• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5081 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳ آذر

خبر

در واکنش به انتشار مقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز مطرح شد
ظریف: حد حمایت از منافع اسرايیل در امریکا کجاست؟

محمدجواد ظریف در واکنش به انتشار مقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز با عنوان «ما یک روزنامه کوچک آرکانزاس هستیم. چرا دولت ما را وادار به امضای تعهد در مورد اسرايیل می‌کند؟»  در حساب تويیتر خود نوشت: برای حامیان منافع اسرايیل، صرف منافع ایالات متحده در خارج از کشور کافی نیست. آنها اکنون می‌خواهند قانون اساسی ایالات متحده را زیر پا بگذارند تا منافع امریکا را در داخل کشور نیز مصرف کنند. حد این اقدامات کجاست؟


درخواست تيم مذاكره‌كننده ايران از دولت اتريش
علی هاشم، خبرنگار و مدير وب‌سايت جاده ايران در حساب توييتري خود درباره مذاكرات احياي برجام در وين نوشت :يك مقام ارشد ديپلماتيك به من گفت كه در خصوص محل برگزاري مذاكرات هسته‌اي 29 نوامبر كه قرار بود در وين برگزار شود، ترديدهايي وجود دارد. به گفته اين منبع، به تيم ايراني توصيه شده است كه در صورت عدم دريافت ضمانت‌هاي محكم از سوي مقام‌هاي اتريشي مبني بر اينكه «حملاتي نظير آنچه در ماه آوريل عليه معاون سياسي وزارت خارجه، سيد عباس عراقچي اتفاق افتاد، تكرار نخواهد شد»‌ به وين نروند. اين مقام تاكيد كرده جداي از مساله محل برگزاري مذاكرات، تيم ايراني به آغاز مذاكره متعهد است و چندين كشور نيز آمادگی خود را برای میزبانی دور بعدی مذاکرات هسته‌ای اعلام كرده‌اند.
«استفانی لیختنشتاین»، خبرنگار نشریه امریکایی «فارن پالیسی» نيز گزارش کرد که نشست آتی 29 نوامبر (هشتم آذرماه ) «وین» برای احیای برجام در هتل «پله‌کوبورگ» برگزار خواهد شد. وی در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در این خصوص نوشت: «متوجه شده‌ام که مذاکرات هسته‌ای ایران مجددا به پله‌کوبورگ منتقل خواهد شد.»


کابینه سعودی، سیاست ایران را «خصمانه» خواند
هیات وزیران عربستان سعودی (کابینه)، روز سه‌شنبه از تصمیمات گرفته شده در نشست‌ مشترک کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و امریکا به ریاست عربستان سعودی استقبال کرد.
خبرگزاری رسمی عربستان «واس» گزارش کرد، در نشست امروز «بر عزم مشترک برای کمک به امنیت و ثبات منطقه، محکوم کردن سیاست‌های خصمانه [متجاوزانه] ایران و حمایت از تلاش بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید شد».
هفته گذشته، نشست کارگروه مشترک امریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در رابطه با ایران در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد.امریکا و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس ایران را به سیاست‌های «ستیزه‌جویانه و خطرناک» متهم کردند و مدعی شدند ایران از طریق آنچه آن را «نواب» ایران خواند، از موشک‌های بالستیک پیشرفته و پهپاد برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی در عربستان سعودی استفاده کرده است. در بخشی از این بیانیه درباره برنامه هسته‌ای ایران آمده است: «امریکا و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس توافق کردند برنامه هسته‌ای ایران منشا نگرانی‌های جدی است.»


نخست‌وزير رژيم اسراييل:
 ایرانی‌ها از دور ما را آزار می‌دهند

نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اسراييل در آستانه مذاکرات وین بار دیگر علیه برنامه هسته‌ای و مواضع منطقه‌ای ایران موضع‌گیری کرد. بنا بر گزارش رسانه‌های رژیم اسراييل، نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم روز سه‌شنبه درباره مذاکرات هسته‌اي  آذرماه در وین میان ایران و قدرت‌های جهانی اظهارنظر کرد.بنت در ابتدای سخنانش گفت: «ایرانی‌ها در‌حالی‌که با امنیت در تهران نشسته بودند، اسرايیل را با موشک محاصره کردند. آنها ما را از راه دور اذیت می‌کنند و به ما آسیب می‌زنند.» نخست‌وزیر رژیم اسراييل سپس بلافاصله ادعاهای بی‌اساس مقام‌های این رژیم در موضوع حمایت از تروریسم را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه نیروی قدس تکرار کرد. نخست‌وزیر تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب‌آسیا بعد از این اتهام‌زنی‌ها سراغ برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و مذاکرات هشتم آذر ماه در وین رفت و لفاظی‌های این رژیم را تکرار کرد. نفتالی بنت مدعی شد: «حتی اگر توافقی بین ایران و ابرقدرت‌ها وجود داشته باشد، اسرايیل جزيی از آن (توافق) و به آن متعهد نیست. ممکن است یک دوره پیچیده شامل عدم توافق با متحدان‌مان وجود داشته باشد ما به حفظ آزادی عمل اسرايیل ادامه خواهیم داد. این اولین بار نخواهد بود. حتی اگر بازگشتی به توافق (برجام) وجود داشته باشد.»نخست‌وزیر رژیم اسراييل ادامه داد: «اشتباه پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) باز نخواهد گشت. مثل قرص خواب ما را تحت‌تاثیر قرار داد و اسرايیل به خواب رفت. ما از این اشتباه درس خواهیم گرفت. ما آزادی عمل خود را حفظ خواهیم کرد.»نخست‌وزیر رژیم اسراييل و دیگر مقام‌های این رژیم به دنبال آغاز ریاست جمهوری جو بایدن در امریکا بارها درباره احتمال احیای برجام هشدار داده‌اند.اظهارات روز سه‌شنبه نفتالی بنت در شرایطی مطرح شده که قرار است تا ۶ روز دیگر (هشتم آذر ماه) مذاکرات با واسطه بین ایران و امریکا در وین با موضوع برجام برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون