• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5087 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۰ آذر

بيانيه روابط عمومي وزارت امور خارجه ايران درباره سانحه سقوط هواپيماي اوكرايني

روابط عمومي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز سه‌شنبه ۹ آذر ماه ۱۴۰۰ درخصوص سانحه سقوط هواپيماي اوكرايني بيانيه‌اي صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: روابط عمومي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با توجه به بيانيه منتشر شده از سوي وزارت امور خارجه اوكراين و همچنين آخرين تحولات پرونده سقوط هواپيماي اوكرايني نكات زير را جهت تنوير افكار عمومي اعلام مي‌كند. 
به دنبال وقوع سانحه تاسف‌بار سقوط هواپيماي اوكرايني، جمهوري اسلامي ايران براساس حسن‌نيت و زدودن سوءتفاهم‌هاي احتمالي در روابط دوجانبه، نهايت تلاش خود را به كار بست كه در فضايي سازنده و حرفه‌اي، تعامل مقتضي با دولت اوكراين درخصوص ابعاد مختلف اين سانحه را انجام دهد.
بر اين اساس همان‌طور كه آگاهي دارند، علاوه بر چندين ملاقات و تماس در سطوح مختلف بين مسوولان ذي‌ربط در دو كشور، هيات‌هاي دو طرف با حضور نمايندگان تمامي بخش‌هاي مربوطه در سه دور مذاكرات دو جانبه، مرداد ۱۳۹۹ در كي‌يف، مهر ۱۳۹۹ در تهران و خرداد ۱۴۰۰ در كي‌يف شركت كرده و در قالب مذاكرات ياد شده، به تمام جوانب فني، نظامي، حقوقي، كيفري و پرداخت‌ها به تفصيل و متناسب با تعهدات بين‌المللي و حتي فراتر از آن پرداخته شد. 
هيات جمهوري اسلامي ايران با حسن‌نيت، كليه يافته‌هاي خود و شرح مبسوطي از اقدامات انجام شده را به اطلاع هيات اوكرايني رسانده و در محدوده قوانين و مقررات تلاش كرد كه به سوالات هيات اوكرايني پاسخ‌هاي لازم را ارايه كند. با وجود عدم تمايل طرف اوكرايني براي مذاكره راجع به زيان‌هاي وارده به خانواده‌هاي جان‌باختگان و شركت هواپيمايي اوكراين اينترنشنال (مائو) كه در دور دوم مذاكرات دوجانبه اعلام شد، هماهنگي‌هاي لازم به منظور آغاز هر چه سريع‌تر مذاكره بين شركت هواپيمايي ياد شده با دولت جمهوري اسلامي ايران (به نمايندگي مركز امور حقوقي بين‌المللي) انجام شده و اولين دور مذاكرات در تاريخ ۹ تير ۱۴۰۰ برگزار شد و تماس بين طرفين در اين زمينه ادامه دارد. 
درخصوص ابعاد فني سانحه نيز با خوانش جعبه‌هاي سياه در پاريس وفق مقررات بين‌المللي مربوطه و با مشاركت دولت‌هاي ذي‌ربط، وفق ضميمه ۱۳ كنوانسيون شيكاگو، تيم تحقيقات سانحه، فرآيند تحقيقات و بازرسي را به سرانجام رسانده و گزارش فني سانحه در موعد زماني مقرر، پس از انجام هماهنگي‌هاي لازم با دولت‌هاي ذي‌ربط، منتشر و به نحو مقتضي به سازمان بين‌المللي هواپيمايي كشوري (ايكائو) نيز ارايه شد. 
اين موضوع در مشاركت هيات ايراني در نشست شوراي ايكائو، طي سخنراني معاون وقت وزير امور خارجه در تاريخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به اطلاع دولت‌هاي شركت‌كننده رسيد.
در اين بيانيه آمده است: در زمينه كيفري و قضايي، جمهوري اسلامي ايران با مدنظر قرار دادن كليه جوانب حقوقي و كيفري و وفق قوانين و مقررات خود، اقدامات لازم در زمينه انجام تحقيقات و بررسي‌هاي كيفري را از طريق دادستاني نظامي تهران در قبال متهمان انجام داده و كيفرخواست از سوي دادستاني به دادگاه تقديم شد. اولين جلسه دادگاه در تاريخ ۳۰ آبان ۱۴۰۰ تشكيل شد. جلسات دادگاه وفق نظرات قضات محترم و با رعايت كليه استانداردهاي قانوني در موعد زماني مقتضي برگزار مي‌شود و تا حصول نتيجه و اجراي عدالت ادامه خواهد يافت. 
از سوي ديگر، جمهوري اسلامي ايران براساس حسن‌نيت و برمبناي ex-gratia و در راستاي دلجويي از خانواده‌هاي جان‌باختگان، نسبت به تعيين رقمي براي پرداخت به خانواده‌هاي كليه قربانيان (بدون هيچ‌گونه تبعيض از قبيل تابعيت آنها) اقدام كرده و با تشكيل «ستاد پرداخت» در وزارت راه و شهرسازي، تاكنون به تعداد زيادي از خانواده‌ها پرداخت صورت گرفته و مراحل قانوني براي پرداخت به مابقي نيز در دست انجام است. 
در همين راستا، علاوه بر اطلاع‌رساني و پرداخت به اتباع ايراني، طي يادداشت‌هايي، مراتب به دولت‌هاي اوكراين، كانادا، افغانستان و سوئد كه برخي از اتباع آنان در بين جان‌باختگان قرار دارند اطلاع‌رساني شده و آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي پرداخت به خانواده‌هاي اتباع جان‌باخته آنها اعلام شده است. 
درنتيجه، همان‌طور كه از مطالب بالا مشخص است، اين وزارتخانه بر اين باور است كه همه ابعاد سانحه هواپيماي اوكرايني در قالب سه دور مذاكرات انجام شده بين هيات‌هاي دو طرف و ساير تماس‌هاي رسمي في‌مابين، به حد كفايت مورد توجه قرار گرفته است. مع‌الوصف، جمهوري اسلامي ايران همواره آماده است به تعاملات دوجانبه از طريق سفارتخانه‌هاي دو طرف يا ساير ديدارها و تعاملات بين مقامات دو كشور ادامه بدهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون