• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5068 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۸ آبان

وضعيت فرونشست در جهان و ايران و ارايه راهكارهاي مقابله بررسي شد

شهردار اصفهان: آمادگي شهرداري براي تشكيل كارگروه كنترل فرونشست اصفهان

 شهردار اصفهان گفت: شهرداري اصفهان براي تشكيل كارگروه كنترل فرونشست اصفهان با همكاري دستگاه‌هاي ذي‌ربط آمادگي دارد و در اين مسير از دانش و تجربه نخبگان بهره خواهد برد. به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌اي شهرداري اصفهان، علي قاسم‌زاده در نشست بررسي وضعيت فرونشست در جهان و ايران و ارايه راهكارهاي مقابله با آن همزمان با روز جهاني شهرسازي، با اشاره به اينكه نشست‌هاي علمي منجر به حل مساله مي‌شود، اظهار كرد: در جامعه ما اول همه مشكلات تبديل به التهاب مي‌شود و تدريجا نگاه عالمانه به موضوع شكل مي‌گيرد.  او با بيان اينكه اين شرايط در عرصه اقتصادي، شهرسازي و ديگر عرصه‌ها هم حاكم است، گفت: اميدواريم فارغ از هياهوها به پديده فرونشست به عنوان پديده شهرسازي و محيط زيستي نگاه و با توجه به شرايط موجود ايران، اصفهان و جهان بهترين اقدامات موجود را براي اجرا بررسي كنيم. شهردار اصفهان بيان كرد: سعي خواهيم كرد اصفهان پيشگام در مواجهه درست با پديده فرونشست باشد و به همت معاونت شهرسازي و همكاري دستگاه‌هاي ذي‌ربط كارگروهي را شكل خواهيم داد و فرآيند كنترل اين مخاطره را آغاز مي‌كنيم، تلاش ما اين است در اين مسير از دانش و تجربه خبرگان استفاده كنيم.
اصفهان پايلوت تدوين  و اجراي
 مقررات جامع مقابله با فرونشست شود
در ادامه اين نشست، علي بيت‌اللهي، مدير بخش زلزله و خطرپذيري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي اظهار كرد: از سال 78 در موضوع بررسي فرونشست فعال هستيم و اين اولين جمعي است كه با حضور يك شهردار تشكيل شده كه نشان‌دهنده درك حساسيت مساله است. او با بيان تفاوت فرونشست زمين با زلزله، گفت: زلزله يك اثر موضعي دارد و تا كيلومترها تخريب و بعد بازسازي صورت مي‌گيرد اما فرونشست هر روز رخ مي‌دهد و وسعت گسترش آن از شرق تا غرب كره زمين از سواحل ژاپن، اندونزي، تايوان، سواحل شرقي چين، پاكستان، عربستان، ايران، ايتاليا تا سواحل امريكا را دربرمي‌گيرد. مدير بخش زلزله و خطرپذيري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي افزود: پديده فرونشست جهاني است به‌طوري‌كه در اوايل دهه 70 و 80 شمسي در كنفرانس‌هاي خارجي سازمان‌هاي مرتبط با سازمان ملل راجع به تغييرات اقليمي صحبت مي‌كردند و اكنون متوجه مي‌شويم كه اين تغييرات يعني چه و چقدر مي‌تواند گسترده باشد.
وسعت اثرات اقتصادي فرونشست
ميليون‌ها برابر يك زلزله است
او با اشاره به اينكه وسعت اثر اين تغييرات مي‌تواند ميليون‌ها برابر يك زلزله از نظر اقتصادي باشد، ادامه داد: در زلزله بعد تخريبي و تلفات جاني براي مردم محسوس است اما فرونشست زمين مثل جمع شدن تدريجي چربي خون در رگ‌ها محسوس نيست و زماني‌كه به حد بحراني برسد، ديگر غيرقابل بازگشت مي‌شود. بيت‌اللهي با قدرداني از حساسيت شخصيت‌هاي علمي كه در اصفهان اين موضوع را منعكس مي‌كنند، اظهار كرد: در همين راستا بايد نگاه مديران شهري و استاني در اين زمينه را نيز درك كنيم چراكه ما مي‌خواهيم يك محيط قابل زيست و پايدار براي آيندگان به ميراث بگذاريم و در اين راه، همگرايي يك اصل ضروري است. او با اشاره به پيشنهادات خود در خصوص اين مشكل، گفت: در وهله اول بايد از اين حالت تقابلي جدا شويم چراكه با اين روش نتيجه نمي‌گيريم و اصل موضوع فراموش مي‌شود. ما نبايد اين موضوع را قومي كنيم اين يك پديده ملي است و بايد در ظرف ملي حل شود در غير اين صورت دچار واگرايي مي‌شويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون