• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5071 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ آبان

كريستوفر واكن نقاشي بنكسي را پاك كرد

قانون‌شكن اسير قانون‌شكنان

بنكسي كه چندسالي است به‌واسطه نقاشي‌هاي ديواري‌اش در سراسر جهان‌ به شهرت جهاني دست يافته حالا خود اسير رويكردي شده كه به‌واسطه آن به شهرت رسيد. او كه در سال‌هاي پاياني دهه 90 و آغاز 2000 به همراه تعداد ديگري از هنرمندان Graffiti اهل بريتانيا و امريكا كارش را در فضاي شبانه (غيرقانوني) آغاز كرد، با گذر زمان موفق شد اثبات كند آنچه او و هم‌نسلانش انجام مي‌دهند نه‌تنها بايد قانوني شود، بلكه مهم‌ترين مجموعه‌داران و حراجي‌هاي جهان نيز قرار است برايش سرودست بشكنند. بخشي از شهرت بنكسي در اين مدت، مديون رويكرد ونداليستي يا تخريب‌گرايانه آثار گذشته بوده، به‌گونه‌اي كه در نمونه‌هاي متعدد، تصاويري وارونه و تغييرشكل يافته از نقاشي‌ها و آثار تجسمي تاريخ هنر جهان را به نمايش گذاشته تا ثابت كند، وقتش رسيده كه جهان رويكرد خود در توجه به هنر گذشته را تغيير دهد. او در ابتدا حتي با نمايش نقاشي‌هايش در حراجي‌ها مخالفت كرد اما وقتي با خيل عظيم درخواست‌ها و جاكن كردن ديوارها براي ارايه در حراجي‌ها مواجه شد، به قواعد گالري‌ها تن داد و با معرفي يك نماينده ارقام بزرگي جابه‌جا كرد.  سال 2018 در جريان حراج ساتبيز در لندن، بنكسي با كار گذاشتن يك تيغه در بخش زيرين نقاشي «دختري با بادكنك» اين نقاشي ارايه شده در حراج را در برابر چشمان حيرت‌زده حضار و دوربين‌هاي تلويزيوني تا نيمه تخريب كرد. شايد با اين هدف كه اثبات كند همچنان از ايده‌هاي اوليه و مانيفست خود دست نكشيده است. نكته عجيب اينجاست كه چندي پيش خبر رسيد همان نقاشي رشته رشته شده قرار است با بهاي شش برابر قيمت قبل به حراج بازگردانده شود. شش ميليون پوند رقم اوليه‌اي است كه براي تابلو درنظر گرفته شده تا منطق سرمايه ‌بار ديگر خودش را اثبات كند و بگويد تصور متوقف كردن اين ماشين عظيم خواب و خيالي بيش نيست. همه‌چيز قابل مبادله است. همه‌چيز. 
روز گذشته خبر رسيد كريستوفر واكن در آخرين قسمت از سريال كمدي «قانون‌شكنان» يا «ياغي‌ها» يكي از نقاشي‌هاي ديواري بنكسي را در شهر بريستول انگليس رنگ كرد و از بين برد.قانون شكن قديم، حالا اسير «قانون شكنان» يا «ياغي‌ها» شده است. سريالي شش قسمتي كه آخرين قسمت آن ۱۰ نوامبر از شبكه بي‌بي‌سي روي آنتن رفت. لحظه عجيب اين سريال جايي بود كه بازيگر سرشناس امريكايي براساس فيلمنامه سازندگان نقاشي ديواري بنكسي را در شهر بريستول به گونه‌اي رنگ كرد كه ديگر نشاني از آن باقي نماند. سازندگان «قانون‌شكنان» گفته‌اند بنكسي اين نقاشي را به شكل ويژه براي سريال كشيده و پيش‌تر هم مي‌دانسته قرار است نابود شود.
در نقاشي ديواري مشهورترين و گمنام‌ترين هنرمند خياباني دنيا، موشي بزرگ به چشم مي‌خورد كه روي يك اسپري ايستاده و يك اسپري ديگر هم 
در دست دارد. بالاي سر موش هم نام بنكسي با رنگ نارنجي نوشته شده است تا تاكيدي باشد بر اينكه اين نقاشي ديواري كار كسي نيست جز اين هنرمند اهل بريستول. واكن در «قانون‌شكنان» نقش يك خلافكار را بازي مي‌كند كه بايد خدمات اجتماعي ارايه دهد و بخشي از كار او پاك كردن نقاشي‌ها از روي ديوارهاي شهر است. يكي از سخنگويان سريال اعلام كرد اين نقاشي ديواري كار اختصاصي بنكسي براي «قانون‌شكنان» بوده و ستاره امريكايي هاليوود در قسمت آخر سريال روي آن را با رنگ مي‌پوشاند و نقاشي را از بين مي‌برد. خود نقاش سرشناس هنوز به اين ماجرا واكنشي نشان نداده و البته بعيد است با سخن گفتن او نقاشي ديواري دوباره به دنيا بازگردد و ظاهر شود.
بنكسي با وجود گمنام بودن از گران‌ترين هنرمندان نقاشي امروز دنياست و كارهايش در حراجي‌هاي مهم گوشه و كنار جهان به قيمت‌هاي گزاف خريد و فروش مي‌شود. همين چند وقت پيش يكي از نقاشي‌هاي بنكسي موسوم به «عشق در زباله‌دان است» كه نيم آن رشته‌رشته شده است در حراجي ساتبيز لندن بيش از ۱۸ ميليون پوند چكش خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون