• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5089 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ آذر

پرسشي كه ظاهرا قرار نيست پاسخ روشن بگيرد

تالار مركزي تئاتر رشت فعال نمي‌شود؟

تالار مركزي رشت با گذشت سه سال از افتتاح، به‌واسطه مانع‌تراشي‌هاي شهرداري در سكوت به‌سر مي‌برد و هنرمندان گيلان نمي‌توانند از ظرفيت‌هاي اين تالار استفاده كنند. گروه استان‌هاي خبرگزاري مهر گزارش داده كه ۱۵ اسفند ماه سال ۹۷ مردم گيلان بعد از ۱۲ سال انتظار شاهد بهره‌برداري از بزرگ‌ترين و مجهزترين مجتمع فرهنگي و هنري شمال كشور به وسيله رييس‌جمهور و وزير فرهنگ و ارشاد وقت بودند. مجتمعي كه با نام «تالار مركزي رشت» در ميان گيلانيان شناخته شده است. از سال ۸۶ ساخت اين تالار در زميني به مساحت ۱۴ هزار مترمربع در سه طبقه شامل تالار اصلي مجموعه (كنسرت هال) با ظرفيت يك‌هزار و ۱۰۰ نفر، سالن تئاتر و نمايش با ظرفيت ۵۶۰ نفر، سالن گردهمايي و سمينارهاي فرهنگي با ظرفيت ١٠٠ نفر، سالن برگزاري موسيقي سنتي با ظرفيت ١٢٠ نفر و فضاهاي آرشيو موسيقي، كتابخانه، گالري نمايش آثار هنري، بازارچه فروش محصولات هنري و كارگاه‌هاي آموزشي براي انجام فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري آغاز و بعد از ۱۲ سال انتظار با سرمايه‌گذاري ۷۰۰ ميليارد ريالي در اسفند ۹۷ افتتاح شد.
افتتاح تالار مركزي رشت نور اميدي در دل فعالان فرهنگ و هنر و علاقه‌مندان به اين حوزه ايجاد كرد كه مي‌توانند با استفاده از اين فضا و ظرفيت برنامه‌هاي متنوع‌تر و در سطح ملي و حتي بين‌المللي با توجه به همسايه بودن استان گيلان با كشورهاي حاشيه خزر برگزار كنند، اما همه ‌چيز به اينجا ختم نشد و بعد از افتتاح با توجه به قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر اينكه تمام مجتمع‌ها بايد به بخش خصوصي واگذار شود، به موسسه توسعه فرهنگ و هنر براي بهره‌برداري واگذار شد. اين تالار بعد از ۱۱ ماه فعاليت به دليل آنچه طي نكردن روند قانوني واگذاري به موسسه بهره‌بردار اعلام شده بود، تعطيل و اين تعطيلي همچنان ادامه دارد؛ حال شهرداري رشت با ادعاي مالكيت زمين و براي دريافت مديريت اين مركز براي سازمان فرهنگي و ورزشي خود، بدون حضور در مزايده و به‌صورت غيررسمي و مخالفت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان نه پروانه ساخت و نه پايان كار براي اين مركز صادر مي‌كند و برگزاري جلسات متعدد براي رسيدن به يك تصميم درست كه منفعت مردم استان و رشت در آن باشد، تاكنون ميسر نشده است.

مانع‌تراشي شهرداري براي صدور پروانه ساخت
مديركل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان با اشاره به اينكه از اسفند ماه ۹۷ و بعد از افتتاح، اختيار تالار مركزي رشت در دست اين اداره كل نبوده و از طريق وزارتخانه به موسسه فرهنگ و هنر واگذار شده است، اظهار كرد: بعد از ۱۱ ماه فعاليت موضوع چگونگي واگذاري اين تالار به موسسه از نظر حقوقي و قانوني با مشكل مواجه شده و از اين موسسه خواسته شد كه محل تالار را ترك كند تا اداره كل براساس قانون مزايده برگزار كرده و به صورت قانوني تالار را به يك موسسه واگذار كند. فيروز فاضلي با بيان اينكه فعاليت‌هاي اين تالار از بهمن ماه ۹۸ و بعد از آن نيز به واسطه شيوع كرونا و تعطيلي مراكز فرهنگي و هنري تعطيل شد، افزود: اما اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان فرآيند اجراي اين كار را طي دو سال گذشته دنبال كرده است. وي با اشاره به اينكه امروز مشكل اين تالار دومالكيتي بودن آن است، گفت: ۱۳ هزار مترمربع از سوي شهرداري در سال ۸۶ به اداره كل ارشاد گيلان واگذار شد و اين اداره ۶ هزار مترمربع ديگر را از مالك شخصي خريد.
فاضلي با بيان اينكه امروز مشكل اين است كه شهرداري مدعي مالكيت ۱۳ هزار مترمربع از ۱۹ هزار مترمربع زمين تالار مركزي رشت شده است، افزود: در سطح كشور ساخت مجتمع‌ها به همين صورت بوده كه شهرداري زمين مي‌دهد و ارشاد ساختمان مي‌سازد، در تفاهمنامه اوليه با شهرداري رشت همين موضوع ذكر شده است. وي عدم صدور پروانه ساخت براي تالار را يكي ديگر از مشكلات عنوان و اضافه كرد: در سال ۹۶ براي دريافت پروانه ساخت ۲ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان براي پروانه ساخت پول از سوي شهرداري رشت طلب شد كه با توجه به اينكه پرداخت پول از منابع دولتي هميشه با تاخير مواجه است، اين پول در سال ۹۷ به حساب استان واريز شد، اما شهرداري به بهانه تغيير تعرفه‌ها، صدور پروانه ساخت را انجام نداده است.

واگذاري تالار مركزي تنها 
از طريق مزايده انجام مي‌شود
مديركل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان با بيان اينكه تا به امروز با وجود مكاتبات بسياري هنوز شهرداري مبلغي را براي دريافت پروانه ساخت اعلام نكرده تا اين اداره كل فرآيند واگذاري را از طريق مزايده انجام بدهد، تصريح كرد: براي اين كار نياز است يا مالك كل بنا باشيم يا زمين براي شهرداري و ساختمان براي ارشاد باشد. وي با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان طي دو سال گذشته و مكاتبات فراوان با شهرداري رشت گفت: اعتبارات ۱۰ ميليارد توماني كه براي دريافت پروانه ساخت پيش‌بيني شده بود متاسفانه به دليل تعلل شهرداري برگشت خورد. فاضلي با بيان اينكه امروز شهرداري بعد از همه كش و قوس‌ها اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان را به ماده ۱۰۰ و رسيدگي به تخلفات معرفي كرده است، ادامه داد: شهرداري به دنبال گرفتن مديريت تالار مركزي رشت براي سازمان فرهنگي و ورزشي بدون برگزاري مزايده است كه هرگز چنين اجازه‌اي داده نمي‌شود و اين سازمان نيز بايد در مزايده شركت كند. وي با اشاره به اينكه تعطيلي تالار مركزي علاوه بر هدررفت منابع، اعتبارات و بيت‌المال؛ هزينه‌هاي بسياري براي نگهداري دارد، افزود: هنرمندان گيلاني امروز نيازمند استفاده از اين تالار و امكانات و ظرفيت‌هاي آن هستند؛ مديران شهري بايد به منافع شهر و مردم توجه كنند و تصميم بگيرند.

ظرفيت‌هاي تالار مركزي خاك مي‌خورند
معاون هنري و سينمايي ارشاد گيلان نيز با اشاره به اينكه بعد از افتتاح تالار مركزي براساس قانون وزارت ارشاد بهره‌برداري از اين تالار را به بخش خصوصي واگذار كرد، اظهار كرد: بحث‌هايي در مورد چگونگي واگذاري اين تالار به موسسه فرهنگ و هنر به وجود آمد كه سبب شد تا از فعاليت اين موسسه ممانعت شود. سيدامير مصباح با بيان اينكه با توجه به حقوقي بودن اين مسائل بايد افراد مسوول و آگاه به اين امور در اين زمينه پاسخ بدهند، افزود: بنده به عنوان متولي امور هنري و سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان از جانب هنرمندان در اين زمينه صحبت مي‌كنم. وي با اشاره به اينكه استان گيلان از نظر داشتن سالن براي اجراي نمايش‌هاي تئاتر در مضيقه قرار دارد، گفت: در تالار مركزي رشت سالن‌هاي باكيفيت وجود دارد كه همين سالن‌ها سبب مي‌شود يك نمايش از هر نظر عالي باشد. قطعا اجراي بهترين تئاترها در سالن‌هاي بي‌كيفيت از كيفيت و ارزش نمايش كم مي‌كند. مصباح با بيان اينكه همين تئاترهايي كه شايد در استان به آنها انتقاد مي‌شود اگر در بستر مناسب و در سالن حرفه‌اي اجرا شود مطمئنا بر كيفيت اجراها تاثيرگذار است، اضافه كرد: هم‌اكنون چنين سالن‌هاي باكيفيتي در تالار مركزي رشت وجود دارد و متاسفانه به دليل برخي اختلاف‌نظرها خاك مي‌خورند. وي با اشاره به اينكه مديران اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان با همه وجود و حسن‌نيت به دنبال حل اين مشكل و آغاز دوباره فعاليت‌ها در تالار مركزي هستند، ادامه داد: به دنبال اين هستيم كه در موضوع تالار مركزي حق به حق‌دار برسد و انحصاري در اين موضوع نباشد و در يك شرايط كاملا عادلانه تالار به موسسه‌اي كه اهليت داشته و واجد شرايط است، واگذار شود. معاون هنري و سينمايي ارشاد گيلان با بيان اينكه آغاز فعاليت تالار مركزي با توجه به وجود دو سالن نمايش و دو سالن موسيقي مي‌تواند براي ارتقاي كيفيت برنامه‌هاي صحنه‌اي استان تاثيرگذار باشد، بيان كرد: با توجه به كنترل كرونا و آغاز فعاليت‌هاي هنري فعاليت اين تالار مي‌تواند بسيار حايز اهميت باشد.

مسوولان ارشد گيلان به موضوع تالار مركزي ورود كنند
وي با اشاره به اينكه فعالان حوزه هنري استان گيلان امروز بعد از دو سال تعطيلي فعاليت‌هاي هنري تشنه و پر از انرژي و انگيزه هستند، ادامه داد: يك نكته مهم كه در اين زمينه وجود دارد، اين است كه اگر اصلا اين تالار در استان ساخته نمي‌شد مشكلي وجود نداشت، امروز مساله اين است كه چرا اين تالار با اين همه ظرفيت و امكانات نبايد براي انجام فعاليت‌هاي هنرمندان مورد استفاده قرار بگيرد.
مصباح با بيان اينكه اين موضوع به دغدغه و مطالبه‌اي جدي براي هنرمندان استان گيلان تبديل شده است، اضافه كرد: عدم استفاده از اين تالار هم براي هنرمندان و هم براي خود استان تبعات بسياري به دنبال دارد، لذا مسوولان ارشد استان بايد با برگزاري جلسات جدي به منفعت عموم مردم گيلان توجه كنند نه منفعت شخصي يا سازماني. وي با تاكيد بر اينكه تصميم نهايي مسوولان در نهايت بايد در راستاي منفعت شهر رشت و استان گيلان باشد، افزود: نبايد زمان را از دست بدهيم، گاهي نياز است يك مساله در يك برهه زماني خاص تعيين تكليف و حل شود. امروز هنرمندان گيلاني نيازمند استفاده از سالن‌ها و زيرساخت‌هاي تالار مركزي رشت هستند شايد اگر اين اتفاق در سال آينده رخ دهد ديگر انگيزه و حس و حال امروز در ميان هنرمندان وجود نداشته باشد. معاون هنري و سينمايي ارشاد گيلان با اشاره به اينكه آغاز دوباره فعاليت تالار مركزي رشت روياي همه هنرمندان و ما متوليان حوزه هنر است كه اميدواريم محقق شود، گفت: امروز از همه مسوولان ارشد استان درخواست مي‌كنيم تا به اين موضوع ورود كرده و مشكل را حل و فصل كنند البته در اين ميان بايد به اين نكته نيز توجه شود كه تمام پروسه‌هاي قانوني براي واگذاري اين تالار در كوتاه‌ترين زمان انجام شود. امروز هنرمندان گيلاني كه در حوزه‌هاي مختلف فعاليت مي‌كنند حتي اهالي فرهنگ اين استان به اميد استفاده از ظرفيت‌هاي تالار مركزي رشت روزگار مي‌گذرانند و نياز است كه مسوولان ارشد استان به ويژه استاندار گيلان وارد ميدان شده و قبل از اينكه دير شود اقدام و تصميمي اساسي براي حل اين مشكل بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون