• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5071 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ آبان

دفاعيات گزينه پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش درباره عملكرد گذشته‌اش

«صيانت» طرح خوبي نيست؛ با موسيقي مخالف نيستم

 مسعود فياضي گزينه پيشنهادي آموزش و پرورش، در روز 21 آبان ماه ضمن برشمردن چالش‌هاي دانشگاه فرهنگيان و كمبود نيروي انساني در وزارت آموزش و پرورش، پيشنهاد كرد كه جذب اعضاي هيات علمي دانشگاه فرهنگيان از دكتر معلم‌ها انجام شود.
فياضي، درباره رسالت دانشگاه فرهنگيان به عنوان مرجع تربيت نيروي انساني براي وزارت آموزش و پرورش به ايسنا گفت: «رسالت دانشگاه فرهنگيان تربيت افرادي است كه پيشران‌هاي اصلي تربيت نيروي انساني مورد نياز كشور و سرمايه‌هاي اجتماعي جدي كشور يعني معلمان هستند.»
او گفت: «نقطه كانوني آينده‌سازي كشور در دست اين دانشگاه است. بنابراين هر هزينه‌اي در دانشگاه فرهنگيان كنيم، سرمايه‌گذاري است. بنابراين ديدگاه غلط درباره هزينه‌كرد براي اين سيستم بايد اصلاح شود.»
گزينه پيشنهادي آموزش و پرورش با اشاره به مشكلات نيروي انساني دانشگاه فرهنگيان به ايسنا گفت: «دانشگاه اكنون با مشكلاتي مواجه است، به عنوان مثال حدود ۸۰ هزار دانشجو داريم كه در اين دانشگاه در حال تحصيل هستند اما شمار اعضاي هيات علمي كه براي اين دانشجويان تدريس مي‌كنند حدود ۸۰۰ نفر است. يعني نسبت دانشجو به استاد ۱۰۰ به يك است.»
فياضي ادامه داد: «اين در حالي است كه قانون برنامه ششم اين نسبت را ۲۰ به يك ذكر مي‌كند و به اين معناست كه حدود ۳۵۰۰ هيات علمي در اين دانشگاه كم داريم كه بايد به‌طور جدي براي آن چاره‌انديشي و برنامه‌ريزي كرد.»
او به مشكلات زيرساختي دانشگاه فرهنگيان نيز اشاره كرد و گفت: «وضعيت دانشگاه فرهنگيان به لحاظ زيرساخت‌ها نيز خوب نيست. يك‌سوم زيرساخت‌ها نيازمند نوسازي و بازسازي است. بودجه‌اي كه اينجا هزينه مي‌شود اگر اين نگاه را داشته باشيم كه سرمايه‌اي است و هزينه‌اي نيست واقعا تناسبي با دانشگاه‌هاي ديگر ندارد و بايد يك توجه جدي بشود. رتبه دانشگاه بايد ارتقا يابد و كشور به دانشگاه نگاه درجه يك و به عبارتي نگاه سرمايه‌اي داشته باشد.»
گزينه پيشنهادي آموزش و پرورش پيشنهادهايي براي حل مشكلات نيروي انساني و زيرساختي دانشگاه فرهنگيان ارايه كرد و گفت: «پيشنهاد نخست جذب اعضاي هيات علمي دانشگاه از دكتر معلم‌هاست. پيشنهاد ما اين است كه براي ارتقاي اين دانشگاه اولا نسبت به جذب اعضاي هيات علمي توجه جدي كنيم و دوم اينكه اولويت را به دكتر معلم‌هايي بدهيم كه اكنون در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستند.»فياضي در ادامه گفت: «حدود ۴۵۰۰ دكترمعلم داريم كه معلم هستند و مدرك دكترا هم دارند و به لحاظ علمي داراي تخصص هستند. اينها كاملا ظرفيت اينكه به دانشگاه ورود و آن خلأ هيات علمي و اساتيد را پر كنند، دارند.»او بر ضرورت نوسازي و توسعه زيرساختي دانشگاه فرهنگيان تاكيد كرد و گفت: «نوسازي و توسعه زيرساخت‌ها بايد با شيب خوبي شروع و به لحاظ كمي و كيفي ارتقا پيدا كنند.» گزينه پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: «در زمينه ايجاد ساز وكار مناسب براي جذب معلم نيز مي‌توان اشاره كرد كه اين دانشگاه جذب معلمين را در دستور كار اصلي خودش دارد. بنابراين كساني كه از راه آزمون اين دانشگاه به حرفه معلمي و كساني كه بر اساس قوانين مجلس ورود پيدا مي‌كنند، در هر حال بايد تحت آموزش‌ها و سياست‌هاي دانشگاه فرهنگيان قرار بگيرند و از اين حيث بايد يك ساز و كار دقيقي وجود داشته باشد كه مهارت‌هاي لازم را به معلم‌ها ارايه دهند.»
فياضي تاكيد كرد كه دانشگاه شهيد رجايي در كنار دانشگاه فرهنگيان، نقش مهمي در تامين نيروي انساني ايفا مي‌كند. اگر بخواهيم از حافظه‌محوري به مهارت‌افزايي تغيير جهت داده و پارادايم را تغيير بدهيم، دانشگاه شهيد رجايي نقش جدي در اينجا ايفا مي‌كند، زيرا ورود جدي به مقوله مهارت‌هاي فني و حرفه‌اي دارد و بايد معلماني كه بتوانند در اين راستا نقش‌آفريني‌هاي جدي داشته باشند را تربيت و به آموزش و پرورش تقديم كند. بنابراين تمركز روي دانشگاه شهيد رجايي مانند دانشگاه فرهنگيان، ملاك جدي دارد و بايد در دستور كار قرار بگيرد.مسعود فياضي گزينه پيشنهادي آموزش و پرورش همچنين در واكنش به حواشي مطرح شده در نشستي با اصحاب رسانه كه در 20 آبان ماه در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، درباره نحوه و طي مدارج تحصيلي‌اش با توجه به برخي شايعات مطرح شده نظير به طول انجاميدن دوره كارشناسي گفت: «رتبه‌ كنكورم در مرحله اول ۲۷۰ و يك سهميه خانواده شهدا و در مرحله دوم كنكور هم رتبه‌ ۲۲۰ و همان مدت دوره كارشناسي كه به‌طور عادي همگان طي مي‌كنند، براي من هم طول كشيد.»
او درباره نسبت فاميلي‌اش با عليرضا زاكاني شهردار تهران نيز گفت: «آقاي زاكاني ورودي سال ۶۹ دانشكده پزشكي بودند و دانشكده‌هاي ما كنار هم بود و از طريق فعاليت‌هاي بسيج با هم آشنا شديم. ما قبل از نسبت فاميلي، سال‌ها دوست و آشنا بوديم.»فياضي درباره مدرك دكترايش نيز گفت: «از سال دوم دانشگاه، درس طلبگي را آغاز كردم و ۹ سال درس سطح در تهران و قم و ۱۶ سال هم درس خارج در قم خواندم كه عمده درس‌هايم فقه، اصول، كلام و فلسفه بود.»
فياضي گفت: «دو آزمون جامع دادم كه آزمون اول در سال‌هاي ۹2-۹1 و آزمون دوم در سال‌هاي ۹۴- ۹۳ برگزار شد و رساله دكتري هم ۱،۵ سال طول كشيد كه استاد راهنمايم و استاد مشاورم با نمره ۱۹.۵ اعلام قبولي كردند.»
گزينه پيشنهادي آموزش و پرورش درباره حواشي مطرح شده نسبت به فعاليت او در مجلات رشد هم گفت: «رشد ۳۶ مجله داشت كه ۹ مجله دانش‌آموزي، دو نشريه نابينايان و مابقي بزرگسالان بود. وقتي فعاليتم را در آنجا شروع كردم متوسط فعاليت سردبيران ۱۳ سال و متوسط سن هم ۵۷ سال بود.» فياضي گفت: «سياست ما اين بود كه مجلات رشد كيوسكي نيست و بايد تربيتي باشد، اما آن يك نفر برخلاف اين سياست حركت مي‌كرد. مثلا در هفته اول مهر رماني در مجله تحت مديريت آن زمان معرفي شد كه دفاع مقدس را نقطه سياه جمهوري اسلامي مي‌دانست، يا كتابي معرفي شده بود كه داستانش با دوستي چند دختر و پسر آغاز مي‌شد كه صريحا بر خلاف سياست‌هاي تعليم و تربيت است.» او درباره حذف كلمه آهنگسازي از متن يك مجله رشد و جايگزيني تواشيح و سرود به جاي آن گفت: «آن نشريه به خط بريل و براي نابينايان منتشر مي‌شد و با توجه به فعاليت پرورشي در مدارس، خواستم كه به جاي آهنگسازي، از كلمه سرود و تواشيح استفاده شود كه بچه‌ها انس بيشتري با آن دارند و در مدرسه مي‌توانند به راحتي انجامش دهند.»گزينه پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: «برخي مي‌گويند با موسيقي مخالفم در حالي كه اصلا اين‌گونه نيست؛ همان سال براي اختتاميه فيلم رشد به كرمان رفتم كه مراسم در هنرستان موسيقي برگزار شد و دانش‌آموزان اجراي زنده موسيقي داشتند.»
او درباره مطرح شدن نامش در طرح صيانت از فضاي مجازي نيز گفت: «ما كه در طرح اوليه دخالتي نداشتيم، ولي بعد كه به مركز پژوهش‌هاي مجلس آمد، مطرح كرديم كه طرح خوبي نيست و درخواست كرديم كه آن را پس بگيريد يا اصلاح كنيد كه صيانت حذف و به طرح حمايت از حقوق كاربران تبديل شد. براي بررسي آن، به تمام دستگاه‌ها نامه زديم كه همه نامه‌نگاري‌ها، حضور نمايندگان دستگاه‌ها و صورتجلسه‌ها موجود است. اين روند در مركز پژوهش‌ها هم دنبال شد. عينا ۹۰ درصد طرح جديد مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي است.»
گزينه پيشنهادي آموزش و پرورش با بيان اينكه هفت سال سابقه معلمي در مدارس دولتي و غيردولتي دارم، گفت: «سال ۸۸، آقاي يازرلو مديركل وقت آموزش و پرورش، كارگروه گفتمان انقلاب اسلامي را ايجاد كرد كه بنده از سوي ايشان به عنوان مسوول ترويج گفتمان انقلاب اسلامي در مدارس معرفي شدم و فعاليت‌هاي متنوعي به انجام رساندم.» او در خصوص دليل عدم اجرايي شدن سند تحول گفت: «يكي از دلايل جدي اين است كه ما نقطه كانوني تحول را در مدرسه نگذاشتيم، بلكه در ستاد گذاشتيم. اگر شوراي مدرسه زنده شود و تمركززدايي كنيم، اتفاقات خوبي مي‌افتد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون