• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5089 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ آذر

خبر

وزير كشور اتريش به عنوان صدراعظم جديد انتخاب شد
كارل نيهامر، وزير كشور اتريش روز جمعه از سوي حزب حاكم اين كشور به عنوان صدراعظم جديد انتخاب شد. به نوشته وبگاه شبكه «دويچه وله» پس از اعلام استعفاي صدراعظم اتريش، حزب راست ميانه اتريش با تشكيل جلسه در شهر وين، اين تصميم را به بحث گذاشت. اين انتخاب جديد پس از آن صورت گرفت كه «الكساندر شالنبرگ» صدراعظم جديد اتريش پنجشنبه شب اعلام كرد از مقام خود كناره‌گيري مي‌كند. شالنبرگ در بيانيه‌اي نوشت: «قويا اعتقاد دارم كه هردو جايگاه رييس دولت و رهبر حزب داراي بيشترين راي در اتريش بايد بار ديگر به يك نفر واگذار شوند.» او در اين بيانيه افزود: «بنابراين مقام خود به عنوان صدراعظم را به محض اينكه روند مربوطه توسط حزب تعيين شد، در دسترس قرار خواهم داد.» شالنبرگ كه در دولت قبلي وزير امور خارجه اتريش بود اواسط مهرماه و پس از استعفاي «سباستين كورتس»، به ‌عنوان صدراعظم انتخاب شد. كورتس در آن زمان با اعلام كناره‌گيري از قدرت گفت: «ما به يك بن‌بست سياسي رسيديم و در حال حاضر در مرحله بحراني در زمينه همه‌گيري و اقتصاد قرار داريم. چيزي كه ما هم‌اكنون نياز داريم ثبات و مسووليت‌پذيري است.» مقام‌هاي اتريش اعلام كردند كه سباستين كورتس به دليل سوءاستفاده از رسانه‌ها براي منافع حزبي خود تحت تحقيقات قضايي قرار گرفته است. در همين ارتباط دادستاني اتريش با صدور بيانيه‌اي از تفتيش دفتر صدراعظم اتريش در ارتباط با اتهام فساد خبر داد. طبق اين گزارش، كورتس به همراه ۹ فرد و سه سازمان ديگر به دلايل ارتكاب جرايم مختلف تحت تحقيقات قضايي قرار گرفتند.


تمديد 10 ساله توافق موشكي روسيه و چين
وانگ ونبين، سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز گذشته از تمديد 10 ‌ساله توافق موشكي ميان پكن و مسكو خبر داد. به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه چين، ونبين در نشست خبري گفت، روز چهارشنبه پروتكل تمديد توافق روسيه و چين درباره اخطار اوليه پرتاب موشك بالستيك و پرتاب راكت‌هاي حامل، اجرايي شده و اين توافق به ‌مدت 10 سال تمديد شد. اين ديپلمات چيني افزود: اجراي اين پروتكل نشان‌گر سطح بالاي شراكت راهبردي جامع ميان چين و روسيه در زمينه هماهنگي در عرصه‌هاي جديد و عزم دو طرف در راستاي حفظ ثبات راهبردي جهاني است. سخنگوي وزارت امور خارجه چين در ادامه گفت، اين توافق به ميزان چشمگيري در حراست از نظام بين‌المللي كنترل تسليحاتي و صلح و امنيت جهاني سهيم است. ونبين در بخش ديگري از سخنان خود گفت: «ما قويا معتقديم كه كه روابط روسيه و چين در عصر جديد، بالغ‌تر، باثبات‌تر و منعطف‌تر خواهد بود. چين و روسيه متحد نيستند بلكه نزديك‌تر از دو متحد هستند. ما انرژي مثبت قدرتمندي را براي صلح و توسعه جهان فراهم كرده‌ايم.»


كاخ سفيد به دنبال مقابله با صادرات فناوري به كشورهاي سركوبگر
مقامات ارشد امريكا گفتند كه كاخ سفيد هفته آينده گروهي از كشورهايي را كه متعهد شده‌اند براي محدود كردن صادرات فناوري كه مي‌تواند توسط «بازيگران بد» و «دولت‌هاي سركوبگر» براي نقض حقوق بشر استفاده شود، همكاري كنند، معرفي خواهد كرد. به گزارش خبرگزاري رويترز، مقامات ارشد امريكا به خبرنگاران گفتند كه اين اطلاعيه با هدف رسيدگي به «استفاده نادرست» از برخي فناوري‌هاي دوگانه كه مي‌تواند منجر به نقض حقوق بشر شود و اطمينان از اينكه اين «فناوري‌هاي حياتي و نوظهور» براي آنها نه به «ضد» آنها كار مي‌كنند، در «اجلاس دموكراسي» جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا اعلام خواهد شد. اين مقامات از ذكر نام كشورهايي كه به اين گروه مي‌پيوندند يا فناوري‌ها و كاربراني كه توسط آن مورد هدف قرار مي‌گيرند، خودداري كردند؛ اما گفتند كه اعضا يك «آيين‌نامه رفتاري مكتوب» براساس معيارهاي حقوق بشر تصويب خواهند كرد. اين مقامات چين را به عنوان كشوري كه از فناوري جهت كنترل مردمش «سوءاستفاده» مي‌كند، مثال زدند. در اوايل سال جاري، دولت بايدن شركت‌هاي چيني را به دليل امكان «نقض حقوق بشر» عليه مسلمانان اويغور به فهرست سياه تجاري اضافه كرد و پس از كودتا، نهادهاي ميانماري را نيز به آن اضافه كرد. در ماه اكتبر هم قانوني را براي كنترل صادرات اقلام مورد استفاده براي فعاليت‌هاي مخرب سايبري منتشر كرد. دولت بايدن بيش از ۱۰۰ تن از رهبران دولت را به «اجلاس دموكراسي» مجازي در ۹ و ۱۰ دسامبر دعوت كرده كه اولين رويداد در نوع خود است كه هدف آن كمك به توقف عقب‌نشيني دموكراتيك و فرسايش حقوق و آزادي‌ها در سراسر جهان است. چين و روسيه به اين اجلاس دعوت نشده‌اند.


سفر پاپ  به  قبرس با نگاه  به  بحران  مهاجران
پاپ فرانسيس وارد قبرس شد و با اشاره به اختلافاتي كه بحران مهاجران در اين كشور جزيره‌اي ايجاد كرده است، از ساكنان اين كشور خواست تا «به يكديگر خوشامد بگويند و باهم ادغام شوند.» به گزارش سي‌ان‌ان، اين كشور اعلام كرده است كه در حال مقابله با هجوم مهاجراني است كه اكثر آنها توسط كشتي از خاورميانه آمده‌اند. پاپ در گفت‌وگو با خبرنگاران در هواپيما از رم گفت كه اين ديدار «برخي زخم‌ها» را لمس خواهد كرد. حمايت فرانسيس از مهاجران و پناهندگان يكي از اقدامات قابل توجه دوران «پاپي» او است. پاپ كه درياي مديترانه را «قبرستان بزرگ» ناميده است، ترتيب داده است تا ۵۰ مهاجر پس از سفر خود در اين هفته به ايتاليا منتقل شوند. واتيكان هنوز اين طرح را تاييد نكرده است. فرانسيس همچنين در طول سفر ۵ روزه خود به يونان و جزيره لسبوس، جايي كه هزاران پناهنده در يك كمپ مهاجرتي در شرايط «نامناسبي» زندگي مي‌كنند، سفر خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون