اما اگر به هر دليلي اين روند بهبود به تأخير بيفتد و مشكلاتي نظير كمبود كالاهاي اساسي تكرار شود، دموكرات‌ها كار بسيار سختي در انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره در سال 2022 خواهند داشت.


همزمان با افزايش نارضايتي‌ها از دولت بايدن، جمهوري‌خواهاني كه خود كارنامه‌اي بسيار منفي به جاي گذاشته بودند فرصت را مغتنم ديده و با انتقاد از كاخ سفيد تلاش مي‌كنند محبوبيت خود را بازيابند. «مايك پنس» معاون رييس‌جمهور سابق امريكا در يك سخنراني ابراز اطمينان كرد كه حزب جمهوري‌خواه در انتخابات رياست‌جمهوري 2024 دوباره قدرت را به دست خواهد آورد. خبرگزاري رويترز با اشاره به سخنراني پنس در «گردهمايي سالانه رهبري ائتلاف يهوديان جمهوري‌خواه» گزارش داد، اظهارات مايك پنس را مي‌توان يك سرنخ و نشانه درباره احتمال نامزدي وي در انتخابات 2024 تلقي كرد. با توجه به حضور يهوديان و صهيونيست‌ها در اين مراسم، مايك پنس از سياست‌هاي «جو بايدن» رييس جمهور امريكا در قبال اسراييل انتقاد كرد. وي در اين زمينه گفت: «اشتباه نكنيد، جو بايدن به اسراييل پشت كرده است.» معاون سابق دونالد ترامپ همچنين از سياست‌هاي ديگر دولت واشنگتن انتقاد و تاكيد كرد كه امريكاي تحت رهبري بايدن يك ملت بحران زده است. مايك پنس در اوايل سال جاري ميلادي در نخستين برنامه مقدماتي انتخاباتي خود به ايالت‌هاي آيووا، نيوهمپشاير و كاروليناي جنوبي سفر كرده بود. پنس در سخنراني خود در آيووا از پاسخ دادن به اين سوال كه آيا نامزد انتخابات رياست‌جمهوري نامزد مي‌شود يا نه طفره رفت اما تاكيد كرد كه تمركز فعلي وي بر انتخابات حساس ميان‌دوره‌اي كنگره است. دونالد ترامپ رييس‌جمهور سابق امريكا نيز از ديگر سخنرانان اين مراسم بود اما سخنراني وي به صورت ويدئويي و نه حضوري بود. روابط ترامپ با مايك پنس بعد از انتشار نتايج انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۲۰ و ادعاي رييس‌جمهور سابق امريكا درباره «تقلب بزرگ» دموكرات‌ها و جو بايدن، تيره شد چرا كه معاون ترامپ با درخواست‌هاي او براي تاييد نكردن نتايج آرا در جلسه شمارش آرا در جلسه كنگره امريكا موافقت نكرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون