• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5088 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ آذر

رايزني‌هاي احياي برجام ميان ايران و 1+4 براي سومين روز متوالي ادامه يافت

مذاكرات بي‌وقفه

گروه  ديپلماسي

رايزني‌ها براي احياي توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+4 به علاوه ايالات متحده در وين ادامه دارد. روز گذشته علي باقري ، معاون سياسي وزير خارجه  و رييس هيات مذاكره كننده ايران در اين رايزني‌ها ابتدا با انريكه مورا  معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و سپس با  روساي هيات‌هاي بريتانيا، فرانسه و آلمان در قالب ديداري چندجانبه رايزني كرد. اين ديدارها در حالي صورت گرفت كه معاون سیاسی وزیر خارجه طی دو، سه روز اخیر با نمایندگان روسیه و چین نیز نشستی سه‌جانبه داشته است. باقری صبح روز گذشته نیز با «مایکل لینهارت» وزیر خارجه اتریش دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و مذاکرات وین به گفت‌وگو نشست. به گزارش «اعتماد»، پس از ازسرگيري مذاكرات براي احياي برجام با جلسه افتتاحيه كميسيون مشترك در روز دوشنبه، كارگروه رفع تحريم روز سه‌شنبه و كارگروه هسته‌اي نيز روز چهارشنبه تشكيل جلسه دادند. همزمان رايزني‌هاي دو و چندجانبه ميان هيات‌هاي مذاكره‌كننده حاضر در هتل كوبرگ ادامه پيدا كرد . در حالي كه هيات ايران هيچ‌گونه مذاكرات دوجانبه و چندجانبه اي با حضور هيات امريكايي را نمي پذيرد ، ساير هيات‌ها با هيات امريكايي به رياست رابرت مالي هم ديدار و رايزني‌هاي خود را پيش مي‌برند.  همزمان با تداوم مذاكرات در پشت درهاي بسته در كوبرگ ، جدال منابع آگاه در رسانه‌هاي ايراني و غربي هم ادامه داشت تا هر كدام روايت خود را از آنچه در اين مذاكرات مي‌گذرد، ارايه دهند. در حالي‌كه برخي خبرنگاران ايراني مي‌گويند طرف اروپايي خواهان پايان اين دور از رايزني‌هاست و هيات مذاكره‌كننده ايراني منعي براي ادامه روند رايزني‌ها ندارد ، خبرنگاران رسانه‌هايي چون وال‌استريت‌ژورنال با استناد به سخنان مقام‌هاي اروپايي ادعا مي‌كنند كه اين روايت صحت ندارد و اعضاي هيات‌هاي مذاكره‌كننده اروپايي گفته‌اند با چمدان‌هاي بزرگ به وين آمده‌اند تا هر زمان كه لازم باشد در پايتخت اتريش به مذاكره براي احياي برجام ادامه دهند. 
به گزارش خبرگزاري فارس ، روز گذشته دیپلمات‌های اروپایی که اشاره‌ای به نام آنها نشده در جمع‌ خبرنگاران مدعی شده‌اند مساله سانتریفیوژهای ایران یکی از اختلافات موجود در مذاکرات وین است که از دوشنبه برای رایزنی درباره رفع تحریم‌های ایران آغاز شده است. براساس اين خبر ، دیپلمات‌های اروپایی مدعی شده‌اند که طی روزهای آینده «جدیت» تیم مذاکره‌کننده ایرانی را مورد ارزیابی قرار خواهند داد، اما قصد ندارند برای گفت‌وگوهای «ضرب‌الاجل مصنوعی» تعیین کنند. رويترز به نقل از يكي از ديپلمات‌ها نوشت: «البته ما وقتی برای صرف کردن روی تعارفات نداریم. اگر ايراني‌ها نشان ندهند که درباره این مساله جدی هستند به مشکل برخواهیم خورد. ۴۸ ساعت آینده بسیار مهم خواهد بود.» «انریکه مورا»، سرپرست هیات اتحادیه اروپا در پایان نشست روز دوشنبه گفته بود که به گفت‌وگوها امیدوار است. اما یک دیپلمات اروپایی درباره نشست آن روز گفت: «ما نه از سر آسودگی خاطر نفس راحت کشیدیم و نه داد و بیداد راه انداختیم.» به گزارش رويترز، دیپلمات‌ها با بیان این ادعا که امیدوارند «تا پایان هفته تصویر روشن‌تری به دست بیاید» گفته‌اند که در صورت عدم حصول پیشرفت، ممکن است مذاکرات شکست بخورد. آنها گفته‌اند: «آن موقع وقت این خواهد بود که در رویکرد دیپلماتیک خودمان تجدیدنظر کنیم ولی هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.» همزمان با رايزني‌ها در وين جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته درباره ارزیابی‌های نسبتا مثبت منتشر شده از سوی رسانه‌ها و مقام‌های غربی درباره نخستین روز مذاکرات وین اظهارنظر کرد. سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا امریکا با اینکه جو مذاکرات مثبت بوده موافق است یا خیر، گفت: «ارزیابی این مذاکرات از اینجا کار دشواری است.»جنیفر ساکی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که دولت «جو بایدن»، ريیس‌جمهور امریکا کماکان به پیگیری مسیر دیپلماسی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران معتقد است.
عصر روز گذشته نيز مقام‌های امریکایی مدعی شده‌اند دور جدید مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها علیه ایران روز پنجشنبه یا جمعه پایان خواهد یافت. روزنامه اسراييلي «هاآرتص» به نقل از مقام‌های دولت «جو بایدن»، ريیس‌جمهور امریکا این خبر را منتشر کرده اما نوشته زمان‌بندی دقیق مربوط به اتمام این مذاکرات به تحولاتی که در گفت‌وگوها صورت می‌گیرد، بستگی خواهد داشت.
تلاش‌ها در واشنگتن 
براي تخريب روند توافق 
همزمان با آغاز و ادامه مذاكرات در وين ، تلاش‌ها براي تخريب اين روند در تل‌آويو و واشنگتن ادامه دارد. در‌حالي‌كه تام كاتن ، سناتور جمهوري‌خواه امريكايي روز سه‌شنبه هشدار داده بود كه هرگونه توافقي براي احياي برجام در دولت جمهوري خواه بعدي منحل خواهد شد  روز گذشته نيز  خبر رسيد كه گروهی از اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا طرحی موسوم به «توقف پهپادهای ایران» پیشنهاد کرده‌اند که خواستار مقابله با توانمندی پهپادی ایران است.براساس ترجمه خبرگزاري فارس، «مایکل مک‌کاول»، ريیس  کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا و چند نفر از دیگر همکاران او این طرح را معرفی کرده و مدعی شده‌اند تحریم‌های موجود علیه ایران ذیل قانون کاتسا، عرضه، فروش یا انتقال پهپاد را نیز شامل می‌شود.در این طرح ادعا شده هدف امریکا جلوگیری از دستیابی ایران یا گروه‌های هم‌پیمان با آن به هواپیماهای بدون سرنشینی است که می‌توانند به امریکا یا شریکانش لطمه وارد کنند.توانمندی پهپادی ایران در ماه‌های گذشته یکی از نگرانی‌های مقام‌های امریکایی بوده است. «کنث فرانک مک‌کنزی» ريیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا موسوم به «سنتکام» اردیبهشت‌‌ماه سال جاری هشدار داده بود که فعالیت پهپادهای ایران باعث شده امریکا برتری هوایی را از دست بدهد.
مک‌کنزی طی گزارشی مکتوب به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان امریکا گفت: «استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌ منظور شناسایی و حمله، باعث شده که ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم.» به نوشته وبگاه «بلومبرگ» وی با هشدار درباره قدرت پهپادی ایران توضیح داد: «تا زمانی که نتوانیم یک توان شبکه‌ای برای شناسایی و شکست دادن سامانه‌های هوایی بدون سرنشین ایجاد و [در منطقه] مستقر کنیم، برتری با مهاجم خواهد بود».
در تحولي جداگانه نماینده امریکا در سازمان ملل متحد خواستار مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران از طریق صدور و اجرای قطعنامه‌هایی در شورای امنیت سازمان ملل شد. «لیندا توماس گرینفیلد» که در نشست شورای امنیت به دفاع از رژیم اسراييل پرداخت و در سخناني بي‌پايه و اساس ادعا كرد : «اسرايیل از سوی سازمان‌های تروریستی از جمله حماس و حزب‌الله که هر دو توسط ایران تامین مالی می‌شوند در معرض حملات منظم قرار دارد. تاثیر شرارت‌های منطقه‌ای، بلندپروازی‌های هسته‌ای و نفرت از اسرايیل توسط ایران را نمی‌توان نادیده گرفت.»
گرینفیلد در ادامه مدعی شد نوعی سوگیری ضد اسرايیل در ساختار سازمان ملل وجود دارد. او گفت: «اسرايیلی‌ها، تمرکز مفرط روی خودشان در این سازمان را مصداق انکار حق موجودیتی خودشان قلمداد می‌کنند. نشست‌های ماهانه شورای امنیت در خصوص اوضاع در خاورمیانه که در آنها منحصرا به اسرايیل پرداخته می‌شود از نگاه اسرايیلی‌ها مصداق دیگری از همین وضعیت است. توجه شورا باید به سمت تمامی حوزه‌هایی که تهدیدکننده صلح و امنیت بین‌المللی هستند معطوف شوند؛ ما باید در خصوص لبنان جلسه‌های علنی داشته‌ باشیم و در خصوص ایران به صورت منظم‌تر تشکیل جلسه دهیم.»
وی در بخش دیگری از اظهاراتش خواستار اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل برای مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شد. گرینفلید مدعی شد: «ما می‌توانیم برای محدود کردن اقدامات ایران در عرصه‌های فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای، تهدیدهای هسته‌ای، حمایت از سازمان‌های تروریست‌هایي مثل حزب‌الله و حماس قطعنامه‌های شورای امنیت اجرا کنیم.»


آژانس اتمی: ایران استفاده  از سانتریفیوژهای پیشرفته  در فردو را آغاز کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد ایران استفاده از زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 به منظور غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو را آغاز کرده است. براساس گزارش خبرگزاري فارس، یک سخنگوی آژانس اتمی ادعا کرده است: «ایران فرآیند تزریق گاز UF6 غنی‌ شده به ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم با غنای ۵ درصد به زنجیره‌ای متشکل از ۱۶۶ سانتریفیوژ IR-6 به منظور تولید UF6 غنی ‌شده به اورانیوم ۲۳۵ بیست درصدی را آغاز کرده است.»  این سخنگوی آژانس علاوه بر این تصریح کرده ایران کماکان از ۱۰۴۴ سانتریفیوژ IR-1 در ۶ آبشار به هم پیوسته در فردو به منظور غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی استفاده می‌کند و ۹۴ سانتریفیوژ نسل اول در آبشار جداگانه‌ای که هنوز عملیاتی نیستند، نصب شده‌اند.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته این نهاد بین‌المللی قصد دارد بعد از شروع ایران به غنی‌سازی با دستگاه‌های پیشرفته‌تر در فردو دفعات بازرسی‌های خود از این مرکز را افزایش دهد.طبق گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این ادعاها را در گزارشی كه  برای اعضای عضو این سازمان ارسال كرده، مطرح کرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون