• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5085 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ آذر

يادي از مجيد شهرياري در سالروز شهادتش

محمود فاضلی

هشت آذر يادآور شهادت مجيد شهرياري استاد فيزيك هسته‌اي دانشگاه شهيد بهشتي است. چند روز پس از ترور شهرياري در سال 1389، بانيان آن در بخش فارسي سايت رسمي وزارت خارجه رژيم اسراييل اعتراف كردند كه اقدام به اين ترور كرده و آن را اقدامي غيرجنگي براي توقف پيشرفت علمي ايران اعلام كردند. سعيد جليلي، دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي مسووليت اين ترور را چنين توضيح مي‌دهد: «چند روز پس از اين ترور، سايت رسمي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي رسما اعلام مي‌كند اين اقدامي غيرجنگي براي ممانعت از دستيابي ايران به فناوري هسته‌اي بود. صهيونيست‌ها البته پس از آنكه متوجه اين گاف شدند، مطلب را از روي سايت‌شان برداشتند و اين‌گونه توجيه كردند كه ما صرفا گمانه‌زني كرديم، نه اينكه به ترور اعتراف كنيم. چند هفته قبل از اين اقدام، رييس سرويس امنيتي يكي از كشورهاي اروپايي، به صراحت اعلام كرد كه ما مي‌خواهيم با اقدامات امنيتي - اطلاعاتي مانع پيشرفت هسته‌اي ايران شويم.»
فيل جرالدي افسر سابق سيا و بخش اطلاعات ارتش امريكا نيز در يادداشتي در پايگاه خبري «آي‌آرآي سنتر» نيز نوشت: «سازمان‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي امريكا و رژيم صهيونيستي با همكاري گروهك منافقين اقدام به ترور «مجيد شهرياري» دانشمند هسته‌اي ايران كردند.» او ترور شهرياري را اقدامي ننگين و شرم‌آور از طرف موساد جهت دخالت و صدمه زدن به برنامه تحقيقاتي و صلح‌آميز هسته‌اي ايران توصيف كرد و نوشت: «شهرياري در ميان چهار دانشمندي كه بين سال‌هاي 2010 تا 2012 از سوي تروريست‌ها ترور شدند، برترين بود.» خبرگزاري امريكايي NBC نيز در فوريه 2012 به نقل از يكي از فرماندهان ارتش امريكا، ضمن اشاره به دست داشتن سرويس جاسوسي اسراييل در ترور دانشمندان هسته‌اي، چنين نوشت: «ماموران موساد، اعضاي گروهك تروريستي منافقين را براي ترور افراد مشخصي آموزش مي‌دهند و واشنگتن به‌طور كامل در جريان عمليات‌هاي محرمانه قرار دارد.» 
شهرياري در يادداشتي به دست‌خط خود، فعاليت‌هاي تحصيلي‌اش را چنين نوشته است: «اينجانب در كنكور سراسري سال 1363 با كسب رتبه دوم در سهميه مربوطه در رشته الكترونيك دانشگاه صنعتي اميركبير پذيرفته شده و پس از فراغت تحصيل در كنكور كارشناسي ارشد مهندسي هسته‌اي شركت كرده و با كسب رتبه اول تحصيلات خود را از سال 1369 در دانشگاه صنعتي شريف آغاز كردم. در سال 1371 نيز دوره كارشناسي ارشد خود را به‌ پايان رساندم و با توجه به كسب رتبه اول در دوره مذكور با استفاده از آيين‌نامه دانشجويان رتبه اول، در دوره دكتراي علوم و تكنولوژي هسته‌اي دانشگاه صنعتي اميركبير پذيرفته شدم. تحصيلات دوره دكتراي خود را نيز در سال 1377 به‌ پايان رسانده و از آبان 1377 نيز به عنوان عضو هيات علمي در دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي اميركبير مشغول به‌كار شدم.»
شهرياري در دانشگاه اميركبير درس‌هايي همچون فيزيك عمومي و پايه، فيزيك راكتور و ديناميك راكتورهاي هسته‌اي را تدريس مي‌كرد و در همين ارتباط چهار كتاب تاليف كرد و چندين مقاله بين‌المللي در زمينه مهندسي هسته‌اي در مجلات معتبر به چاپ رساند.
شروع به‌كار ايشان به عنوان عضو هيات علمي در دانشگاه شهيد بهشتي در دانشكده مهندسي هسته‌اي و در گروه آمورشي كاربرد پرتوها با مرتبه استادياري پيماني بود. شهرياري حدود چهار سال بعد از شروع به‌كار به مرتبه دانشياري ارتقا پيدا كرد. در اين مرحله از ارتقا، نمره كيفيت آموزشي ايشان در چهار سال تدريس در دوره استاد ياري نمره 18.5 (از بيست) و در امر پژوهش با چاپ 10 مقاله علمي پژوهشي در مجلات علمي بين‌المللي، ارايه سخنراني در 21 كنفرانس بين‌المللي، راهنمايي و مشاوره 20 دانشجوي كارشناسي ارشد را برعهده گرفت و در ارديبهشت 1389 به درجه استادي ارتقا پيدا كرد. 
علي‌اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي در كتاب «گذري در تاريخ» نقش شهيد شهرياري در غني‌سازي انرژي هسته‌اي را چنين يادآوري مي‌كند: «شهرياري دانشجوي بسيار استثنايي و شاگرد ممتازي بود. درست در همان زمان سازمان انرژي اتمي با كمك آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دوره‌اي را براي كارشناسان خود برگزار كرد و از بعضي استادان ازجمله از بنده درخواست شد كه در اين دوره تدريس داشته باشم. در آن دوره آموزشي از شهرياري خواستم كه تمرين‌ها را براي دانشجويان حل كند. البته بعدها خودش استاد برجسته اين درس شد. از همان ابتدا كه شهرياري دانشجوي من بود، متوجه استعداد بالا و ويژگي‌هاي خاص او شده بودم. تز كارشناسي ارشد شهيد شهرياري با من بود. جالب است كه بگويم ادامه آن كاري كه در آرژانتين انجام داده بودم را به عنوان تز به ايشان دادم.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون