• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5083 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۶ آذر

خبر

هشدار ناتو به روسيه درباره استفاده از زور عليه اوكراين

«ينس استولتنبرگ» دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي روز جمعه تهديد كرد در صورتي كه روسيه از زور عليه اوكراين استفاده كند، با پيامدهاي وخيمي مواجه خواهد شد. استولتنبرگ از روسيه خواست در تصميم خود براي تعطيلي دفاتر ناتو و اخراج ديپلمات‌هاي اين پيمان از مسكو تجديدنظر كند. براساس ترجمه خبرگزاري فارس، وي مدعي شد كه روسيه تجهيزات سنگين و نيروهاي رزمي زيادي در نزديكي مرز اوكراين مستقر كرده است. دبيركل ناتو همچنين به چين اشاره كرد و گفت كه اين كشور در حال توسعه زرادخانه هسته‌اي و سلاح‌هاي متعارف خود بدون هيچ‌گونه شفافيت يا تمايلي براي گفت‌وگو است. اخيرا مقام‌هاي اوكرايني و غربي در جديدترين فضاسازي عليه روسيه، ادعاهايي را درخصوص استقرار غيرمعمول مسكو در مرز با اوكراين و احتمال حمله قريب‌الوقوع مطرح كرده‌اند. پيش‌تر، رييس سازمان اطلاعات دفاعي اوكراين در مصاحبه اختصاصي با وبگاه «ميليتري تايمز» مدعي شد روسيه بيش از ۹۲۰۰۰ نظامي اطراف مرزهاي اوكراين مستقر كرده و در حال آماده شدن براي حمله به اوكراين تا پايان ژانويه يا اوايل فوريه است. بودانوف همچنين ادعا كرد حمله‌اي كه روسيه تدارك مي‌بيند، بسيار ويرانگرتر از چيزي است كه در درگيري‌ سال ۲۰۱۴ آغاز شد و حدود ۱۴۰۰۰ اوكرايني كشته شدند. «الكسي رزنيكوف» وزير دفاع جديد اوكراين نيز در گفت‌وگو با «واشنگتن پست» گفته بود كه مشخص نيست «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه تصميم به حمله گرفته است يا خير. وزير دفاع امريكا هم اخيرا به خبرنگاران گفت كه ايالات متحده همچنان شاهد «رفتار نگران‌كننده از سوي روسيه» است. امريكا و ائتلاف ناتو در بهار سال جاري هم اتهامات مشابهي را عليه روسيه مطرح كردند. طرف‌هاي غربي در آن زمان مدعي شده بودند روسيه نزديك به ۱۰۰ هزار نيروي نظامي و تجهيزات نظامي نظير تانك و جنگنده را در نزديكي مرز اوكراين مستقر كرده است.

فرانسه و ايتاليا، معاهده‌اي «تاريخي» امضا كردند

نخست‌وزير ايتاليا و رييس‌جمهوري فرانسه معاهده‌اي تاريخي را در كاخ رياست‌جمهوري ايتاليا امضا كردند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانس ۲۴، رهبران فرانسه و ايتاليا كه از قديم روابط تاريخي، فرهنگي و زباني زيادي با يكديگر داشته‌اند، در يك كنفرانس خبري مشترك، علاوه بر تاكيد بر روابط نزديك خود، تعهد مشترك خود نسبت به اتحاديه اروپا را نيز يادآور شدند. ماريو دراگي، نخست‌وزير ايتاليا امضاي اين معاهده را يك «لحظه تاريخي» دانست كه «همسو و سرعت‌بخش به فرآيند يكپارچگي اروپاست.» امانوئل ماكرون، رييس جمهوي فرانسه نيز گفت، اين معاهده «مُهري بر يك دوستي عميق» است و افزود: ما به عنوان بنيانگذاران اتحاديه اروپا، از اروپايي يكپارچه‌تر، دموكرات‌تر و مستقل‌تر حمايت مي‌كنيم. اين معاهده در حالي به امضا رسيد كه تنها چند هفته به آغاز رياست فرانسه بر اتحاديه اروپا باقي مانده و اين قاره به‌ طور كلي، شاهد تغييرات زيادي است. خروج انگليس از اتحاديه اروپا و منازعات ميان دموكراسي‌هاي ليبرال و همسايگان شرقي‌شان، اتحاديه اروپا را به‌هم ريخته است؛ اين در حالي است كه آنگلا مركل، صدراعظم آلمان و رهبر دوفاكتوي اين اتحاديه، سرانجام به دنبال انتخابات ماه سپتامبر سال جاري، از اين سمت كناره‌گيري مي‌كند. اين معاهده كه به دليل امضا شدن در كاخ كوئيرينال ايتاليا، به «معاهده كوئيرينال» معروف شده است، طيف وسيعي از مسائل را پوشش مي‌دهد، از جمله مسائل اقتصادي، صنعتي، فرهنگي، تحصيلي، امنيتي و همكاري‌هاي فرامرزي و همچنين روابط خارجه. ماكرون، با اشاره به بحران در روابط ديپلماتيك دو كشور در اوايل سال ۲۰۱۹، خاطرنشان كرد كه تاريخ روابط فرانسه و ايتاليا، شاهد «لحظاتي دشوار» بوده است. در سال ۲۰۱۹، ماكرون مورد حمله انتقادات شديد دولت پوپوليست وقت ايتاليا قرار گرفت، اما ارتباطات اين دو كشور با روي كار آمدن دولت جديدي در رم، سال به سال بهتر شد و با نخست‌وزيري دراگي، كه از مديران سابق بانك مركزي اروپا بود، بهبود يافت. دراگي به خاطر تحويل دادن اعضاي پيشين گروه چپ افراطي «بريگاد سرخ» كه در دهه‌هاي ۷۰ و ۸۰ ميلادي در ايتاليا ايجاد رعب و وحشت كردند، از ماكرون تشكر كرد. «پناهگاه امن» اين افراد در فرانسه، تنش‌هايي چندين ساله را به روابط دو كشور تحميل كرده بود. ايتاليا پيش‌تر عنوان كرده بود كه متحدانش، اين كشور را در مواجهه با هزاران مهاجري كه هر ساله از آفريقاي شمالي به سواحل اين كشور مي‌آيند، تنها گذاشته‌اند. طرفين همچنين توافق كردند كه كشورهاي اتحاديه اروپا، بايد سياست واحدي در مقابل مساله پناهجويان اتخاذ كنند. ايتاليا پيش‌تر عنوان كرده بود كه متحدانش، اين كشور را در مواجهه با هزاران مهاجري كه هر ساله از آفريقاي شمالي به سواحل اين كشور مي‌آيند، تنها گذاشته‌اند.

سفر تنش‌زاي هيات امريكايي به تايوان علي‌رغم هشدارهاي چين

علي‌رغم هشدارهاي صريح دولت چين به كشورهاي غربي براي عدم برقراري ارتباط با تايوان و دامن ‌نزدن به احساسات جدايي‌طلبانه در اين جزيره، باز هم يك هيات امريكايي به اين كشور سفر كرد. هياتي از كنگره امريكا روز جمعه به تايوان رفت و در ديدار با رييس‌جمهور اين كشور «تساي اينگ وِن»، از اين جزيره به عنوان «نيروي خير» در جهان تمجيد كرد و گفت كه در دوران رياست وي روابط با امريكا پربارتر از چندين دهه گذشته بود. به نوشته خبرگزاري «رويترز»، اين هيات كه شامل پنج عضو مجلس نمايندگان امريكا از دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات است براي يك سفر دو روزه وارد تايوان شد و اين دومين‌بار در يك ماه گذشته است كه قانونگذاران امريكايي به اين كشور سفر مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون