• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5080 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲ آذر

نيويورك‌تايمز:

خرابكاري عليه برنامه هسته‌اي ايران نتيجه معكوس مي‌دهد

«در ۲۰ ماه گذشته عوامل اطلاعاتي رژيم اسراييل، دانشمند ارشد هسته‌اي ايران را ترور كرده و انفجارهاي بزرگي را در چهار تاسيسات هسته‌اي و موشكي ايران به راه انداختند به اين اميد كه سانتريفيوژهاي توليدكننده سوخت هسته‌اي را فلج كنند و روزي را به تاخير بيندازند كه ايران ممكن است قادر به ساختن بمب باشد، اما مقامات اطلاعاتي امريكا و بازرسان بين‌المللي مي‌گويند كه ايراني‌ها به سرعت دوباره آنها را احيا كرده‌اند، اغلب با نصب ماشين‌هاي جديدتر كه مي‌توانند اورانيوم را با سرعتي بسيار بيشتر غني‌سازي كنند.» اين جملات بخشي از تازه‌ترين گزارش روزنامه امريكايي نيويورك‌تايمز درباره تنش‌ها ميان تهران، واشنگتن و تل‌آويو پس از خروج ايالات متحده از برجام در سال 2018 و بازگشت تحريم‌ها عليه ايران است. 
براساس ترجمه خبرگزاري فارس از اين گزارش، زماني كه كارخانه‌اي قطعات كليدي سانتريفيوژ را مي‌ساخت، در اواخر بهار دچار آنچه انفجاري فلج‌كننده به نظر مي‌رسيد، شد كه بسياري از موجودي قطعات و دوربين‌ها و حسگرهاي نصب شده توسط بازرسان بين‌المللي را از بين برد، توليد تا اواخر تابستان از سر گرفته شد. يكي از مقامات بلندپايه امريكايي آن را طرح «بازسازي بهتر» تهران خواند.
نيويورك‌تايمز به نقل از چند مقام آگاه با بحث‌هاي پشت صحنه گزارش داد مقامات امريكايي به همتايان اسراييلي خود هشدار داده‌‌ند كه حملات مكرر به تاسيسات هسته‌اي ايران ممكن است از نظر تاكتيكي رضايت‌بخش باشد، اما اين حملات در نهايت نتيجه خلاف انتظار دارند. اما به ادعاي اين گزارش، مقامات اسراييلي گفته‌اند كه قصد كاستن از اين اقدامات را ندارند و هشدارهايي مبني بر اينكه چنين اقداماتي ممكن است تنها بازسازي سريع برنامه ايران را تشويق كنند، ناديده گرفته‌اند.
به ادعاي نيويورك‌تايمز، اين يكي از زمينه‌هاي بسياري است كه در آن ايالات متحده و اسراييل در خصوص مزاياي استفاده از ديپلماسي به جاي زور در قبال ايران اختلاف‌نظر دارند.در بخش ديگري از اين گزارش بعد از اعتراف به ناكارآمدي چنين اقدامات خرابكارانه‌اي در كند كردن برنامه هسته‌اي ايران، به ناتواني فشار تحريمي هم اذعان شده است.
نيويويك‌تايمز نوشته، به‌طور علني، ايالات متحده اشاره كرده كه اگر ايران در وين «سنگ‌اندازي» كند، ممكن است مجبور شود تحريم‌هاي جديدي را در نظر بگيرد.
«رابرت مالي»، نماينده امريكا در امور ايران، اخيرا با انداختن توپ در زمين ايران مدعي شد در حالي كه انتخاب با ايران است كه كدام مسير را برود، ايالات متحده و ساير متحدانش بايد براي هر انتخابي كه تهران انجام مي‌دهد، آماده باشند.
وي خاطرنشان كرد كه بايدن و بلينكن هر دو گفته‌اند كه اگر ديپلماسي شكست بخورد، «ما ابزارهاي ديگري داريم و از ابزارهاي ديگر براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح اتمي استفاده خواهيم كرد».
 به گزارش اين رسانه امريكايي، در داخل كاخ سفيد، در روزهاي اخير تقلاهايي وجود داشته براي بررسي اينكه آيا نوعي توافق موقت ممكن است براي محدود كردن برنامه هسته‌اي ايران قابل دستيابي باشد و در مقابل، ايالات متحده ممكن است تعداد محدودي از تحريم‌ها را كاهش دهد كه مشكل را حل نمي‌كند، اما ممكن است براي مذاكره زمان بخرد و در عين حال تهديدات اسراييل براي بمباران تاسيسات ايران را هم متوقف مي‌كند. طبق اين گزارش، خريد زمان، شايد به ميزان زيادي ضروري باشد. 
اما بسياري از مشاوران بايدن در اين خصوص ترديد دارند كه اعمال تحريم‌هاي جديد عليه مقامات ايران، ارتش يا تجارت نفتي‌اش - در كنار ۱۵۰۰ تحريمي كه ترامپ تحميل كرد- موفقيت‌آميزتر از تلاش‌هاي گذشته به منظور تحت فشار قرار دادن ايران براي تغيير مسير باشد.
به نوشته نيويورك‌تايمز، گام‌هاي تهاجمي‌تر كه سال‌ها پيش موفقيت‌آميز بودند، ممكن است نتيجه‌اي را كه در ذهن دارند به همراه نداشته باشند. در داخل آژانس امنيت ملي و فرماندهي سايبري ايالات متحده، اتفاق نظر وجود دارد كه اكنون انجام آن نوع حمله سايبري كه ايالات متحده و اسراييل بيش از يك دهه پيش انجام دادند، زماني كه به ادعاي اين روزنامه امريكايي، يك عمليات مخفي با نام رمز «بازي‌هاي المپيك» سانتريفيوژها در سايت غني‌سازي هسته‌اي نطنز را براي بيش از يك‌سال فلج كرد، بسيار سخت‌تر است.بر اساس اين گزارش، مقام‌هاي فعلي و سابق امريكايي و صهيونيست خاطرنشان مي‌كنند كه ايراني‌ها از آن زمان به بعد سيستم دفاعي خود را بهبود بخشيده و نيروهاي سايبري خود را ساخته‌اند كه دولت امريكا هفته گذشته هشدار داد به‌طور فزاينده‌اي در داخل ايالات متحده فعال هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون