• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5079 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱ آذر

هم جمهوري‌خواهان و هم دموكرات‌ها در انتخاب استراتژي و كانديدا براي انتخابات آينده مرددند

سايه ترديد بر سر احزاب امريكايي

محمدحسين لطف‌الهي

 

در شرايطي كه نگراني‌ها در خصوص انتخابات آينده و احتمال بازگشت جمهوري‌خواهان به قدرت هر روز بيشتر مي‌شود، رييس‌جمهور ايالات متحده و تعدادي از نزديكان او در روزهاي اخير به متحدان خود در حزب دموكرات اطمينان داده‌اند كه جو بايدن 79 ساله تصميم جدي دارد در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2024 كانديدا شود. جمهوري‌خواهان اما در شرايطي كه نظرسنجي‌ها از برتري دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا در مقايسه با جو بايدن و معاون او، كامالا هريس حكايت دارد، همچنان در اين ترديد به سر مي‌برند كه «بايد با ترامپ چه كنند؟»
عملكرد دولت بايدن در ماه‌هاي گذشته نگراني‌هاي زيادي را براي دموكرات‌ها ايجاد كرده است و اين هراس در آنها وجود دارد كه تداوم وضعيت فعلي به شكست سخت دموكرات‌ها در انتخابات‌هاي آينده (كنگره 2022 - رياست‌جمهوري 2024) منجر شود. در حالي كه تعدادي از نظرسنجي‌ها محبوبيت بايدن را در سطح ملي كمتر از 40 درصد نشان مي‌دهند، بر اساس ميانگين نظرسنجي‌هاي وب‌سايت 538، بيش از 42 درصد از شهروندان امريكايي از عملكرد بايدن رضايت دارند و 51.8 درصد از امريكايي‌ها نيز عملكرد او را غيرقابل قبول مي‌دانند.
بايدن قصد دارد از طريق انتقال اين پيام كه او تصميم دارد در دور آينده انتخابات رياست‌جمهوري نيز كانديدا شود فرضيه‌اي را كه پيش‌بيني مي‌كرد با توجه به كهولت سن و پايين بودن محبوبيت عمومي، بايدن به فكر دور دوم رياست‌جمهوري نيست از بين ببرد. با اين وجود، اين اقدام رييس‌جمهور آمريكا باعث شده تشكيل كارزار براي معاون او و همچنين دموكرات‌هايي كه به دنبال كانديداتوري در انتخابات 2024 بودند سخت شود. كريس داد، سناتور دموكرات ايالت كنتيكت و از دوستان نزديك جو بايدن در اين خصوص مي‌گويد: «از همان ابتدا تنها چيزي كه من از او شنيدم اين بود كه در انتخابات رياست‌جمهوري بعدي نيز شركت خواهد كرد و من از اين مساله خوشحالم.» بايدن در يك برنامه جمع‌آوري كمك‌هاي مالي حزب دموكرات نيز اخيرا اعلام كرده بود كه در انتخابات بعدي شركت خواهد كرد. اد‌رندل، فرماندار پيشين ايالت پنسيلوانيا كه مسووليت اداره اين برنامه را بر عهده داشت، معتقد است بايدن روي حضور دوباره خود تأكيد دارد چرا كه از وضعيت سلامتي‌اش مطمئن است و «اگر او احساس كند در انتخابات آينده از نظر جسمي يا حتي روحي آمادگي ندارد، كانديدا نخواهد شد.»
واشنگتن‌پست در تحليلي نوشته است كه بايدن نتوانسته اين اطمينان خاطر را در خصوص انتخابات آينده در حزب ايجاد كند. به نوشته اين روزنامه 28 استراتژيست از حزب دموكرات كه ترجيح دادند به شرط ناشناس ماندن صحبت‌هاي خود را مطرح كنند اعلام كرده‌اند كه بحث‌هاي درون حزبي در خصوص كانديداي اصلي حزب در انتخابات آينده همچنان ادامه دارد. يكي از اين استراتژيست‌ها مي‌گويد: «اين كه بايدن در انتخابات بعدي شركت مي‌كند يا نه، سوالي است كه هر روز تكرار مي‌شود. هيچ كس در دوره اول رياست‌جمهوري باراك اوباما يا دونالد ترامپ اين سوال را مطرح نمي‌كرد و اين يعني نگراني‌هايي جدي پيرامون وضعيت سلامتي بايدن طي سال‌هاي آينده وجود دارد.»
اين ترديدها در خصوص آينده حزب دموكرات در شرايطي مطرح مي‌شود كه علاوه بر بايدن، كامالا هريس معاون اول او نيز كارنامه موفقي در ماه‌هاي اخير نداشته و نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد در صورت تقابل او با دونالد ترامپ، احتمال شكست دموكرات‌ها بيشتر است. به نوشته نشريه نيوزويك، در نظرسنجي جديد انجام شده توسط مركز تحقيقاتي «ردفيلد‌اند ويلتون» در رقابت ميان ترامپ و بايدن در سال ۲۰۲۴، ۴۴ درصد از شركت‌كنندگان به ترامپ و ۳۹ درصد به بايدن رأي مي‌دهند. نتايج اين نظرسنجي همچنين نشان مي‌دهد، در رقابت احتمالي ميان ترامپ و هريس، ۴۵ درصد از شركت‌كنندگان به ترامپ و ۳۶ درصد به هريس رأي خواهند داد.

سايه در ترديد بر سر جمهوري‌خواهان
در ميان جمهوري‌خواهان نيز ترديدهاي مشابهي وجود دارد. آنها هنوز مرددند كه با دونالد ترامپ چه كار مي‌خواهند بكنند و آيا قرار است بار ديگر ترامپ پرچمدار جمهوري‌خواهان در انتخابات باشد يا فرد ديگري براي اين كار در نظر گرفته خواهد شد. نيويورك‌تايمز در گزارشي مي‌نويسد: «در جشني كه اخيرا با حضور فرمانداران جمهوري‌خواه برگزار شد، آشكار فضاي جشن و شادي به دليل پيروزي اخير گلن يانگ‌كين در انتخابات فرمانداري ويرجينيا حاكم بود و بيشتر حاضران معتقد بودند پيروزي يانگ‌كين در ايالتي كه پايگاه رأي ثابت ليبرال‌ها به شمار مي‌رود، نقشه راهي براي حزب جمهوري‌خواه است كه در انتخابات ميان‌دوره‌اي سال آينده بتواند بار ديگر كنگره را در اختيار خود بگيرد و زمينه را براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري فراهم كند.
يانگ كين روش هوشمندانه‌اي را براي پيروزي در ويرجينيا انتخاب كرده بود. او با اينكه آشكارا از سوي ترامپ و حاميانش حمايت مي‌شد، هيچ‌گاه علنا در كنار دونالد ترامپ كارزاري برگزار نكرد و كوشيد فاصله خود را از رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده حفظ كند تا بتواند همزمان هم از حمايت حاميان او برخوردار باشد و هم از دافعه‌اي كه حضور ترامپ در ميان رأي‌دهندگان مستقل ايجاد مي‌كند در امان بماند.
همزمان با اين موفقيت بدون ترامپ، تنش‌ها ميان رييس‌جمهور پيشين و جمهوري‌خواهان ميانه‌رو نيز بيشتر شده است. در يك نمونه، دونالد ترامپ در حال تشويق ديويد پردو سناتور پيشين ايالت جرجياست كه در انتخابات فرمانداري‌ها روبه‌روي برايان كمپ، فرماندار جمهوري‌خواه جرجيا قرار بگيرد و او را به چالش بكشد. پردو از سناتورهايي بود كه از ترامپ و ايده‌هاي او در خصوص تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2020 حمايت مي‌كرد.
حالا آنها در يك دو راهي گير كرده‌اند؛ از يك سو اگر بار ديگر ترامپ كانديداي جمهوري‌خواهان باشد، آراي منفي او مي‌تواند روي نتيجه نهايي انتخابات تأثيرگذار باشد و حتي احتمال بروز شكاف‌هايي عميق‌تر حزب جمهوري‌خواه وجود دارد. نشريه آتلانتيك در مقاله‌اي به قلم پيتر نيكولاس مي‌نويسد: «اگر دونالد ترامپ تصميم بگيرد يك بار ديگر در انتخابات رياست‌جمهوري كانديدا شود، يكي از مشاوران سابق كارزار انتخاباتي او برنامه‌اي دارد تا از او بخواهد تصميم خود را تغيير دهد. اين مشاور سابق با پيش‌بيني اينكه ترامپ ممكن است نداند آدلاي استيونسون كيست يا اينكه در دو انتخابات رياست‌جمهوري پياپي در دهه 1950 شكست خورد، مي‌گويد ممكن است نياز باشد او يا شخص ديگري كه از سرنوشت ناخوشايند اين مرد آگاه است، ماجرا  را براي ترامپ توضيح دهد. به گفته او، بايد به ترامپ يادآوري كرد كه كه اگر در سال 2024 شكست بخورد، به عنوان يكي از بازنده‌هاي سريالي تاريخ به استيونسون مي‌پيوندد. اين مشاور كه به شرط ناشناس ماندن صحبت مي‌كرد تا بتواند آزادانه‌تر نظرات خود را مطرح كند، تأكيد دارد كه اين روش مي‌تواند كارآمد باشد چرا كه ترامپ از بازنده‌ها متنفر است. ترامپ ممكن است به سخنان معتمد سابق كارزار انتخاباتي خود گوش ندهد اما صرف اين واقعيت كه فردي كه براي اولين‌بار در راستاي پيروزي ترامپ تلاش كرده بود، در پي استدلال به منظور جلوگيري از بازگشت مجدد او به قدرت است، نشان مي‌دهد كه تسلط شديد رييس‌جمهور سابق بر حزب جمهوري‌خواه ممكن است خيلي زود از بين برود». آتلانتيك نوشته چند تحول ديگر در هفته‌هاي اخير درون حزب جمهوري‌خواه باعث شده تا ترديدها در خصوص آينده ترامپ افزايش يابد: «پيروزي اخير گلن يانگ‌كين در رقابت فرمانداري ويرجينيا نشان داد كه يك نامزد جمهوري‌خواه مي‌تواند در يك ايالت ميدان نبرد بدون اينكه خود را به ترامپ وصل كند پيروز شود. كريس كريستي، فرماندار سابق نيوجرسي نيز كه اكنون به تبليغ كتاب جديدي مي‌پردازد كه با ادعاي ترامپ مبني بر پيروزي‌اش در انتخابات 2020 مقابله مي‌كند، نشان داد كه - چه ترامپ وارد رقابت شود يا نه- ممكن است براي كانديداتوري حزب جمهوري‌خواه در سال 2024 اعلام آمادگي كند. نظرسنجي‌هاي جديد هم ثابت مي‌كند هرچند ترامپ همچنان محبوب‌ترين چهره در ميان جمهوري‌خواهان است اما محبوبيت چهره‌هاي جديد روند افزايشي پيدا كرده و آنها مي‌توانند در آينده چالشي جدي براي چهل‌وپنجمين رييس‌جمهور باشند.»
به نوشته نيوزويك، ترامپ روز شنبه در مصاحبه با شبكه فاكس‌نيوز، در پاسخ به سوالي درباره شركت در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ گفت: «خب، بگذاريد اينطور بگويم. من كشورمان را دوست دارم و فكر مي‌كنم كه بخش زيادي از مردم قرار است بسيار خوشحال شوند.»

بدنه جمهوري‌خواهان اعتمادي به
 انتخابات ندارد
نظرسنجي‌هاي اخير نشان مي‌دهد يك چالش ديگر نيز پيش روي جمهوري‌خواهان قرار دارد. از انتخابات سال 2020 به اين‌سو و از زماني كه دونالد ترامپ و نزديكان او مصرّانه بر وقوع تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري تأكيد كردند، بسياري از شهروندان عادي كه از حزب جمهوري‌خواه حمايت مي‌كنند به ساختار سياسي ايالات متحده و به روند انتخابات بي‌اعتماد شده‌اند و عدم حضور آنها پاي صندوق‌هاي رأي مي‌تواند شكست را براي جمهوري‌خواهان به ارمغان بياورد. بر اساس نظرسنجي جديد اكسيوس- ايپسوس، تنها 46 درصد رأي‌دهندگان جمهوري‌خواه معتقدند انتخاب شهروندان امريكايي بر اساس دموكراسي مي‌تواند تغييري در وضع موجود ايجاد كند و شرايط را بهبود بخشد و باور به بي‌اثري يا كم‌اثري انتخابات در ميان 54 درصدي كه اينگونه فكر نمي‌كنند مي‌تواند منجر به عدم شركت در انتخابات از سوي آنها شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون