• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5069 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ آبان

تشويق و تهديد همزمان اروپا در تماس تلفني اميرعبداللهيان با وزراي خارجه آلمان و فرانسه

استفاده از زبان تهديد ممنوع، توافق خوب مي‌خواهيم

گروه ديپلماسي 

 

حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه و علي باقري، معاون سياسي او بر سرعت رايزني‌هاي هسته‌اي تا پيش از 8 آذرماه و موعد تعيين شده از سوي تهران براي ازسرگيري مذاكرات احياي برجام افزوده‌اند. در حالي كه اميرعبداللهيان دوران نقاهت پس از ابتلا به كرونا را در منزل پشت سر مي‌گذارد، علي باقري از روز گذشته تور برجامي خود به اروپا را از رايزني در پاريس آغاز كرد. همزمان با آغاز اين سفر، وزير خارجه نيز در تماس‌هاي تلفني با همتاهاي خود از بريتانيا، فرانسه و آلمان درباره وضعيت مذاكرات برجام و رويكرد ايران نسبت به تداوم رايزني‌ها در وين گفت‌وگو كرد. پيش از اين، اميرعبداللهيان با وزراي خارجه چين و روسيه هم تماس تلفني داشته است. 

وزير خارجه خطاب به همتاي آلماني: 
استفاده از زبان زور و تهديد كمك‌كننده نيست
حسين اميرعبداللهيان و «هايكو ماس» وزير امور خارجه آلمان شامگاه دوشنبه در گفت‌وگويي تلفني درخصوص آخرين وضعيت روابط دوجانبه، گفت‌وگوهاي وين و همچنين تحولات منطقه با يكديگر به رايزني پرداختند. 
اميرعبداللهيان در گفت‌وگو با هايكو ماس ضمن اشاره به سابقه همكاري‌هاي خوب دو كشور در عرصه‌هاي مختلف بر ضرورت توسعه همكاري‌ها تاكيد كرد. هايكو ماس نيز با اشاره به علاقه‌مندي شركت‌هاي آلماني براي همكاري با ايران ابراز اميدواري كرد كه اين نوع همكاري‌ها با رفع مشكلات تقويت شود. طرفين اهميت همكاري در حوزه‌هاي صنعتي، انرژي‌هاي تجديدپذير، نيروگاهي، كشاورزي، پزشكي، علم و فناوري و محيط‌زيست را مورد بررسي و تاكيد قرار دادند.
اميرعبداللهيان درباره گفت‌وگوهاي پيش‌رو در وين گفت: امريكا مقصر اصلي وضع موجود است. همچنين خروج امريكا و بدعهدي سه كشور اروپايي بي‌اعتمادي را به شكل فزاينده‌اي افزايش داده است. لذا لغو كامل تحريم‌ها يك ضرورت است.وزير خارجه همچنين ضرورت اجتناب طرف‌هاي اروپايي از صدور بيانيه‌ها و اظهارات تنش‌آفرين را يادآور شد و گفت: در مسير مذاكرات و فضاي رسانه‌اي استفاده از زبان زور و تهديد كمك‌كننده نيست و جمهوري اسلامي ايران خود را تسليم فضاسازي‌هاي واهي نخواهد كرد. هرگونه اظهارنظر غيردقيق و مغاير با واقعيات مي‌تواند تلاش‌هاي در حال انجام را به خطر بيندازد.

وزير خارجه آلمان: 
براي بازگرداندن امريكا به برجام تلاش مي‌كنيم
هايكو وزير خارجه آلمان با اشاره به اينكه آلمان بي‌اعتمادي ايران را درك مي‌كند، تصريح كرد كه كشورش براي بازگرداندن امريكا به برجام و همچنين به نتيجه رسيدن گفت‌وگوها تلاش خود را انجام خواهد داد. در اين گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌اي نيز رايزني و تبادل‌نظر شد.درخصوص مسائل جاري در عراق، وزير امور خارجه كشورمان بار ديگر بر اعلام محكوميت حمله به محل اقامت نخست وزير عراق از سوي جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد. وزير امور خارجه آلمان نيز با اشاره به موضع مشترك آلمان و ايران در محكوميت اين اقدام، بر ضرورت تداوم حمايت از صلح و ثبات در عراق تاكيد كرد.
در ادامه اميرعبداللهيان با اشاره به مسائل و تحولات افغانستان، بر ضرورت ارسال كمك‌هاي بيشتر به اين كشور و با اشاره به روند رو به تكميل واكسيناسيون حدود چهار ميليون اتباع افغانستاني مقيم ايران، بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ارسال كمك‌هاي آلمان از طريق مرزهاي كشورمان به افغانستان تاكيد كرد. وزير امور خارجه همچنين به ضرورت تلاش براي پايان بخشيدن به محاصره انساني در يمن اشاره كرد كه مورد استقبال طرف آلماني قرار گرفت. تحولات لبنان و حمايت از دولت قانوني اين كشور از جمله نكات مورد تاكيد در اين تماس تلفني بود. 
وزير خارجه خطاب به همتاي فرانسوي: 
توافق خوب مي‌خواهيم 
حسين اميرعبداللهيان و ژان ايو لودريان وزير خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در يك گفت‌وگوي تلفني درخصوص موضوعات مختلف از جمله مناسبات دوجانبه و گفت‌وگوهاي پيش‌رو در وين به بحث و رايزني پرداختند.وزير امور خارجه با اشاره به اينكه دولت جمهوري اسلامي ايران هم در روابط دوجانبه و هم در گفت‌وگوهاي هسته‌اي رويكردي عملگرايانه و نتيجه‌محور دارد، ابراز اميدواري كرد كه رايزني‌هاي تهران و پاريس به پيشبرد عملي همكاري‌ها بين دو كشور منجر شود.
اميرعبداللهيان ايران و فرانسه را داراي ظرفيت‌هايي بزرگ خواند و گفت: جمهوري اسلامي ايران براي گسترش همه‌جانبه روابط دوجانبه بر اساس احترام متقابل و منافع مشترك آمادگي دارد و مي‌توان مناسبات را در حوزه‌هاي مختلف بيش از پيش گسترش داد. در همين چارچوب طرفين با اشاره به دو بار تماس روساي جمهور ايران و فرانسه و همچنين گفت‌وگوي اميرعبداللهيان و ماكرون در حاشيه نشست بغداد و نيز ديدار حضوري اخير وزراي خارجه دو كشور، در مورد مناسبات دوجانبه و فرصت همكاري‌ها بحث و تبادل‌نظر كردند. اميرعبداللهيان همچنين با يادآوري مسووليت امريكا در بروز وضعيت كنوني برجام و نقش سكوت سه كشور اروپايي در زياده‌خواهي امريكا تصريح كرد: ايران خواستار دستيابي به يك توافق خوب است، اما اين امر لازمه‌هايي دارد از جمله بازگشت طرف‌هاي مقابل به تعهدات كامل خود و لغو موثر تحريم‌ها. تحريم‌هاي تازه امريكا عليه ايران، تاييدي بر تداوم بي‌اعتمادي جمهوري اسلامي به امريكاست لذا ما بر ارايه تضمين و انجام راستي‌آزمايي موثر تاكيد داريم. اميرعبداللهيان برنامه دفاعي ايران را حق حاكميتي هر كشوري خواند و افزود: بي‌اعتنا به رفتار غيرسازنده تحريمي امريكا، به افزايش توان دفاعي كشورمان با قدرت ادامه مي‌دهيم. وزير خارجه با اشاره به جديت ايران در مذاكرات و آمادگي براي رسيدن فوري به توافق خوب، با اشاره به اينكه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بايد از سياسي‌كاري اجتناب كند، بر ادامه همكاري فني ايران با اين نهاد تاكيد كرد.وزير خارجه فرانسه نيز در اين تماس با بيان اينكه پاريس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام حمايت مي‌كند و هر آنچه در توان داشته باشد در اين راستا انجام مي‌دهد، ابراز اميدواري كرد كه گفت‌وگوهاي پيش‌رو در وين با پيشرفتي سريع همراه شود.به گزارش «اعتماد»، همزمان با تماس تلفني وزراي خارجه ايران و فرانسه، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه با انتشار يك بيانيه موضع پاريس درباره مذاكرات در وين براي احياي برجام را تكرار كرد. طبق گزارش خبرگزاري رويترز، وزارت خارجه فرانسه درباره گفت‌و‎گوي تلفني سه‌شنبه (روزگذشته) «ژان ايو لودريان» وزير خارجه اين كشور با حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران توضيحاتي ارايه داد و بيانيه صادر كرد. طبق روايت سخنگوي وزارت خارجه فرانسه، لودريان در اين گفت‌وگو اعلام كرد كه ضروري است از‌سرگيري مذاكرات برجامي با ايران بر همان اساسي كه تا قبل از ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۰) در جريان بود، ادامه يابد. در اين بيانيه درحالي بر لزوم از‌سرگيري مذاكرات وين از نقطه متوقف شده اشاره شده كه وزير خارجه ايران پيش از اين اعلام كرده بود كه تهران از نقطه بن‌بست در مذاكرات وين به اين رايزني‌ها بازنمي‌گردد. علاوه بر سه كشور اروپايي، روسيه نيز خواهان ادامه مذاكرات احياي برجام از نقطه متوقف شده است. 


آغاز رايزني‌هاي باقري در پاريس

علي باقري، معاون سياسي وزير امور خارجه كه در اولين مقصد سفرش به چند كشور اروپايي در پاريس حضور يافت، روز سه‌شنبه با «فيليپ ارورا» مديركل سياسي وزارت خارجه فرانسه در محل اين وزارتخانه ديدار كرد و به گفت‌وگو نشست.باقري پس از پاريس راهي برلين مي‌شود و بعد از آن هم به انگليس سفر خواهد كرد. اسپانيا نيز از ديگر مقاصد سفر معاون وزير خارجه ايران در اين سفر است. معاون سياسي وزير امور خارجه دوشنبه شب در توييتي درباره رايزني‌هاي برجامي در اروپا نوشت: در ادامه رايزني با همكاران خود در ديگر كشورها، در روزهاي آينده با چند همتاي اروپايي ملاقات خواهم كرد. تبادل نظر درباره موضوعات دوجانبه و منطقه و نيز گفت‌وگوهاي آتي در دستوركار است. ما از هيچ كوششي براي پيشبرد منافع ملي خود از جمله لغو تحريم‌هاي غيرقانوني فروگذار نخواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون