• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5088 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ آذر

خبر كوتاه

متقاضیان مسکن ملی 10 هزار میلیارد تومان واریز کردند
سید محسن فاضلیان، عضو هیات مدیره بانک مسکن با اشاره به آخرین وضعیت مسکن مهر در کشور و میزان تسهیلات پرداخت شده اظهار داشت: تا تاریخ 6 آذرماه امسال 2 میلیون و 140 هزار و 349 واحد فروش اقساطی شده است. همچنین در حال حاضر 226 هزار و 536 واحد هنوز باقی مانده که از این تعداد 34 هزار و 91 واحد تعیین تکلیف شده‌اند. وی ادامه داد: طرح مسکن مهر از سال 1384 با اعتبار 500 هزار میلیارد ریالی در شهرهای مختلف کشور آغاز شد و میانگین نرخ سود تسهیلات برای این پروژه در سراسر کشور 7 درصد بود. فاضلیان با اشاره به میزان افتتاح حساب برای طرح اقدام ملی مسکن گفت: تا به امروز 259 هزار و 438 واحد در بانک مسکن افتتاح حساب شده‌ و حدود 10 هزار و 500 میلیارد تومان آورده مردمی برای این واحدها بوده است.


 نبض بازار کاغذ  در دست دلالان است
در حال حاضر به دلیل مشکلات تامین ارز، ریل گذاری‌های غلط و عدم تسلط کافی دولت و تنظیم گران، بازار کاغذ بیش از پیش آشفته شده و به دست دلالان و سوداگران افتاده است. افسانه محرابی، مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت می‌گوید: واحدهای تولیدی داخلی، توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را دارند و باید حمایت شوند. وی با اشاره به اینکه ۳ واحد تولیدی در کشور داریم که توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز را در سطح کشور دارند، افزود: در این زمینه چند طرح داریم اما بحث ضوابط سختگیرانه قرنطینه‌ای برای مواد اولیه، حقوق ورودی برای واردات کاغذ، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کاغذ و معافیت مالیاتی ۹ درصد ارزش افزوده برای واردات، از جمله مشکلات است.


جزيیاتی از بودجه ۱۴۰۱

محمد حسینی، مشاور کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مجلس شورای اسلامی دهم در خصوص لایحه بودجه شرکت‌های دولتی در سال جاری و سال 1401 گفت: توزیع منابعی که در بودجه 1401 از طریق صادرات نفت پیش‌بینی شده است، تفاوت‌هایی با سال 1400 دارد. منابع حاصل از صادرات نفت در بودجه 1400 به سه بخش تقسیم می‌شدند که 65 درصد آن متعلق به دولت، حدود 15 درصد سهم وزارت نفت و 20 درصد مابقی آن به صندوق توسعه ملی واریز شده بود، اما در بودجه سال 1401 پیش‌بینی می‌شود که سهم دولت 45.5 درصد،‌ وزارت نفت 14.5 درصد و صندوق توسعه ملی 40 درصد باشد. حسینی خاطرنشان کرد: در بودجه سال جاری قیمت هر بشکه نفت 50 دلار و همچنین میزان صادرات روزانه حدود 2.3 میلیون بشکه در نظر گرفته شده است که طبق این اعداد، حدودا 42 میلیارد دلار منابع حاصل از صادرات نفت است که در اختیار خزانه قرار می‌گیرد.


حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت نهاده تولید گندم را بالا برد
علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران دلایل کاهش تولید گندم را در سال جاری تشریح کرد و گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب افزایش قیمت نهاده تولید شد. وی اضافه کرد: در این مدت شاهد افزایش شدید و ناگهانی در قیمت نهاده‌های تولید بودیم و نرخ کود، بذر و سم ۵ تا ۶ برابر شد. همچنین قیمت ماشین‌آلات به گونه‌ای افزایش یافت که امکان تهیه آن از عهده کشاورزان خارج شد. ایمانی با بیان اینکه در کشور ۴ میلیون هکتار اراضی دیم و ٢ میلیون هکتار اراضی آبی گندم وجود دارد، افزود: اگر شرایط تولید مساعد بود و قیمت نهاده‌ها منطقی؛ فقط در همین دو میلیون هکتار اراضی آبی باید حدود ١٠ میلیون تن تولید می‌کردیم.


سهم کالاهای مصرفی از واردات چقدر است؟
بر اساس آمارها در پنج ماهه امسال ۱۳ میلیون و ۸۱۹ هزار تن کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۲۱ میلیون دلار به کشور وارد شده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که به لحاظ وزنی، کالاهای واسطه‌ای ۹۳.۶ درصد، یعنی بیشترین سهم از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند. به طوری که در این مدت ۱۲ میلیون و ۹۳۵ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۱۱ میلیارد و ۷۵۷ میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به پنج ماهه سال قبل به لحاظ وزنی ۰.۹ و به لحاظ ارزشی ۲۲.۱ درصد رشد داشته است. سهم کالاهاي سرمایه‌ای نیز در این مدت ۱.۵ درصد بوده و در پنج ماهه نخست امسال ۲۱۱ هزار تن کالای سرمایه‌ای به ارزش بیش از دو میلیارد دلار وارد شده است. وزن این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰.۶ درصد و ارزش آن ۱۷.۳ درصد افزایش یافته است.


١٧ هزار ایرانی   در «جمعه سیاه» ترکیه
روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران درباره ورود و خروج مسافران ایرانی از مرزهای ایران به ترکیه در هفته گذشته اظهار داشت: از سه مرز مشترک ایران و ترکیه از جمله مرزهای سرو، بازرگان و رازی امکان ورود و خروج مسافر وجود دارد که معمولا از دو مرز بازرگان و رازی تردد مسافر رایج‌تر است. وی گفت: در بازه زمانی 11 روزه از 27 آبان‌ماه تا 8 آذر ماه 16 هزار و 759 نفر ایرانی از مرزهای زمینی وارد ترکیه شدند که در همین ایام 16 هزار و 629 نفر به کشور برگشتند. لطیفی ادامه داد: عمده جمعیت برگشتی در 3 روز 6، 7 و 8 آذر ماه به کشور برگشتند که در این ایام 6023 نفر از مرز رازی، 615 نفر از مرز سرو و 1296 نفر از مرز بازرگان به کشور برگشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون