• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5089 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ آذر

خبرخوان

روسيه واردات محصولات كشاورزي از ايران را ممنوع كرد
سيدرضا نوراني، رييس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي ايران گفت: فدراسيون روسيه در نامه‌اي به رييس گمرك داغستان تاكيد كرده است، واردات فلفل از ايران به دليل آنچه نقض مكرر استاندارد‌هاي بهداشتي عنوان شده است، انجام نشود. وي تصريح كرد: روسيه فلفل وارداتي از ايران را با ادعاي نداشتن گواهينامه باقيمانده سموم كشاورزي، مرجوع كرده است. وي در پاسخ به اينكه آيا ممنوعيت واردات تنها براي فلفل است يا ساير محصولات كشاورزي يا غذايي را هم در بر مي‌گيرد؟ گفت: در اين نامه كه به زبان روسي نوشته و به فارسي ترجمه شده است، چندان غرض گويا نيست، اما در بخشي از نامه به فلفل اشاره شده و در بخشي ديگر از نامه ظاهرا عنوان محصولات كشاورزي آمده است. با اقدام اخير روسيه، صد‌ها گلخانه‌دار در ايران بيچاره شده‌اند. به عنوان مثال، بسياري از گلخانه‌داران كشور كه طي ماه‌هاي اخير با توجه به تقاضاي بازار روسيه و سفارش تجار روسي، اقدام به توليد فلفل دلمه‌اي كردند، طبق توافق قرار بود اين محصولات طي ماه جاري به روسيه صادر شود، اما به ناگاه با تصميم گمرك روسيه، واردات محصولات كشاورزي ايران ممنوع شده است.


افزايش تعرفه آب ويلاها و اقامتگاه‌هاي غيردايم
بر اساس بخشنامه‌اي كه به شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور اعلام شده باتوجه به اينكه نرخ آب‌بهاي مشتركان غيردايم از ابتداي ارديبهشت ۱۴۰۰ افزايش چشمگيري يافته و مطابق ابلاغيه شركت مهندسي آبفا كشور ‌بايد با نرخ آب آزاد محاسبه شود و اختلاف چشمگير با نرخ آب‌بهاي قبلي، مبناي محاسبه جهت مشتركان غير دايم تا ۵ مترمكعب با مشتركان دايم برابر بوده و از ۵ مترمكعب به بالا با نرخ آب آزاد طبق محاسبه و ابلاغيه هيات مديره آبفا منظور خواهد شد. در اين بخشنامه آمده است لذا در صورتي ‌كه مشتركان غيردايم نسبت به حضور حداكثري طي ماه‌هاي سال اقدام كنند و قرائت كنتور آنها به‌صورت منظم صورت پذيرد يا اينكه با در دست داشتن صورت وضعيت قرائت و هزينه‌هاي برق و گاز مصرفي كه مويد حضور در منطقه طي يك الي دو سال گذشته باشد، مراحل تغيير وضعيت از حالت غير دايم به دايم به انجام خواهد رسيد.


درآمد ارزي ۱،۳ ميليارد دلاري از اعزام نيروي كار
بانك جهاني برآورد كرد، درآمد ارزي ايران از محل اعزام نيروي كار به خارج در سال ۲۰۲۱ به يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار رسيده و ايران در بين كشورهاي منطقه از اين نظر در جايگاه هشتم قرار داشته است. درآمد ارزي كشورهاي جهان از اعزام نيروي كار در سال جاري ميلادي به‌رغم شيوع كرونا با رشد 7.3 درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. اين رقم در سال 2020 تحت تاثير محدوديت‌هاي كرونايي افت 1.7 درصدي را تجربه كرده بود. سهم كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا از كل درآمد ارزي ناشي از اعزام نيروي كار در سال 2021 بالغ بر 62 درصد برآورد شده كه اين رقم نسبت به سال قبل رشد 9.7 درصدي داشته است. اروپا مقصد اصلي نيروي كار خاورميانه و شمال آفريقا بوده و بيشترين درآمد ارزي از اين محل را كشورهاي شمال آفريقا داشته‌اند.


اولتيماتوم سازمان اداري و استخدامي به دستگاه‌هاي اجرايي
بخشنامه جديد سازمان اداري و استخدامي به تمامي دستگاه‌هاي اجرايي درباره حقوق و مزاياي كاركنان خود كه از محل بودجه عمومي دولت (عمومي، متفرقه و اختصاصي) پرداخت مي‌كنند، صادر شد. اين بخشنامه به منظور ساماندهي و ايجاد انضباط مالي در پرداخت به موقع حقوق و مزاياي كاركنان آمده است: از آذرماه سال جاري، تخصيص و پرداخت حقوق و مزايا، صرفا بر اساس اطلاعات ثبت‌ شده در سامانه يكپارچه نظام اداري (كارمند ايران) و به ذي‌نفع نهايي انجام مي‌گيرد؛ لذا ضروري است تمامي دستگاه‌هاي اجرايي، نسبت به ثبت، تكميل و به‌روزرساني كاركنان و ثبت حقوق و مزاياي مستمر و غيرمستمر و ساير پرداختي‌ها كه تحت هر عنواني در آذرماه قصد پرداخت آن را دارند، حداكثر تا 15 آذرماه در سامانه يكپارچه نظام اداري (كارمند ايران) اقدام كنند. هر گونه پرداخت مازاد بر ارقام ثبت شده در سامانه مذكور مجاز نيست. دراين بخشنامه تاكيد شده است، هر گونه مسووليت عدم پرداخت حقوق و مزايا، ناشي از عدم ثبت اطلاعات مذكور، بر عهده بالاترين مقام دستگاه اجرايي و ذي‌حساب/ مدير امور مالي ذي‌ربط خواهد بود.


كاهش قيمت‌ تمام شده كالا  با كريدور لجستيكي چابهار
بهروز آقايي، مديركل بنادر سيستان و بلوچستان با اشاره به كاهش قيمت ‌تمام شده با اجراي كريدور لجستيكي بندر چابهار گفت: اين كار در راستاي مسووليت اجتماعي سازمان بنادر است.  وي با اشاره به اجراي كريدور لجستيكي بندر شهيد بهشتي چابهار حدفاصل درب بندر تا پليس‌راه جكيگور اظهار كرد: اين پروژه در راستاي مسووليت اجتماعي سازمان بنادر و دريانوردي است و هم اينكه تسريع تبادلات كالايي كشور است. وي با اشاره به اينكه كريدور لجستيك بندر چابهار يكي از پروژه‌هاي زيرساختي سازمان بنادر است، تصريح كرد: اين طرح در قيمت‌ تمام شده كالا و تسريع در رسيدن كالا به مقاصد تاثير بسزايي خواهد داشت. بر اساس اين گزارش، كريدور لجستكي بندر چابهار شامل 6 خط بزرگراهي تندرو براي ترانزيت كالا، دو خط راه‌آهن و 6 باند كندرو و خيابان ساحلي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون