• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5074 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ آبان

از گوشه و كنار موسيقي

نواي دوتار خراسان در عمارت روبرو

صداي موسيقي اصيل خراسان با حضور نوازندگان پيشكسوت به مدت چهار شب از ۲۷ تا ۳۰ آبان ماه در مجموعه عمارت روبرو شنيده مي‌شود. به گزارش روابط عمومي مجموعه فرهنگي و هنري عمارت روبرو، شانزدهمين دوره برنامه «پروژه صدا» سراغ موسيقي اصيل خراسان رفته و اين برنامه با حضور دوتارنوازان و پيشكسوتان موسيقي مقامي و محلي اين منطقه به مدت چهار شب برگزار مي‌شود. در اين برنامه نوازندگاني چون ايوب سعيدي، حشمت رهنما، هادي پورعطايي و مجتبي ضابطه حضور دارند. هادي پورعطايي نوازنده دوتار خراسان در شهرستان تربت‌جام است. وي فرزند زنده‌ياد غلامعلي پورعطايي خواننده و نوازنده دوتار خراسان است و از سن هفت سالگي نواختن دوتار را نزد پدر آغاز كرده است. همچنين حشمت رهنما و مجتبي ضابطه از دوتارنوازان خراسان هستند كه سال‌ها به دور از هياهو به موسيقي و پژوهش اهتمام داشته‌اند. اين برنامه از ۲۷ آبان ماه شروع و تا ۳۰ آبان ماه در دو سانس ۲۰ و ۲۲ برگزار مي‌شود. علاقه‌مندان از طريق سايت عمارت روبرو براي خريد بليت مي‌توانند اقدام كنند.

آواز سالار عقيلي در «خانه تنهايي» پيچيد

تازه‌ترين قطعات سالار عقيلي، در قالب آلبومي با عنوان «خانه تنهايي» از سوي مركز موسيقي حوزه هنري منتشر مي‌شود. به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي حوزه هنري، سعيد فرج‌پوري و سالار عقيلي كه طي سال‌هاي اخير همكاري‌هاي متعددي در قالب كنسرت يا توليد آلبوم داشتند، جديدترين كار مشترك‌شان را به زودي از سوي مركز موسيقي حوزه هنري منتشر خواهند كرد. در اين اثر كه خانه تنهايي نام دارد؛ قطعاتي چون گريه پنهان در مايه شوشتري با شعري از شهريار، نگاه آشنا در دستگاه همايون با شعري از حافظ، ساز و آواز در مايه شوشتري با شعري از رهي‌معيري، حرف بزن، در گوشه بيداد با شعري از محمدعلي بهمني، خانه تنهايي، در مايه افشاري با شعري از سايه، يار من، در مايه افشاري با شعري از مولانا در كنار تكنوازي كمانچه سعيد فرجپوري به چشم مي‌خورد.

انتشار دو اثر پژوهشي در حوزه موسيقي رديف دستگاهي ايران

يكي از ناشران و پژوهشگران عرصه موسيقي ايراني از انتشار دو اثر پژوهشي در حوزه موسيقي رديف دستگاهي ايران توسط دو نوازنده و پژوهشگر شناخته شده كشورمان خبر داد. شهاب مِنا نوازنده سنتور و پژوهشگر ضمن تشريح تازه‌ترين فعاليت‌هاي موسيقايي خود به «مهر» گفت: طي روزهاي اخير كتاب كمانچه‌نوازي نوين (دفتر اول و دوم)، تاليف سينا علم از پژوهشگران، آهنگسازان، تنظيم‌كنندگان و نوازندگان فعال كمانچه، ويولن و قيچك توسط نشر خنياگر منتشر شده است. وي افزود: مولف در اين كتاب مي‌كوشد كمانچه را به عنوان يك ساز زهي-آرشه‌اي كامل بشناساند و شخصيتي «كششي» براي آن ساخته و «انتقالي‌ بودن ساز كمانچه» مقوله بسيار مهمي كه سال‌ها آهنگسازان و نوازندگان با آن درگير بوده‌اند را حل كند، اشتباه بزرگي كه موجب سختي در نگارش و نوازندگي مي‌شد. اين در حالي است كه نوشتن اِتودها و دونوازي‌هايي براي دو كمانچه كه جاي خالي آن حس مي‌شد از ديگر اهداف اين كتاب است. اين نوازنده سنتور اظهار كرد: مولف اثر كه تجربه همكاري با هنرمنداني چون شهرام ناظري، همايون شجريان، علي قمصري، سالار عقيلي، سينا سرلك، علي زندوكيلي و تعدادي ديگر از هنرمندان را در كارنامه كاري خود دارد، در دفتر دوم به تحصيل فواصل موسيقي ايراني با تمرين‌هايي از نوع اِتودها و قطعات و دونوازي‌ها مي‌پردازد تا تمام تكنيك‌هايي را كه در دفتر اول به آنها پرداخته و همچنين در ادامه به آنها مي‌پردازد رنگ‌وبوي موسيقي دستگاهي ببخشد. همچنين با تجربه تغيير كوك و دلايل ايجاد چنين رويكردي مواجه خواهيم شد كه از لحاظ رزونانس (تشديد صدا) و نحوه انگشت‌گذاري‌هاي متفاوت دنياي تازه‌اي را فراروي مخاطب مي‌گذارد.
مِنا در ادامه صحبت‌هاي خود از انتشار جلد دوم كتاب برگزيده آثار رضا ورزنده به انضمام بررسي شيوه نوازندگي به نگارش، آوانگاري و تنظيم رامين صفايي خبر داد و بيان كرد: براساس آنچه در اين اثر پژوهشي نوشته شده، جلد دوم آثار ضربي رضا ورزنده، استاد صاحب‌سبك سنتور، با آوانگاري يازده ضربي در پنج آواز و شش دستگاه ارايه شده است. با يافتن اجرايي از او در دستگاه نوا، اين مجلد اثري ضربي از ورزنده را در نوا نيز در بر دارد. البته به روال جلد اول هر قطعه هم براي سنتور يازده‌خرك مي‌كوك ورزنده آوانويسي شده و هم به ‌منظور آموزشي‌ كردن آن براي نوازندگان كنوني براي سنتور نُه‌خرك سُل‌كوك مضراب‌گذاري شده و به مايه‌اي انتقال يافته كه از نظر صدادهي و سهولت اجرا به نمونه اصلي نزديك باشد.
اين ناشر در توضيحات تكميلي اثر گفت: مولف در ضميمه اثر، شيوه ضربي‌نوازي رضا ورزنده را با تدقيق در آوانگاري‌هاي خود در هر دو جلد و نيز ساير نواخته‌هاي به دست ‌آمده از اين هنرمند را به تفصيل مورد بررسي و تجزيه‌وتحليل قرار داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون