• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5088 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ آذر

نگاهي به مجموعه عكس‌هاي مجيد حجتي

سکوت زمین

مجيد حجتي

صندوق جهانی طبیعت در آخرین گزارش (سیاره زنده) خود نوشته است که 60 درصد حیات وحش جهان از سال 1970 تا کنون بر اثر استفاده پر شتاب انسان از منابع  طبیعی نابود شده است. این منابع «زیرساخت های سبز» مانند آب، زمین، گیاهان و جانداران هستند.
انسان‌ها هر بلای غیر‌طبیعی که می‌توانستند بر سر این کره خاکی درآوردند و آرام آرام، خواسته و یا ناخواسته کمر به نابودی آن بستند، ولی زمین همچنان در برابر پیشرفت و تکنولوژی  بی‌حد و حصر نوع بشر سکوت کرد و خود را آماج طمع بیش از حد و آرزوهای بی‌پایان و غیر‌منطقی آدم‌ها ساخت. به سختی می‌توان جایی را در زمین به عنوان طبیعت صرف شناخت که انسان مطلقا به آن تجاوز و دست درازی نکرده باشد.
در هر کجایی که آب و اکسیژن پیدا می‌شود ردپایی از انسان خواهیم یافت که برای زیستن خود زیست محیط را به خطر می‌اندازد و فقط خود و زمان حال را می‌بیند و دورنمایی برای آیندگان متصور نمی‌شود.
آب‌ها را خشک، هوا را آلوده، جنگل‌ها را سوزانده، حیوانات را منقرض و در آخر زمین را با همه داشته‌های طبیعی‌اش رو به نیستی برد تا به آرامشی سطحی برسد و ثابت کند که انسان موجودی برتر است و شاید هم می‌خواسته ردپایی از خود بر جای بگذارد و بگوید روزی من اینجا زنده بوده‌ام، غافل از اینکه با ادامه این مسیر و گرم شدن زمین، زمانی خشم طبیعت نیز روی خود را نشان خواهد داد و این بار ما هستیم که در کل نابود می‌شویم. 
اين مجموعه كانديداي پنجمين دوره 
جايزه نشان عكس سال مطبوعاتي شده است

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
کارتون
کارتون