• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5075 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ آبان

كشاورز روستايي، بعد از تخريب اموالش توسط بالگرد اورژانس به زندان و جريمه دلاري محكوم شد

تبعيديك روستايي خوزستاني به سيستان و بلوچستان

بالگرد اورژانس در زمين كشاورزي اين فرد فرود آمده بودكه با واكنش او مواجه شد

گروه اجتماعي

يك مرد روستايي از اهالي روستاي سيد خدر شهرستان دزپارت «دهدز»، به جرم پرتاب سنگ به بالگرد اورژانس هوايي كه بدون اجازه او در زمين كشاورزي‌اش فرود آمده و محصول كشاورزي و دسترنج او را نابود كرده بود، به يك سال و نيم حبس و به تبعيد نيك‌شهر سيستان‌وبلوچستان محكوم شد.

به گزارش ايلنا، 5 خرداد سال گذشته، در جريان اعزام يك فروند بالگرد متعلق به اورژانس هوايي خوزستان به منطقه‌اي صعب‌العبور در دهدز، يك مرد روستايي كه به فرود بالگرد در زمين كشاورزي خود معترض بود به طرف بالگرد سنگ پرتاب مي‌كند تا مانع از نشستن بالگرد در زمين زراعي خود ‌شود.
اين مرد روستايي متولي امامزاده سيد خدر است و سيد رضا موسوي؛ برادر اين مرد روستايي در شرح اين اتفاق به ايلنا گفته است: «به هنگام فصل درو برادرم و خانواده‌اش در حال برداشت محصول بودند كه بالگرد اورژانس هوايي بدون اجازه او و با وجودي كه برادرم براي آنها دست تكان مي‌داد تا مانع نشستن بالگرد شود، در زمين كشاورزي‌اش فرود آمد و محصول كشاورزي و دسترنجش را نابود كرد. برادرم وقتي با چنين صحنه‌اي مواجه شد به طرف بالگرد سنگي پرتاب كرد كه خوشبختانه آسيبي به بالگرد وارد نكرد. دانشگاه شاكي برادرم شد و از او شكايت كرد. برادرم بي‌سواد است و تمام دار و ندار او همين زمين و چند تا گوسفند بيشتر نيست در‌حالي‌كه پيش از اين نيز در چندين مرحله ديگر به زمين و محصول او توسط بالگردهاي اعزامي اورژانس هوايي آسيب وارد شده بود. حالا دادگاه براي برادرم به دلار حكم صادر كرده است، برادر من چه مي‌داند دلار چيست. آن‌هم كسي كه در 60 سالگي هنوز نتوانسته براي خانواده خود يك سرپناه دست و پا كند و در يك چادر روزگار مي‌گذراند. جايي كه برادرم زندگي مي‌كند از تبعيدگاه بدتر است، اينكه دادگاه دهدز بر چه اساسي اين حكم را صادر كرده و برادرم را به زندان فرستاده باعث تعجب همه مردم شده است. برادرم چهار پسر دارد و در نبود او معلوم نيست چه كسي بايد مراقب خانواده‌اش باشد.»
به دنبال انتشار اين اخبار، احسان كياني؛ مسوول فوريت‌هاي پزشكي شهرستان دزپارت هم به خبرنگار ايلنا گفت: «شاكي اين پرونده شبكه بهداشت دهدز بود و آن‌گونه كه ما شنيده‌ايم، يك هفته از اجراي حكم گذشته است. حكم تبعيد براي كسي كه محل زندگي فعلي‌اش از تبعيدگاه بدتر است، دور از ذهن است. آن‌هم كسي كه تنها راه دسترسي‌اش به شهر از طريق بالگرد است. منطقه‌اي بدون امكانات جاده‌اي، تلفن، آب، گاز و برق.»
مجيد رحماني؛ فرماندار دزپارت هم به خبرنگار ايلنا گفته است: «اين اتفاق در دوره مسووليت كاري بنده نبوده ولي وي شيشه بالگرد را شكسته و 2 هزارو 850 دلار خسارت اين شيشه را برآورد كرده‌اند چون اين شيشه خارجي بوده و قيمت آن براساس دلار محاسبه مي‌شود. البته اين فرد در دادگاه بدوي و تجديدنظر شركت نكرده و پيگير موضوع هم نبوده كه راي در مراحل بدوي و تجديدنظر صادر شده است. اين فرد هم‌اكنون دستگير شده و در زندان رامهرمز به سر مي‌برد. حكمي كه براي وي در نظر گرفته شده مراحل مختلفي دارد و برآورد اين خسارت 65 ميليون تومان و با نرخ روز، 80 ميليون تومان است. از طريق دانشگاه علوم پزشكي استان و فوريت‌هاي پزشكي كه مسوول اعزام بالگرد هستند و همچنين خانواده وي در حال پيگيري اين پرونده هستيم كه بتوانيم براي وي تخفيف مجازات بگيريم. دادگاه هم اعلام كرده كه اگر شاكي (دانشگاه علوم پزشكي و فوريت‌هاي پزشكي) رضايت بدهند مشكل حل مي‌شود.»
رضا مرادي؛ سرپرست مراكز بهداشت درماني دزپارت هم به ايلنا گفته: «اين بالگرد متعلق به سازمان هوايي كشور است و دانشگاه علوم پزشكي استان خوزستان هم خيلي مداخله نمي‌كند. اورژانس هوايي هم متعلق به بخش خصوصي است. از اتفاقي كه افتاده بسيار متاثرم و در مدتي كه دارم اينجا خدمت مي‌كنم به نوعي تبعيدگاه است و چندان نياز به تبعيد اين فرد به سيستان‌وبلوچستان نبود ولي از طرفي هم جنبه عمومي و هم جنبه اجتماعي جرم را بايد در نظر گرفت. اهالي مي‌گويند علم قاضي نسبت به اين موضوع از همه ما بيشتر است. براي اين موضوع با اورژانس استان تماس گرفته‌ايم ولي گفتند بالگردها زير نظر بخش‌هاي خصوصي هستند و خسارت شيشه بالگرد قطعا بايد پرداخت شود. اينجا شهرستاني محروم است و براي رسيدن به منطقه‌اي كه اين اتفاق افتاده بايد 3 ساعت با خودروي شاسي‌بلند راه طي شود. مردم اين منطقه هم از نظر اقتصادي، فوق‌العاده فقير و بدون درآمد و امكانات رفاهي هستند و در خانه‌هاي سنگي و گلي، بدون جاده و بدون آب آشاميدني سالم زندگي مي‌كنند. اين مرد كشاورز روستايي اشتباهي را مرتكب شده ولي به اعتقادم مجازاتي كه براي او در نظر گرفته شده با جرمي كه مرتكب شده خيلي سنخيت ندارد. هرچند كه در كار قاضي نمي‌توان دخالت كرد.»
در نهايت، سهيل قياسي؛ مديرعامل شركت هلي‌كوپتري ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا گفت: «اين هلي‌كوپتر از بيت‌المال و خانواده شهداست. شخصي كه به اين هلي‌كوپتر خسارت وارد كرده بايد خسارتش را بپردازد.»
به دنبال انتشار اين خبر تلخ و عجيب، روابط عمومي سازمان اورژانس كشور با صدور اطلاعيه‌اي، اعلام كرد كه اين سازمان شاكي اين كشاورز زحمتكش نبوده بلكه مالك خصوصي بالگرد، از وي شكايت كرده است. در اطلاعيه سازمان اورژانس كشور آمده است: «چندي پيش در يكي از عمليات‌هاي اورژانس ۱۱۵، بالگرد اورژانس مجبور به فرود روي زميني مي‌شود كه بلافاصله كشاورز حاضر در صحنه شروع به سنگ‌اندازي به سمت بالگرد اورژانس مي‌كند. به‌رغم كار بسيار خطرناك اين فرد كه مي‌توانست باعث سقوط بالگرد و احتمال خطر جاني براي سرنشينان داخل بالگرد و حتي حاضرين در صحنه شود، اما سازمان اورژانس هيچ دخل و تصرفي در پرونده قضايي نامبرده ندارد و شكايت نامبرده توسط مالك بالگرد كه يك شركت خصوصي است انجام شده است. ۶۰ درصد بالگردهاي اورژانس به‌صورت استيجاري در عمليات‌هاي اورژانس پرواز مي‌كنند و هيچ دخل و تصرفي در مالكيت بالگردها ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون