• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5090 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ آذر

چماقِ چربِ تعليق فوتبال

ميعاد نيك

شايد در هر كجاي دنيا و براي هر فدراسيوني، تهديد تعليق توسط نهاد بين‌المللي بالادستي يك خطر بالقوه و رعشه‌برانگيز براي مسوولان آن فدراسيون ملي باشد اما در فوتبال ايران از اين خبرها نيست. درست به همان ميزان كه در علاقه به استفاده از كليدواژه «ساختن فرصت از تهديدها» در ساير حوزه‌ها استمرار وجود داشته، مديران فدراسيون فوتبال هم طمع بسياري از تبديل تهديدها به فرصت دارند؛ تهديدهايي كه گاها غيرواقعي و خودساخته به‌ نظر مي‌رسد.
رويكرد دوگانه مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان خانه ملت در تصويب نهايي اساسنامه فدراسيون فوتبال براي ارايه به فيفا و اخذ تاييديه نتيجه انتخابات رياست آن هم مانند بنزيني بر اين آتش برافروخته نقش‌آفريني كرده. از يك‌سو اعضاي فراكسيون ورزش كه ظاهرا افرادي متخصص در امور ورزشي خانه ملت به شمار مي‌‌روند به نقد رفتارهاي فدراسيون فوتبال مي‌پردازند و از عدم تصويب اين اساسنامه موردبحث خبر مي‌دهند، از سويي ديگر اما هر روز سايت رسمي فدراسيون فوتبال به انتشار مصاحبه با برخي نمايندگان مجلس در جهت فوريت تصويب اساسنامه مي‌پردازد.
نقد نمايندگان مجلس منتقد به فرم اساسنامه اما نقد بيراهي نيست؛ آنها مانند بسياري از كارشناسان و روزنامه‌نگاران از رفتارهاي عجيب‌وغريب فدراسيون مدعي دانش و تخصص‌گرايي به ستوه آمده‌اند و مي‌دانند تصويب اين اساسنامه با اين مفاد، يعني پروبال دادن به فردگرايي و باز گذاشتن دست فدراسيون فوتبال در فرار از پاسخ به وزارت ورزش و جوانان و نهادهاي نظارتي. فدراسيوني كه از ابتداي آغاز مسيرش با تيم فعلي روزي را بدون جنجال، حاشيه و بحث به شب نرسانده؛ تازه بدون تاييد رسمي نتيجه انتخابات و بند يك اساسنامه اينچنين مي‌تازد، با اين حال اصلا مشخص نيست در صورت نام‌گذاري اين فرزند تازه‌پا به اسم رستم، چگونه بايد با ترس‌مان براي صدا كردنش كنار بياييم!
برخلاف تصور عوام اما تعليقي به معنا و مفهوم سال ۱۳۸۵ در كار نخواهد بود؛ مجلس شوراي اسلامي اگر با قاطعيت مقابل رفتارهاي دوگانه و پرشائبه فدراسيون فوتبال ايستادگي كند و اجازه تصويب اين اساسنامه را ندهد، ضمن ابطال كامل نتايج انتخابات ۱۰ اسفندماه سال گذشته، سازوكاري از سوي فدراسيون جهاني فوتبال براي تعيين و تاييد اساسنامه در دستوركار قرار خواهد گرفت كه به هيچ عنوان به تيم ملي فوتبال در جام جهاني ضرر نخواهد رساند. البته تمام اينها در شرايطي است كه شايعه ارتباط فدراسيون فوتبال با خوبان عالم، مقربين درگاه الهي و هر صفت ناهمگوني كه به رمالان و جادوگران اختصاص يافته به گوش فيفا نرسد؛ در آن صورت مجازاتي سفت و سخت در انتظار ساختمان خيابان سئول جنوبي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون