• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5088 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ آذر

پيدا و پنهان

کاهش ۲۰ تا ۷۰ درصدی تولید زعفران

علی حسینی ، عضو هیات ريیسه شورای ملی زعفران گفت: کشورهای یونان، مراکش، چین، اسرائیل، قزاقستان و ازبکستان با سرمایه‌گذاران ایتالیایی در زمینه تولید زعفران عمل کردند و اگر ما سیاست مدونی در راستای تولید و تجارت تدوین نکنیم آینده روشنی در بازارهاي جهانی نخواهیم داشت. وی با اشاره به افزایش قیمت زعفران، گفت: آنچه مسلم است خشکسالی میزان تولید زعفران در سال زراعی 1400-99 را بین 20 تا 70 درصد کاهش داده است.


تکذیب انتصاب فامیلی در مناطق آزاد
دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخیرا شایعه‌ای در فضای مجازی در خصوص نسبت خانوادگی میان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «حمید برومند» قائم مقام دبیرخانه مطرح شده که از اساس کذب است.در این اطلاعیه تاکید شده است: این دبیرخانه حق قانونی خویش برای پیگیری حقوقی موضوع کذب طرح شده در برخی رسانه‌های معلوم‌الحال را محفوظ می داند و بدیهی است دستور صریح آیت الله سید ابراهیم رئیسی مبنی بر پرهیز از انتصابات فامیلی در دستگاه‌ها باید مورد توجه مجموعه‌های دولتی قرار داشته باشد.


بازگشت محدودیت‌های کرونایی مسافران خارجی
رضا نفیسی، ريیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: بر اساس شرایط کنونی ایران و جهان از نظر شیوع ویروس کرونا، پروتکل‌های جدیدی برای مقابله با ورود سویه جدید کرونا به نام «امیکرون» ابلاغ شده است و کشورهای مختلف بر این اساس به کشورهای کم‌خطر، پرخطر و ویژه تقسیم بندی شده است و برای کشورهایی که ویروس امیکرون در آن‌ها شیوع پیدا کرده، محدودیت‌های خاصی وضع شده است. ريیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در این شرایط مسافران این کشورها حتی در شرایطی که هر دو دز واکسن را دریافت کرده باشند، باید ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.


بحران‌های انتقال آب هنوز خودنمایی نکرده است

حسن فروزان‌فرد، نایب رییس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اصولا دستکاری طبیعت و جابه جایی منابع طبیعی، آثار مساعدی بر محیط زیست و پایداری برجای نمی‌گذارد. این اتفاق تا همین نقطه که پیش رفته آثار منفی دارد، اگر بر این روند پایداری کنیم با بحران‌های جدی منطقه‌ای و بین‌ استانی مواجه می‌شویم.  فروزان فرد تاکید کرد: اتفاقی که رخ داده هنوز خودنمایی نکرده، علی رغم اینکه در فضای بحران قرار گرفتیم اما هنوز شکل واقعی در طول 10 تا 20 سال آینده خود را به نمایش خواهد گذاشت. برخی از بحران‌هایی که با آنها مواجه هستیم جبران‌ناپذیر است؛ برای مثال می‌توان به بحران استفاده از منابع آب زیرزمینی اشاره کرد که در این مورد هم مزیت‌سازی کرده و تصمیم گرفته شد عمق چاه‌ها برای برداشت افزایش یابد که اجازه این کار را نداشتیم. نشست‌هایی به وجود آمده که شهرها و بناهای تاریخی ما را تهدید می‌کند و مزیت‌هایی که در این شهرها وجود داشته هم از بین می‌روند.


رونق دلال بازی با کد ملی در بازار خودرو
خلیل بهروزی فر، نماینده شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار از سوی دلالان گفت: با شیوه عرضه خودرو بصورت قرعه‌کشی مخالف هستم و معتقدم باید نیازسنجی شود تا چه کسانی مصرف کننده اصلی هستند و خودرو به آنها داده شود. وی افزود: امروزه خودرو به عنوان یک کالا در دست افرادی قرار گرفته که با این شیوه قرعه‌کشی به دلال بازی مشغولند. دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  در بازار خودرو نیازها مطرح نیست بلکه عده ای افراد سودجود با سوء استفاده از کد ملی افراد، خودرو را از کارخانه می گیرند و در بازار می فروشند.  با این شیوه یک فرد چندین خودرو تحویل می گیرد و می فروشد اما برخی حتی یک خودرو نمی توانند بگیرند.


چینی‌ها هم واردکننده تکنولوژی ساخت و سازند
واهیک شاهینیان عضو اتاق مشترک ایران و بلژیک درباره استفاده از صنعتی‌سازی ساختمان اظهار کرد: چین نمی‌تواند برای کشوری مانند ایران تکنولوژی وارد کند؛ خود چینی‌ها کپی کاری کرده‌اند؛ باید تکنولوژی ساخت و ساز نوین را از کشورهای اصلی تولیدکننده این تکنولوژی وارد کنیم. عضو اتاق مشترک ایران و بلژیک با تأکید بر اینکه نباید بین صنعتی سازی با لوکس سازی مقارنت ایجاد کنیم، گفت: این دو مقوله با هم متفاوت است و ما در صنعتی‌سازی، واحدهای لوکس نمی‌سازیم؛ به خصوص که مشکل ما در ایران، کمبود شدید واحدهای ارزان قیمت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون