• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5077 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۹ آبان

احمد مسجدجامعی در آیین کتابگردی پیشنهاد کرد

چاپ کتاب‌های نویسندگان افغانستان درانتشاراتی‌های ایران

کتابفروشی اسلامیه، قدیمی‌ترین کتابفروشی تهران به موزه کتاب تبدیل شود

هشتمین آیین مردمی کتابگردی برگزار شد. هنگامه خجسته‌ای که مشعل‌دار رواج  کتاب و روحیه کتابخوانی در میان مردم شده است. هشتمین پویش  کتابگردی در شرایطی برای روشن ماندن چراغ  کتابفروشی‌های محلی تلاش کرده که دخل و خرج نشر و نوشتار در میانه تحریم و گرانی، کمبودها و کاستی‌ها و استیصال و تنگدستی بدترین روزهای خود را می گذراند. اما رسم و روال نوپای کتابگردی درهمین مدت اندک توانسته نشاط و پویایی را به  کتابفروشی‌ها به عنوان بخشی از فضاهای عمومی شهر وارد کند. امسال نیز کتابگردی مانند رسم سال‌های گذشته  با کمک ناشران و کتابفروشی‌ها و با حضور اثربخش عالمان و فاضلان، دانش‌پژوهان و اندیشمندان، نویسندگان و مترجمان، هنرمندان و هنروران و مدیران و مسوولان برگزار شد. احمد مسجدجامعی در مراسم کتابگردی امسال  یک پیشنهاد متفاوت و قابل بررسی مطرح کرد: 
حمایت از نویسندگان و هنرمندان افغانستان
او در توضیح این پیشنهاد گفت:«افغانستان کشوری است که زبان فارسی در آن رایج است. یکی از سه کشور فارسی زبان محسوب می شود و در عین حال آیین‌ها و رسوم مشترک فراوانی با ایران دارد. درواقع زبان فارسی و پیشینه مشترک، ما را  بیش از پیش به هم نزدیک می کند. اما اکنون مردم این کشور به خصوص نویسندگان و تولیدکنندگان فکر و اندیشه با مشکلاتی در کشورشان مواجه شده‌اند که ناشی از حضور داعش و طالبان در این کشور است. به طوری که برخی نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب از افغانستان به ایران مهاجرت کرده‌اند. در این شرایط ناشران ایران می توانند بخشی از تولیدات فرهنگی خودشان را به نویسندگان افغانستان با حق تالیف مناسب اختصاص بدهند. در حال حاضر نویسندگان صاحب‌نامی از افغانستان در ایران حضور دارند. می توانیم با این سیاست، اهتمام خودمان را به زنده ماندن زبان فارسی در کشور همسایه و حمایت از اهالی فرهنگ و هنر در افغانستان نشان بدهیم.» مبدع آیین کتابگردی افزود:«همچنین می‌توانیم همین سیاست را در قبال هنرمندان افغانستان اجرا کنیم. برگزاری نمایشگاه‌های هنرمندان افغانستان در فضاهای هنری کشورمان، خرید آثارشان  و برگزاری كارگاه های مشترک بین هنرمندان ایران و افغانستان می‌تواند به اعتلای فرهنگ و هنر ایران و افغانستان و ایجاد همدلی و نزدیکی بین هنرمندان دو ملت منجر شود.» مسجدجامعی با اشاره به اینکه در کتابگردی امسال پیشنهاد حمایت از نویسندگان افغانستان را با اتحادیه ناشران و کتابفروشان مطرح کرده است، گفت:«همچنین پیشنهاد همکاری بین هنرمندان ایران و افغانستان را با معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردم.»  مسجدجامعی کتابگردی امسال را از انتشارات «مهکامه» ناشر تخصصی حوزه کتابگردی آغاز کرد و در ادامه از انتشارات و كتابفروشي چتر دانش، ناشر برتر كتاب‌های حقوقی، كتابفروشی دليل ما، ناشر تخصصی كتب معارف اهل بيت‌(ع) و  مجموعه دوازده جلدی الحیاه  از علامه محمدرضا حکيمی، اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، كتابفروشی مرجع متعلق به بنياد دانشنامه جهان اسلام، دفتر مجله بخارا، کتابفروشی نشر فرهنگ گویا ناشر آثار هنری، نشر چشمه، ناشر دانشنامه ارزشمند مازندران از زنده‌یاد استاد حسن انوشه، فروشگاه کتاب زیتون، وابسته به دفتر نشر فرهنگ اسلامی، کتابفروشی اساطیر ناشر مجموعه‌های ایرانشناسی و نشر ثالث دیدن کرد.
ایجاد موزه کتاب در کتابفروشی اسلامیه
مسجدجامعی در بازديد از اتحادیه ناشران و کتابفروشان به مساله قاچاق کتاب و ضرورت بررسی راهکارهای قانونی برای حل این مشکل اشاره کرد. هومن حسن‌پور، ريیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در این باره توضیح داد: قاچاقچيان كتاب به تازگي دچار دگرديسي شده‌اند و به دنبال گراني كاغذ، اقدام به جمع‌آوري فايل كتاب‌هاي ناشران كرده‌اند. به طوری که در كشفيات اخير فايل بيش از سه هزار كتاب از دفاتر آنها كشف و ضبط شده است. حسن‌پور به بحث كتابسازی هم اشاره كرد و گفت: رونويسی و كتابسازی از آثار پرفروش نيز در كنار معضل قاچاق به دغدغه اصلی اهالی نشر تبديل شده است.
مسجدجامعي همچنین به هيات مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران پیشنهاد کرد اولین موزه کتاب در محل کتابفروشی اسلامیه در منطقه بازار تهران راه‌اندازی شود. او با اشاره به اینکه کتابفروشی اسلامیه؛ قدیمی‌ترین کتابفروشی تهران است که همچنان شکل قدیمی‌اش را حفظ کرده، گفت: کتابفروشی اسلامیه از سال 1318 در همین محل در خیابان پانزده خرداد ، بوذرجمهر سابق فعال است. هنوز هم در ورودی،  پیشخوان و قفسه‌بندی‌های قدیم و بسیاری از اجزای این کتابفروشی مانند همان سال‌های نخست دست نخورده باقی مانده است. او اظهار کرد: این موزه می تواند با هدف حفظ و نگهداري اسناد و كتاب‌هاي ماندگار حوزه نشر تشکیل شود. مسجدجامعی در ادامه سخنانش درباره  انبار بزرگ کتابفروشی اسلامیه گفت: چند سال پیش در یکی از تهرانگردی‌ها از انبار بزرگ این کتابفروشی در محله عودلاجان بازدید کردیم. تحقیق که کردیم متوجه شدیم اینجا خانه تاریخی مدرس نماینده مردم تهران و اصفهان در مجلس شورای ملی بوده است. خب من عضو شورای اسلامی شهر تهران بودم و مصوبه ای را در شورا گذراندیم  که براساس آن شهرداری نسبت به خریداری و تملک این مکان تاریخی اقدام کند. شهرداری تهران تعلل کرد و خانه توسط بخش خصوصی خریداری شد و پس از مرمت و بازسازی تبدیل به خانه موزه مدرس شد. مراسم افتتاحیه نیز با حضور من و آقای لاریجانی برگزار شد. این خانه موزه اکنون با کاربری موزه و دارالقرآن در حال فعالیت است. آنها که آمدند  کتابگردی امسال با حضور مردم کتابخوان و کتاب‌دوست و همچنین هنرمندان، آموزگاران، استادان، اصحاب فکر، فرهنگ و اندیشه، پدیدآورندگان کتاب، شخصیت‌های سیاسی  و چهره‌های برجسته و مورد احترام مردم برگزار شد. برخی شرکت‌کنندگان در کتابگردی امسال شامل:  حسین سناپور، علی دهباشی، هومن حسن‌پور ريیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ، حسن طارمی‌راد معاون علمی دانشنامه جهان اسلام، بیژن اشتری، حسن کیائیان، عبدالکریم جربزه‌دار، محمدهاشم اکبریانی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل ريیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،  محمد‌علی جعفریه،  اسدالله امرایی، رضا کیانیان، نرگس مساوات، علیرضا تابش ، اصغر سیدآبادی ، محمود شالویی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، اسماعیل خلج، امین حسینیون، فواد نظیری، مجتبی ویسی، مهدی یزدانی‌خرم، کیوان ارزاقی، ستار جلیل‌زاده، سمیرا میس‌بابایی، کیهان بهمنی، اولدوز طوفانی، مرجان صادقی، امیرخداوردی، مریم مفتاحی، مهدی ملکشاه، هنگامه مظلومی، سحر قدیمی (مترجم)، فاضل ترکمن، عليرضا رئيس‌دانايي، ابراهيم كريمي، حسن قرباني، عباس غمگسار عضو هيات مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، مجید طالقانی ، سیدمهدی مولانا ،  نیکنام حسینی‌پور مدیر‌عامل موسسه هنر‌مندان پیشکسوت ، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ، عباسی ريیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، محمد فرنود، جمشید بایرامی، یداله کابلی‌خوانساری، تینا پاکروان، محمد آلادپوش، داریوش مودبیان، سید محمد موسوی شهردار منطقه 11، علیرضا بهرامیان معاون علمی دانشنامه بزرگ اسلامی، الهیاری فومنی مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... بودند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون